שומר החומות ופרעות תשפ"א: מי יפצה את האזרחים?

מבצע שומר החומות: הרכב נפגע מפרעות הערבים? הבית ניזוק מרסיסי רקטה ששוגרה מעזה? ייתכן מאוד שהסעיף הזה בפוליסת הביטוח ימנע מכם את קבלת הפיצוי

בשבוע האחרון אנו נמצאים בתוך גל הולך וגובר של הסלמה… ומדוע אני לא כותב מלחמה? כי רק אחרי שאבק ההסלמה זכה לכינויים "מבצע שומר החומות" ו"פרעות תשפ"א" יתפזר יתבהרו לנו כמה דברים מהותיים ביותר הנוגעים לזכויות האזרחים הנפגעים, וכיצד ניתן לממש אותן.

מסתבר שהפיצוי לאותם אזרחים תלוי בהגדרות הרשויות המוסמכות (משרד הביטחון , משטרת ישראל וכו') לאירועים שאותם אנו חווים.

על פניו אנו חווים שני סוגי אירועים:

  1. הפצצות, טילים וכדומה
  2. מהומות ופרעות

כעיקרון, נזקים לרכוש במקרה של מלחמה או פעולות איבה, מטופלים על ידי מס רכוש ומפוצים על ידם, אך הדבר מוגבל בגובה התקרות המופיעות בטבלאות מס רכוש.

ומה חלקן של חברות הביטוח באירועים?

התשובה לכך מורכבת והיא מסתכמת במילים "תלוי…".

כלל אצבע – רוב הפוליסות במדינת ישראל אינן מכסות אירועי מלחמה וטרור. אולם אופציונלית ניתן לקנות הרחבה רק לנזקי טרור, ומנגד אין אפשרות לרכוש באף חברה הרחבה לנזקי מלחמה.

אם השערתנו תתאמת ואירועי נזקי הטילים יוגדרו כאירועי טרור או אז יפצו חברות הביטוח את האזרחים הנפגעים שהשכילו ורכשו מבעוד מועד הרחבה מתאימה – וישלימו את הפער בין הסכומים ששילם מס רכוש לבין הנזקים בפועל. אולם במידה והמצב יסלים ויגיע לכדי הכרזה על מצב מלחמה לא ישלימו חברות הביטוח את הסכומים החסרים שכן פוליסות הביטוח בישראל מחריגות באופן קטגורי כיסוי למצב מלחמה.

השלמה לנזקי מלחמה ניתן לרכוש באמצעות רשות המיסים (בימי מלחמת המפרץ עזרנו לאזרחים לטפל בעניין).

ומה הפיצוי שיינתן לנזקי פרעות תשפ"א?

במידה והרשויות יחברו בין שלל האירועים (מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א) ויגדירו את כולם בקטגוריה אחת, אז האמור לעיל מספק. אולם אם יבחרו הרשויות לפצל בין האירועים ואת אירועי האלימות הקשים ינתקו ויעמידו בקטגוריה עצמאית נכונו לנו "צרות".

מס רכוש לא יפצה – שהרי האירועים אינם אירועי טרור – וחברות הביטוח גם יישארו מחוץ לתמונה ברוב המקרים, שהרי קיים חריג בתנאי הפוליסות החל מפוליסות הרכב ועד פוליסות העסק שקובעות כי חברות הביטוח פטורות מתשלום במקרים של מהומות שביתות והתפרעויות, אלא אם כן נרכשה הרחבה בפרק מיוחד או שמדובר בפוליסה עם תנאים רחבים במיוחד הנותנת מענה גם לאירועים אלו.

מקווים כולנו שהאירועים יחלפו במהרה, אולם מכאן ולהבא כדאי שאת מה שאנו חווים עכשיו לא נטאטא מתחת לשטיח. עלינו להסיק את המסקנות המתבקשות מהתמרור האדום העומד לנגד עינינו.

כאשר אנו באים לרכוש פוליסה עלינו להיות ערים במיוחד לאירועים קטסטרופליים אף על פי שאינם תדירים אבל כשהם קורים אנו עומדים באופן פתאומי ובבת אחת בפני שוקת שבורה. רק בשבועות האחרונים עבר עלינו בפתע פתאום אסון מירון ועכשיו אירועים מעולם אחר שלא העלינו בדמיוננו.

זכרו לשקול הוספת כיסויים למקרה טרור, ואירועי שביתות ומהומות.

הגעת עד לכאן? כנראה שזה בול בשבילך!
מלאו את הטופס לקבלת הצעת מחיר
*המאמרים באתר 'הירשוביץ פתרונות' לא מפרטים את כל התנאים, הסייגים וההוראות החלים על המוצרים והשירותים נשואי המאמרים והם מוצגים באופן כללי בלבד, ובהתאם למידע שהתקבל מהגופים המוסדיים נכון למועד פרסום המאמר. אין להסתמך על המידע באתר בעת קבלת החלטה או ביצוע פעולה, מבלי לאמת את נכונות המידע מול נציג מורשה מטעם 'הירשוביץ פתרונות'.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד