האם אנו עדים לבועה בכיכובו של אילון מאסק?

למרות שהציג נתונים שבינם לבין דו"חות החברות המתחרות ישנה תהום פעורה, אילון מאסק ממשיך להתעשר ממניות חברת 'טסלה' שייסד

זה כבר הפך לסוג של שגרה. בכל פעם שבודקים את החדשות הכלכליות מככבת שמה של חברת טסלה (TSLA) בין שלל הדיווחים. בשבוע האחרון הייתה זו הבשורה כי החברה שהקים אילון מאסק הפכה לחברה השישית בגודלה בארה"ב במונחי שווי שוק – מה שגם הביא לכך שהיזם אילון מאסק עקף את ביל גייטס והפך לאיש השני בעושרו בעולם.

מתחילת השנה המניה זינקה בקרוב ל-600 אחוז ולאחרונה הוכרז שב-21 בדצמבר היא תיכנס למדד היוקרתי S&P500.

אם לומר בכנות, אינני זוכר בכל שנותי בשוק ההון תופעה כמו טסלה.

כדי להבין את זה ולבחון האם זה הגיוני או טירוף מוחלט, קודם כל יש צורך להבין במה מדובר: טסלה, בראש ובראשונה היא יצרנית מכוניות חשמליות אמריקאיות, וכך רובם אכן מכירים אותה, אבל בפועל היא הרבה יותר מזה… היא בעצם חברת הייטק ענקית.

לטסלה יש המון פעילויות בתחום האנרגיה, החל מפאנלים סולאריים וסוגים שונים של סוללות ועד לפתרונות ירוקים בתחום האחסון.

אילון מאסק הוא בהחלט מהנדס גאון, אבל כמו יזמים רבים אחרים, בין החלומות שלו למציאות ישנה תהום פעורה.

כבר בשנת 2016 הצהיר אילון מאסק כי "עד סוף 2017 כל רכבי טסלה יהיו אוטונומיים לחלוטין". כשנה לאחר מכן, ביולי 2017, טען מאסק כי טסלה תייצר מדי חודש 20 אלף מכוניות מדגם 3 עד דצמבר של אותה שנה, אבל היא ייצרה פחות מ–2,500 מכוניות בלבד בכל הרבעון הרביעי של 2017.

ב'וול סטריט ג'ורנל' דווח לאחרונה כי טסלה הכריזה בעבר שהמשאית האוטונומית שלה תגיע לשוק ב-2019 ושהיא צופה מכירות של 100 אלף משאיות בשנה עד ראשית 2022. אלא שגם הפרויקט הזה נקלע לקשיים, לאחר שהתברר שכל משאית דורשת סוללות רבות מדי על מנת להפעיל אותה.

בועה בכיכובו של אילון מאסק או השקעה חכמה?

מחיר של מניה משקף את הציפיות של המשקיעים, שמאמינים להבטחות וצופים שהעתיד יהיה טוב במידה והגרף ירוק, או לחילופין מאבדים אימון במוצר ובחברה כשמנייתה אדומה. אך שווי החברה נגזר מהנתונים הכלכליים והפיננסיים האמיתיים של החברה.

טסלה מהווה כ- 60% משווי השוק של כל יצרניות הרכבים בעולם, אך כשצוללים אל דו"חותיהם הפיננסיים של חברות הרכב הגדולות מקבלים נתונים מדהימים: בעוד טויוטה מכרה ב-2019 כ-10.5 מיליון מכוניות, טסלה מכרה בשלושת הרבעונים של השנה רק 320 אלף מכוניות.

אם נשווה את טסלה לחברות מתחומים אחרים, נראה שרק בשבועות האחרונים טסלה עקפה בשווי השוק את חברת ברקשייר האת'וויי שבשליטת המשקיע האגדי וורן באפט, שההכנסות שלה ב-2019 עומדות על כ-250 מיליארד דולר, לעומת כ-25 מיליארד של טסלה. בשורת הרווח הפער עצום עוד יותר, שכן טסלה הציגה הפסד לעומת עשרות מיליארדי הדולרים שהציגה ברקשייר בשורת הרווח.

האם אנו עדים לבועה ענקית? לאף אחד אין באמת מושג. אבל כל עוד השוק משוגע עם סוחרים שמנסים לתפוס את הגל, לא מן הנמנע שהמניה תמשיך לעלות.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד