האם "מכפיל רווח" אכן משקף את כדאיות ההשקעה?

מהו מכפיל הרווח? איך ניתן להשתמש בו בצורה המיטבית? מה החסרונות והיתרונות שלו? • דניאל שבקס עושה סדר למשקיע המתחיל בנושא של "מכפיל רווח"

בנג'מין גראהם (Benjamin Graham‏) היה כלכלן יהודי אמריקאי. גרהאם נחשב למייסד של תחום השקעות הערך, ולאביו הרוחני של המשקיע האגדי וורן באפט.

ומדוע אני מספר לכם זאת? לא כי הפכתי להיסטוריון כלכלי, אלא כי יותר ויותר אנשים שואלים האם שוק המניות הוא מנופח? האם המחירים בשוק ההון אכן משקפים את שווים האמתי של החברות?

אז ככה, מקובל לבחון בבחינה ראשונית האם מניה יקרה ע"פ מכפיל הרווח שלה – מכפיל רווח זהו היחס בין שווי השוק של החברה לבין הרווח הנקי השנתי שלה. או במילים פשוטות מכפיל הרווח מציג לנו את הנתון תוך כמה שנים ההשקעה תחזיר את עצמה.

גראהם בחר להגדיר שמכפיל רווח צריך להיות בין 10- 15 ואז ייחשב  הדבר כי מחיר המניה זול ואטרקטיבי בעוד אם עבר את ה-20 המניה נחשבת ליקרה. מכאן יוצא שלפי גראהם ניתן לענות די בקלות על השאלה האם השוק מתומחר יקר או לא? הרי במגוון רחב של אתרי אינטרנט ועיתונים כלכליים, הנתון של מכפיל הרווח מפורסם בלי שנצטרך לחשב את הנוסחה, ואפילו ניתן לבצע סינון מהנמוך לגבוה ועוד, כך שעל פניו בקלות אפשר לסקור מניות עם מכפיל רווח נמוך.

אך האם זה באמת כל-כך פשוט? התשובה היא ממש לא!

מכפילי רווח הם נתונים יבשים שמתעלמים מהאפשרות שרווחי החברה צפויים להשתנות בעתיד. ישנם פרמטרים רבים המשפיעים על רווחי החברה אותם חייבים לקחת בחשבון, לדוגמא צמיחה מהירה, אינפלציה, רגולציה, ועוד.

נקודה מהותית נוספת שיש לתת עליה את הדעת לפני שהולכים לבחון את המכפילים היא: השוואה בין סקטורים שונים. סקטורים שונים מתאפיינים במכפילים שונים, לכל סקטור ישנו מכפיל מקובל שנגזר בין השאר מקצב הצמיחה, התשואה והמינוף המקובלים באותו סקטור.

מכפיל הרווח של מניות אשר היקפי הפעילות שלהן צומחות בקצב מהיר ולאורך זמן -"מניות צמיחה" מבטא בדרך כלל מכפיל רווח גבוה. לא ניתן להשוות בין חברה אשר רווחיה צומחים בקצב נמוך וחברה אשר רווחיה צומחים בקצב מהיר. (זו הסיבה שחברות צמיחה שמפסיקות לצמוח בקצב המהיר המצופה מהן נענשות כמעט במיידי על ידי המשקיעים על ידי ירידה חדה במחירן – הדבר נפוץ בעיקר בענף ההייטק).

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

נקודות נוספות המציגות את הבעייתיות בהסתמכות על מכפילים בלבד הן היעדר התייחסות לדיבידנד, רווחים/הפסדים חד פעמיים, המשאבים הנדרשים להשקעה ועוד.

אחת מהבעיות של הסתמכות על מכפילים שכן הצליחו להתגבר עליה היא העונתיות. ניקח לדוגמה חברות מזון, אין ספק שבתקופת החגים קצב המכירות והרווחים יעלו בצורה משמעותית ביחס לתקופה רגילה. ואם נרצה להקצין יותר ישנן חברות שבתקופה מאתגרת כמו למשל הקורונה הצליחו להעלות את הרווחיות שלהם, אבל ברור לכל שהמצב זמני ועלול להשתנות כשהמצב ירגע.

אותו בנג'מין גראהם שכבר הוזכר בתחילת הטור היה מאוד ער למגבלות העונתיות, והמציא מכפיל רווח משודרג שמחשב את הרווח השנתי על סמך ממוצע הרווחים של 10 השנים הקודמות. וכך אין ספק שבדרך זו ניתן למזער למינימום את עיוות העונתיות.

על שאר הבעיות מאוד קשה להתגבר… אמנם ישנו מכפיל נוסף בשם מכפיל רווח עתידי שנוצר כדי להתגבר על כל השינויים שיכולים להגיע והוא להבדיל מהמכפיל הנפוץ לא מסתמך על הרווחים בפועל אלא על הציפיות לרווח עתידי. אך חשוב לזכור כי מכפיל זה כן מתייחס לצפי הגידול ולשינויים שעתידים לבוא, אבל הוא בנוי מתחזיות שלא תמיד מתממשות.

לסיכומו של עניין, מכפיל הרווח הוא נתון מאוד חשוב בניתוח כדאיות של השקעה במניה, בחברה, או בכל נכס או עסק, אבל הוא רק אחד מהגורמים המשפיעים על הכדאיות. התייחסות למכפיל הרווח בלבד בלי להתחשב בתמונה הכללית של עסקי החברה עלולה להביא למסקנה שגויה.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד