השקעה בתקופת בחירות: שוק המניות לקראת זינוק?

סקירה שבחנה את המצב בבורסה אחרי כל מערכת בחירות בשנים 1981-2013, מראה כי בתקופה של שנה לאחר כל מערכת בחירות, נרשמו עליות מרשימות מאוד בבורסה. מתי נרשם השיא? ומה הסיבה למצב הרוח הטוב כל כך דווקא אחרי הבחירות?
מחקר חדש שערכה החטיבה הפיננסית מגלה כי השקעה בתקופת בחירות עשויה להיות שווה במיוחד.

הקדמת הבחירות הביאה לחוסר ודאות בבורסה בת"א ומי שסובל מזה בעיקר הוא שוק האג"ח הישראלי. רק אתמול הודיעה חברת הדירוג מודיס' כי להקדמת הבחירות עלולה להיות השפעה שלילית על דירוג האשראי של ישראל, בשל החשש שמא המשק הישראלי יתקשה להציג נתוני צמיחה הדומים לאלה שבשנים האחרונות.

הפחד מפני אפשרות של הורדת דירוג גרם ללחץ בבורסה בת"א והתנודתיות באה לידי ביטוי בעיקר בשוק האג"ח הממשלתי. שוק המניות בת"א מושפע בעיקר מאירועים גלובליים שמסמנים את מגמת המסחר. בשבוע האחרון נחתם המסחר בשוק המניות בירידות שערים. מדד המעו"ף (הכולל את 25 המניות הגדולות) נחלש ב-0.4% בסיכום שבועי ומדד ת"א 75 רשם ירידה של 1.7% בסיכום שבועי.

אולם, למרות המגמה השלילית שמושפעת בעיקר מההתרחשויות בעולם, יש מי שרואה באופק הרבה מקום לאופטימיות בכל הקשור לשוק המניות בת"א. והאופטימיות הזו נובעת דווקא מהבחירות בפתח שיתקיימו ב-17 במארס.

מחכים לבחירות?

סקירה שנערכה ע"י החטיבה הפיננסית של "הירשוביץ פתרונות" מראה כי בשלושים השנים האחרונות חלה באופן עקבי עלייה בשוק המניות הישראלי בתקופה של עד שנה מפרסום תוצאות הבחירות.

מה גורם למשקיעים להיות אופטימיים אחרי הבחירות ולרכוש מניות? ב"הירשוביץ פתרונות" מסבירים כי אחרי הבחירות יש אווירה של רוח חדשה, יש אופטימיות מכיוון שבממשלה חדשה כל אחד מנסה לשמור על הכסא ולא לגרום לזעזוע ולכן מלחמות התקציב לא מתחילות מיד, אלא כשנה אחרי הבחירות.

על פי נתוני הסקירה שבחנה את המצב רוח בבורסה אחרי כל מערכת בחירות, הבורסה הישראלית הגיבה בעליות שערים אחרי הבחירות, ללא כל קשר לדמות הנבחרים. "המצב הזה חוזר פעם אחר פעם עד שאפשר להעריך בוודאות קרובה לאמת שזו אקסיומה", כך מעריכים.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

השקעה בתקופת בחירות 2009 – זינוק של 75%

הסקירה עקבה אחר התנהגות הבורסה אחרי בחירות בשנים שבין 1981 ועד לבחירות האחרונות ב-2009. על פי הנתונים שמציגים בחטיבה הפיננסית של "הירשוביץ פתרונות", ב-1981 לאחר ניצחון הליכוד בראשותו של מנחם בגין, הבורסה עלתה בשיעור של 20% בתקופה של שנה אחרי הבחירות. לאחר מערכת הבחירות ב-1984, למרות המצב הקשה של המשק הישראלי, הבורסה הציגה עלייה מרשימה של 48%.

וכך הלאה, גם ארבע שנים מאוחר יותר – בבחירות 1988 לאחר שקמה ממשלת אחדות שהחזיקה שנתיים, הבורסה השלימה עלייה של 46% בתקופה של עד שנה לאחר הבחירות.

לאחר בחירות 1992 עם ניצחון מפלגת העבודה בראשות יצחק רבין, הבורסה השלימה עלייה של 28% ולאחר בחירות 1996 נמשכה מגמת העלייה עם 30%. מגמת העלייה בשוק המניות הישראלי לאחר בחירות לא עצרה גם אחרי בחירות 1999 כאשר הבורסה הציגה זינוק של 29% ושיא במגמת העלייה נרשם אחרי בחירות 2003, אז רשמה הבורסה זינוק חד של 72% בתוך שנה לאחר הבחירות.

עוד על פי הנתונים, המגמה נשברה לאחר בחירות 2001 שלאחריהן ירדה הבורסה בארץ ב-3%, אך שוב חזרה מגמת העלייה עם בחירות 2006, שהביאו שוב לעלייה של 12% בבורסה הישראלית. שיא חדש נרשם אחרי בחירות 2009 עם זינוק מרשים במיוחד של 75%, בתקופה של עד שנה אחרי הבחירות.

בבחירות האחרונות של 2013 נשמרה מגמת העלייה, אם כי חלה התמתנות בשיעור העלייה ואחרי הבחירות הבורסה עלתה ב-15% בלבד בתקופה של עד שנה מסיום הבחירות.

האם המשקיעים מאמינים בכך? מנהל החטיבה הפיננסית ב"הירשוביץ פתרונות", דניאל שבקס, מציין כי המשקיעים שעוקבים שנים אחרי השוק מאמינים שיש סיבה לאופטימיות. "הניסיון מוכיח כי לאחר כל מערכת בחירות, ניכרו עליות נאות בשוק ההון".

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד