ההצהרה שלימדה שני שיעורים בעולם ההשקעות

התגובות בבורסות להצהרה הדרמטית של פייזר איששו לא מעט מחקרים, אך גם מאותתים לכולנו כי עלינו לסחור בזהירות יתירה

זה קרה לפני יומיים. פייזר הודיעה כי חיסון לקורונה שפיתחה יחד עם חברת ביונטק מראה אפקטיביות ברמה של 90%. "זהו יום נהדר לאנושות ולמדע", הצהיר מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, במסיבת עיתונאים שכינס באותו יום.

לא חלפו שעות רבות, והתברר כי זהו גם יום נהדר לבורסות לניירות ערך. מדד ת"א 35 סיים את היום ב3.2%+, הדאו ג'ונס זינק ב- 2.95%+, היורוסטוקס ב- 3.9%+ והדאקס ב-4.9%+.

מחקרים רבים מוכיחים שאת רוב התשואה השנתית משיגים בפועל בעשרה ימים בשנה. כך לדוגמה, בשנה שעברה סיפק מדד S&P500 תשואה של 31.5%, ואם לא היינו בשוק ב-10 הימים הטובים ביותר, התשואה היתה יורדת ל-10.5% בלבד. אם לא היינו בשוק ב-20 הימים הטובים ביותר התשואה היתה הופכת ל… שלילית.

הנתונים מאששים למעשה את הכלל הידוע, כי הבורסה לא נועדה להשקעות לטווח קצר והיא לא מתאימה לאנשים שמחפשים "לעשות מכה". הרי לא ניתן לדעת מתי יבואו הימים הללו, ולקוח שלא היה בבוקרו של יום שני (לפני ההודעה של פייזר) בשוק, כנראה שפספס את ההזדמנות. שכן העליות הגיעו לשיא תוך כמה דקות ולמחרת השוק כבר נרגע ואף ירד.

השיעור השני שניתן ללמוד מהדרמה בשוק ההון ביום שני, הוא שיש לפזר את ההשקעה ולא להיות חשוף לסקטור זה או אחר. ברגע שההודעה יצאה, המריאו מיד חברות התעופה והקרוזים, כמו גם מניות הנדל"ן המניב, אבל הכוכבות הגדולות של שנת 2020 – מניות הטכנולוגיה – צללו בחדות.

לדעתי זה תיקון בריא ונכון, שכן רוב חברות הטכנולוגיה עלו מעבר לשווי האמיתי שלהם והכל בגלל המצב של הקורונה.

אז מדוע השוק באמת נרגע ולא בטוח שהמגמה החיובית תימשך? יש לכך כמה סיבות: ראשית, על פייזר לקבל אישור חירום לשיווק התרופה. לצורך כך, היא תצטרך לספק מידע על בטיחות החיסון שנאסף מכל 43,538 המתנדבים בניסוי לאורך חודשיים. מידע זה יהיה בידיה בתוך כמה שבועות. לא ניתן לדעת אילו סיבוכים החיסון יכול לגרום ואילו תופעות לוואי מתלוות אליו.

בנוסף, טרם ידוע מתי יגיע החיסון לשוק, האם הוא יהיה אפקטיבי ועוד… ובכלל, טרם ידוע כיצד ינהג הציבור ברגע שמרגיש שהחיסון מתקרב ובא.

לעניות דעתי, ישנה עדיין דרך ארוכה עד ליום שבו החיסון יינתן לאזרחים – ובטח אצלנו בארץ – שכן לישראל אין הסכם לרכישת חיסונים מחברת פייזר.

ההמלצה שלי למשקיעים, היא לא לעשות שינויים מהירים ולא להתפתות למכור או לקנות מניות/מדדים ללא בחינה מדוקדקת. צריך לקבל החלטות בראייה ארוכת טווח.

זו לא הפעם הראשונה שאנו רואים שהשוק מגיב חזק מאוד, אבל לאחר זמן קצר מבינים באמת את הסיטואציה וההתלהבות מצטננת.

כבר אתמול הגיב ג'ו ביידן (כנראה הנשיא הבא של ארצות הברית), כי "מדובר בחדשות נהדרות, אבל ייקח עוד חודשים רבים עד שיהיה חיסון רחב היקף".

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד