אפקט החגים: כשהמשקיעים מונעים פסיכולוגית – זו התוצאה

זה הוכח בלא מעט מחקרים בעולם, אך כעת יש לכך הוכחה מדעית ישראלית על החגים העבריים: הכירו את היום הירוק בבורסה לניירות ערך, ללא קשר למסחר הריאלי

מהו אפקט החגים וכיצד הוא משפיע על שוק ההון?

מחקרים רבים מציגים חודשים או ימים מסוימים כמועדפים להשקעה מכיוון שהתשואה שמשיגים באותו הזמן גבוהה מהרגיל.

אז אכן ישנו ראלי סוף שנה או אפקט ינואר, אבל אני דווקא רוצה לגעת במחקר שמציג נתונים קצת פחות ידועים שיכולים לעניין אותנו עכשיו בתקופת החגים.

מחקר שבוצע ע"י פרופ' חיים לוי וד"ר גיא קפלנסקי גילה נתון מעניין מאוד: התשואה ביום המסחר האחרון לפני יום חג גבוהה בצורה משמעותית מהתשואה הממוצעת.

המחקר הישראלי הראה שאנו לא שונים משאר העולם ובערבי חגים כמעט בכל מדינה ובכל חג התשואה על פי רוב גבוהה בצורה משמעותית יותר מהתשואה הממוצעת. ישנו אפילו שם לתופעה הזו והיא אפקט החגים (Holidays Effect).

ההסבר המקובל הוא שלקראת החופשה המתקרבת המשקיעים אופטימיים יותר מהרגיל ולכן מתעלמים מכל מיני סכנות וממילא הדבר גורם לעליית תשואות.

אומנם במחקר התייחסו החוקרים גם לתשעה באב ויום הכיפורים כחגים, אך בימים הללו התשואה אכן לא הייתה עודפת. לעניות דעתי, הסיבה לכך היא שהאופטימיות לא בדיוק חוגגת לפני הימים הללו – להבדיל מראש השנה, סוכות או פסח.

מחקרים נוספים שנעשו בחקר אפקט החגים בארץ, גילו שגם יום לאחר החזרה מהחג התשואה אומנם מעט נמוכה מערב החג, אבל עדיין גבוהה משמעותית מהתשואה הרגילה.

גם את התופעה הזו מקובל להסביר בכך שהאופוריה בזכות החגים לא מתפוגגת מיד בחזרה לעבודה, אלא לוקח לה יממה להתפוגג ולכן המסחר ביום החזרה טוב מהרגיל.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

חשבתי הרבה האם לכתוב על אפקט החגים, מהסיבה שמקובל לחשוב ששווקי ההון הם שווקים מפותחים וברגע שייוודע לכולם על אפקט כזה או אחר הוא יעלם כמו שקרה בעבר.

כך למשל, בארצות הברית, שם הייתה תופעה שבימי שני כשחזרו למסחר הבורסה הייתה שלילית ובפער די גדול לעומת יום שישי – יום המסחר האחרון לפני היציאה לחופשה בו התשואות היו גבוהות בצורה ניכרת. מאז שהתופעה פורסמה ההיקף שלה ירד וירד עד שלבסוף נעלם.

עם זאת, אפקט החגים שונה. כבר לפני שלושים שנה דניאל כהנמן ועמוס טברסקי טענו כי אנו בני אדם לא רציונאליים וההחלטות שאנו מקבלים מושפעות משיקולים פסיכולוגיים לא פחות מאשר כלכליים. ולכן, כל עוד אווירת החגים משפיעה על רובנו בצורה חיובית, אינני רואה כיצד אפקט החגים יעלם.

גם כשנהיה מודעים אליו, עדיין נחוש באופטימיות גדולה יותר בגלל התקופה, ללא קשר למצב האמיתי של שוקי ההון.

עוד על פסיכולוגיה של משקיעים:

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד