נביא הזעם היהודי מתריע מפני סטגפלציה

הכלכלן היהודי שניבא את משבר הסאב-פריים צופה שחורות, אבל אני עדיין סבור שמצבנו לא כל כך רע • וכיצד תבטחו את תיק ההשקעות מפני קריסה?

לפני מעט יותר מחודש פרסם נוריאל רוביני, כלכלן יהודי-אמריקאי הנחשב לנביא זעם לגבי הכלכלה העולמית, מאמר בו כתב שהוא חושש מסטגפלציה.

ברוב המקרים אינני מסכים עם רוביני ואפשר להגדיר אותי יותר מבין האופטימיים, אבל אין ספק שדעות של כלכלנים מומחים גורמות לי לתמרורי אזהרה.

אז מהי בכלל "סטגפלציה"? סטגפלציה הוא מצב חריג הנוצר משילוב של אינפלציה, האטה בצמיחה ועלייה באבטלה. המונח נטבע על ידי איאן מקלאוד, ששילב בין המילים סטגנציה ואינפלציה בנאום בפרלמנט הבריטי ב-1965.

מקובל לחשוב שאינפלציה, מיתון ואבטלה סותרים זה את זה וממילא סטגפלציה לא יכולה להתקיים אבל בפועל הדבר אינו נכון. כבר בשנות ה-70 היינו עדים לסטגפלציה בעקבות משבר האנרגיה.

כמו היום, גם אז בשנות ה-70 מחירי הסחורות היו גבוהים, הגירעונות היו גדולים וברקע עמדו מתחים בינלאומיים ומלחמות מטבע. זאת, בנוסף לכך שגם אז נקט הבנק המרכזי מדיניות מתמשכת של שערי ריבית נמוכים.

אם כך, האם אנחנו באמת בפתחה של סטגפלציה? האם ההיסטוריה הולכת לחזור על עצמה? לעניות דעתי התשובה שלילית. להערכתי המצב כיום שונה מאוד משנות ה-70. כיום, המצב בשוק העבודה האמריקאי משתפר מפעם לפעם, הביקוש לעובדים גבוה ובמידה ונראה ששרשרת האספקה תשתפר והציבור יחשוש מעט פחות יחול גם זינוק בהעסקת עובדים חדשים.

נכון לרגע זה שאין פתרון למחסור בשבבים והפקקים בשרשרת האספקה העולמית עדיין ממשיכים המצב לא נראה טוב – וזה יכול להימשך תקופה – אבל אין ספק שהפתרון יגיע בסוף.

מה שבטוח זה שככל וקצב ההתחסנות מפני נגיף הקורונה בעולם יעלה, זה בהחלט יכול להוציא אותנו מהמצב.

בינתיים, מה שניתן לעשות זה להתחיל להתגונן מפני אינפלציה על ידי גידורי אינפלציה קלאסיים. כלומר: לשלב בתיק ההשקעות יותר ויותר חשיפה לסחורות, מתכות, נדל"ן וכו'. בנוסף, חשוב להקטין את החשיפה לאגרות החוב לאור הציפיות להעלאת הריבית.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד