אז מה אתם, משקיעים או מהמרים?

איך זה שרוב האנשים שמשקיעים ישירות בשוק ההון מרגישים "מפסידים" בעוד שהתשואות של מוצרי החיסכון השונים הן תשואות חיוביות למרות שגם הם משקיעים בשוק ההון? • על משקיעים אמיתיים ועל סתם מהמרים

אתם משקיעים או מהמרים? המחקר הבא עשוי לענות לשאלה.

מחקר שנערך על-ידי החטיבה הפיננסית של 'הירשוביץ פתרונות' על מספר רב של נשאלים אקראיים, גילה שאם שואלים את המשקיעים הישירים בשוק ההון האם הרוויחו במשך השנים מהשקעה במניות או שמא הפסידו, הרוב המכריע חש כי הוא נמצא בצד של המפסידים. לפחות לפי התשובות שהתקבלו במערכת.

אמנם לא מדובר במחקר מדעי אבל בפועל כשאנו בודקים את התשואות שהשיגו אותם נשאלים עצמם בקרנות ההשתלמות, בקופות הגמל ובפוליסות הפיננסיות, המושקעות גם הן במניות, אנו רואים שהתשובה הפוכה! רובם דווקא הרוויחו במהלך השנים. איך מסבירים את הפער בין תחושותיהם של המשקיעים במניות ישירות לתחושותיהם של אותם חוסכים עצמם כאשר הדבר נעשה דרך חברות ביטוח וכדומה?

ההבדל הוא בגישת המשקיע/החוסך להשקעה במוצרים השונים. בהשקעה דרך חברת ביטוח וכדומה אותו משקיע לא חשוף לכל שינוי, הוא מעודכן אחת לכמה חודשים במצב כספי החיסכון שלו, וממילא לא נתקף חרדה כל אימת שמתרחשת ירידה בשווקים. בנוסף, היות והוא לא מודע בכל רגע נתון לניירות הערך שנמצאים במוצר החיסכון "שלו" ואין לו שליטה עליהם, אין לו גם את הריגוש שיש בהשקעה ישירה במניות.

ולכן, למרות שהשקעה לאורך זמן במניות בפרט ובשוק ההון בכלל, מוכיחה את עצמה ומשיגה למשקיעים תשואות יפות, רוב המשקיעים ישירות במניות, אינם משקיעים אלא מהמרים!

בהשקעה ישירה במניות, רוב האנשים מנסים לחזות את השינויים במחיר ולהרוויח מזה. הם מנסים לתזמן את הכניסה והיציאה מהשוק. הם מחפשים לעשות "מכה" או "סיבוב". הם להוטים לרווח מהיר. הם חסרי סבלנות ולא רציונאליים.

לעומתם, משקיעים אמיתיים מסגלים לעצמם סבלנות. משקיע אמיתי מחפש לרכוש חברות במחירים סבירים. הוא יודע שמחירי המניות מושפעים מדברים שאינם בשליטתו ולכן לא יבצע כל פעולה, גם אם מחיר המניה ירד בחדות. הוא לא נתקף בבהלה אלא מבין שכל עוד החברה תשמור על התכונות שגרמו לו לרצות להשקיע בה, מחיר המניה שלה יחזור לעלות.

יתרה מכך, המשקיע האגדי וורן באפט, התבטא בעבר שמשקיע צריך לקדם בברכה מחירים נמוכים כדי להגדיל את ההחזקה ולהגיע לרווחיות גדולה יותר. הרי מחירי המניות מתנהגים לאורך זמן בהתאם לביצועים הכספיים של החברות, אם החברה מציגה שיפור עסקי מתמשך וגידול ברווחים ובהכנסות, הרי צפוי שזה יתבטא במחיר המניה והמניה תחזור לעלות.

גם בסיטואציה של גאות ואופוריה ישנו הבדל מהותי בין משקיע למהמר. המשקיעים לא מתלהבים מכותרות העיתונים או מחברה שמזנקת פתאום ומושכת אחריה את השוק. משקיע לא מפחד "לפספס את הרכבת". לעומתו, המהמר שומע את עצות חבריו, קורא את כותרות העיתונים ולא רוצה לצאת "פראייר". כך שהוא חושש להחמיץ את החגיגה במידה ולא ייכנס לשוק. בקיצור, הוא מהמר.

אני לא מצפה שמשקיעים מהמרים שהתרגלו לפעול על-פי הרגש שלהם ומונעים מהרצון לעשות סיבוב,  ישנו פתאום את כל צורת ההשקעה שלהם. אבל ודאי שכאן המקום להמליץ להם לקנות מהמשקיעים האמיתיים מספר תכונות שיעזרו להם לפחות להפסיד פחות…

משקיעים אמיתיים שאני פוגש ומכוון אותם תדיר, הם בדרך כלל אנשים שלווים ומתונים שמנסים להתגבר על הפסיכולוגיה, הרצונות והדחפים. משקיעים אמיתיים ממתינים להזדמנות מתאימה ולא מתלהבים ומתרגשים מכל ציוץ. הם לא נתקפים באופטימיות בזמנים של עליות ולא בפסימיות בזמנים של ירידות. הם רציונאליים. ולכן הם משיאים תשואות יפות לאורך זמן.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד