הטיית העיגון: הכתם העיוור שכל משקיע צריך לחשוש ממנו

הזינוק בשווי המטבע המבוזר הראשון והיקר בעולם הציף מחדש את הדיונים על הטיית העיגון, אך משום מה השכיח ממשקיעים רבים את הטיית הכתם העיוור
הטיית העיגון: בימים בהם כל ציוץ או המלצה מקפיצים בעשרות אחוזים את מחירי המניות ומטבעות הקריפטו למיניהם, כאשר באותה מהירות הם גם יורדים בחזרה, רוב הקופצים לשוק ההון מעריכים שיש הזדמנויות קנייה – שכן רק לפני כמה ימים המחיר היה גבוה יותר והרי כולם יודעים שחייבים לנצל הזדמנויות בחיים.

לפני שאנו הולכים לבצע פעולה כזו חשוב מאוד להפנים שאנו יצורים לא רציונליים אשר סובלים מדפוסי חשיבה שגורמים לנו פעם אחר פעם ליפול בפח.

אחד מדפוסי החשיבה האלו הוא מושג שלימדו אותנו פרופסור עמוס טברסקי ופרופסור דניאל כהנמן, ולמושג הזה יש שם: הַטָּיַית הָעִיגּוּן. ההסבר להטייה לפי פרופסור דניאל כהנמן, היא שכאשר המוח שלנו שומע נתון כלשהו הוא מפתח אסוציאציות מאותו עניין.

ניתן להביא להטייה דוגמה מחיי היומיום כאשר אנו הולכים לקנות מוצר בחנות ועל התווית מופיע המחיר הראשוני של המוצר ומתחתיו מחיר חדש – "מבצע" – המחיר הראשוני ייתפס אצלנו כמחיר הלגיטימי וההצעה השנייה היא זו שתהיה יותר זולה ולכן תראה לנו אטרקטיבית. ההטיה גם מגיעה לידי ביטוי במכרזים כאשר הצעת מחיר ראשונית במכרז תתן את הרושם לגבי שוויו של הדבר המוצע.

כך גם קורה בשוק ההון. משקיעים ירכשו או יחזיקו מניה שירדה משיאה, רק בגלל המחשבה שאם בעבר היא כבר נסחרה בשווי הזה, אז היא חייבת לחזור לשם ואפילו לעבור אותו. הבעיה כאן היא שאנו נאמין בזה בגלל הטיית העיגון ולא בגלל נתונים כלכליים ופיננסים אמיתיים.

ייתכן מאוד שמחיר המניה בעבר היה גבוה מידי ועלה רק בגלל ציוץ כזה או אחר וזוהי לא שוויה האמיתי, או שהחברה עברה שינויים ובגלל זה היא באמת שווה כרגע פחות.

לפני שאנו ניגשים לראות כיצד ניתן להתמודד עם ההטייה, אני חייב לספר על הטייה נוספת אשר משפיעה עלינו ובעקיפין על כל שאר ההטיות – הטיית הכתם העיוור. ההטייה הזו גורמת לנו לראות את עצמנו פחות מושפעים מהטיות מאשר אנשים אחרים, או ככאלו שמסוגלים לזהות יותר הטיות באחרים מאשר בעצמו.

אז איך ניתן להפחית את ההשפעה של ההטיות הללו ולהיות יותר רציונליים? דבר ראשון עלינו להכיר את ההטיות ולהיות מודעים להם. בנוסף, עלינו גם להכיר את הטיית הכתם העיוור שגורמת לנו להאמין שבמקרה שלנו זה שונה ואיננו מושפעים מהטיות.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד