מהו יחס הזהב והכסף, ולמה הוא משמש?

יחס הזהב לכסף נמצא איתנו כבר כ – 250 שנה • איך ניתן 'לגדר' את כספינו באמצעותו? • ואיך ניתן לסחור ביחס 'הזהב והכסף' • דניאל שבקס עושה סדר

ישנן לא מעט מתכות יקרות בטבע, אבל הבולטות והידועות ביותר מבינהן הן הזהב והכסף, והסיבה העיקרית לכך שהן כל כך מוכרות, היא ששתי המתכות הללו נמצאות כמעט בכל בית ברחבי העולם, אם בתכשיטים ואם בכלי כסף למיניהם.

בעקבות העובדה כי השימושים של המתכות הללו דומים והם משמשים כחלופה אחת לשנייה נוצר יחס שנקרא 'יחס זהב וכסף'.

כדי לחשב את היחס בין הזהב לכסף יש לחלק בין המחיר הנקוב של זהב וכסף בזמן נתון. לדוגמה אם אונקיית זהב שווה כיום 1,800 דולר ואונקיית כסף 22 דולר היחס בין שתי המתכות הוא כ-82. במילים פשוטות: היחס אומר לנו כמה אונקיות כסף נוכל לקנות באונקיית זהב אחת.

היחס הזה נמצא איתנו כבר כ – 250 שנה.

בעבר המדינות קבעו אותו ליחס 15 וכך הוא החזיק במשך שנים רבות. אבל במאה הקודמת הדברים השתנו… השוק נהיה מפותח ולא ניתן לשלוט בו והיחס עלה לסביבות ה- 50. ובשלושים שנה האחרונות הוא נעמד אף על כ – 70.

כמובן שבמהלך השנים היו מצבים משתנים וחריגים כגון מלחמת המפרץ, אז היחס עלה כנגזרת ישירה לעובדה שמחירי הזהב זינקו והאמירו.

ומדוע הדבר צריך לעניין אותנו? פשוט מאוד.

כמו שראינו בדוגמה של מלחמת המפרץ, שחלה עלייה דרמטית ביחס בין מחירי הזהב והכסף, שלרוב מתרחשת בזמנים של טלטלה בשווקים הפיננסיים, זאת בשל חוסר הוודאות של המשקיעים, ובשל העובדה שישנם לא מעט משקיעים אשר רואים בזהב עוגן ובטחון פיננסי, שנועד ל'גדר' את כספם.

לאחר שהבנו את חשיבות הזהב נותר רק להבין למה משמש כיום היחס בינו לכסף?

משקיעים רבים משתמשים ביחס כדי לנסות ולהרוויח מהמתכות הללו, כשהיחס גבוה המשקיעים מאמינים שהוא יירד יחד עם מחיר הזהב בהשוואה לכסף, ולכן הם עשויים להחליט לקנות כסף או לבצע שורט על הזהב.

היחס מאפשר למשקיעים לחזות את הכיוון של המתכות ובכך הם יכולים להרוויח משני הכיוונים גם בעליה וגם בירידה. כיום כשהשוק משוכלל ישנם אמצעים יותר פשוטים כדי לסחור ביחס. הדבר נעשה דרך תעודות סל (ETF), כאשר ניתן לרכוש תעודת סל מתאימה או תעודה על הזהב או על הכסף ולצאת ולהיכנס לפי מצב היחס ביניהם, כמו בכל מניה או תעודת סל.

המשקיעים הרגועים יותר שמבינים שלא ניתן לתזמן את השוק מעדיפים לא להתחייב להכל או כלום, לשמור על פוזיציות פתוחות בשתי תעודות הסל ולהוסיף עליהן באופן יחסי. ככל שהיחס עולה, הם קונים כסף. וככל שהוא יורד מגדילים את קניות הזהב.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
שיתוף |
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד