מהו 'מדד הפחד' ולמה הוא משמש? כל התשובות

מדד הפחד נקרא גם מדד ה-vix, והוא אינדיקטור מעולה לרמת אמון המשקיעים והסוחרים בשוק במצב נתון • את המדד המציאו שני פרופ' ישראלים

פעמים רבות אנו שומעים במדיה על מדד זה או אחר, להבדיל מרוב המדדים שהם איחוד של ניירות ערך, ישנו מדד חריג ולא רק בשמו אלא גם במהותו – מדובר במדד התנודתיות Volatility Index המוכר יותר בכינויו "מדד הפחד".

המדד משקלל את סטיית התקן (הסבר על סטיית תקן בתחתית הטור) הגלומה במחיריהן של אופציות הנסחרות על מדד S&P500.

במצבים בהם שוק ההון נהיה תנודתי, סטיות התקן הגלומות במחירי האופציות עולות באופן משמעותי. הדבר נובע משום שבמצב של תנודתיות מוגברת, המשקיעים חוששים מכתיבת אופציות ובעצם מביעים חוסר אמון בשוק, ולעומתם המשקיעים הנמנים עם קוני האופציות מוכנים לשלם על האופציות יותר, וזאת כדי להגן על עצמם מפני תנודתיות. לכן סטיות התקן הגלומות באופציות בהחלט מהוות אינדיקטור טוב לרמת התנודתיות של השוק.

נקודה מעניינת היא הקשר הישראלי למדד, 'מדד הפחד' אמנם מיוחס לפרופסור רוברט א. ויילי אבל בעצם הרעיון המקורי שייך לשני פרופסורים ישראלים בשם דן גלאי ומנחם ברנר.

לדברי פרופסור גלאי, במהלך שנת 1986 הוא ועמיתו פיתחו את הנוסחה והציגו אותה בשנת 1987 לבורסת האופציות של שיקגו COBE – Chicago Board Options Exchange, אך באותה תקופה הדבר לא הבשיל לכדי משהו מוגמר.

לאחר כמה שנים התברר לפרופסורים שהבורסה בשיקגו משיקה את המדד… מה שגרר תלונה שנשלחה לבורסה, כאשר בתגובה הובהר להם כי המדד יפורסם ללא מטרות רווח ולא יתלווה אליו כל מכשיר פיננסי.

בפועל לאחר לא מעט שנים בניגוד למה שסוכם בזמן הוצאת המדד, יצאו גם אופציות על המדד.

מדד הפחד מזנק כאשר השווקים תנודתיים. ניתן לומר שבבדיקה היסטורית מאז המצאת המדד הוא נע בין 10 ל-20 נקודות בתקופות רגועות. כאשר התנודתיות עולה המדד עולה איתו ובמשברים הוא ממש מזנק. לדוגמה במהלך משבר הסאב פריים הוא זינק ל-80 נקודות ואפילו לפני קצת יותר משנה במהלך משבר הקורונה הוא זינק למעל 60 נקודות.

לעניות דעתי למשקיעים שונאי סיכון (רוב המשקיעים שונאי סיכון) ולמשקיעים מתחילים אסור להתקרב למכשירים שמנסים לעקוב אחרי המדד. לעומתם משקיעים מנוסים שלא חוששים מהסיכון עשויים לנסות ליהנות מההזדמנות שהמדד מספק עקב זינוקים בתקופות של אי ודאות.

חשוב להדגיש שאמנם הדבר נראה בהסתכלות ראשונית מאוד מפתה, אך קשה מאוד להרוויח כסף ממעקב אחר המדד.

מלבד הקושי לחזות בצורה מדויקת את השינויים, יש לזכור שהמסחר על המדד מתנהל באמצעות חוזים עתידיים. וזו בדיוק הסיבה שקשה מאוד להניב תשואה לאורך זמן. מסחר בחוזים עתידיים לטווחים ארוכים כרוך בעליות רבות בשל גלגול החוזים (הסבר על גלגול חוזים עתידיים בתחתית הטור).

מעקב דרך תעודת סל כמו VXX יכולה להיות מעניינת רק בטווח הקצר כי ככל שמחזיקים בתעודה יותר זמן , כך ההפסד שנובע מעליות גלגול החוזים גדול יותר.

לסיכום השקעה במדד הפחד מתאימה להשקעה לטווחים קצרים מאוד ולניצול הזדמנויות ספציפיות בשווקים. מה שבעצם אומר שהשימוש במדד רלוונטי לסְפֵּקוּלַנְטִים וסוחרים יומיים.

מהי סטיית תקן?

סטיית תקן מבטאת עד כמה נתונים מפוזרים סביב הממוצע במקרה של סטיית תקן גדולה או קרובים לממוצע במקרה של סטיית תקן קטנה.

לדוגמא הגיל הממוצע של תלמידים בבית הספר הוא 10 עם סטיית תקן 4 זה אומר שטווח הגילאים בבית הספר בין 6 ל14. יתכן שיהיה בית ספר אחר שהממוצע שלו גם יהיה 10 אבל סטיית התקן 3 כך שהגילאים באותו בית הספר ינועו בין 7 ל-13.

מה זה גלגול חוזים עתידיים?

חוזה עתידי הוא מכשיר פיננסי המהווה התחייבות לרכוש או למכור נכס כלשהו בזמן מוגדר בעתיד, כשהמחיר קבוע מראש. השימוש בחוזה עתידי מבטיח לשני הצדדים הכנסה או הוצאה כספית ברורה וידועה, ובכך לצמצם את הסיכון של שינויים שיכולים להיגרם מכל מיני סיבות.

מכיוון שלכל חוזה יש תוקף במידה ואנו משקיעים לטווח יש לגלגל את החוזה – למכור את החוזה לקראת סיום תוקפו ולקנות חוזה חדש לתקופה הבאה… הדבר כמובן כרוך בעלויות של קנייה ומכירה.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד