קרנות גידור או קרנות הימור? • המדריך המלא

בכתבה החמישית בסדרה על עולם ההשקעות האלטרנטיביות, מגיש דניאל שבקס סקירה מיוחדת לקרנות הגידור – ומספק שורה של טיפים מקצועיים למשקיע המתחיל

קרן גידור (Hedge Fund) היא קרן השקעה שונה מכל קרנות ההשקעה האחרות. השוני שלה מתאפיין בכך שמטרתה להרוויח בכל מצב שוק. הקרן עושה זאת תוך שימוש במגוון כלים פיננסים שנועדו לגדר את הסיכון שלה ומכאן נובע שמה – קרן גידור.

כדי להסביר יותר מהי קרן גידור ולשם מה היא הגיעה לעולם צריך לחזור 72 שנה אחורה. בשנת 1949 פרסם אלפרד ויינסלו ג'ונס מאמר בפורצ'ן – כתב עת אמריקאי לענייני כלכלה – בו טען שבמידה ומצד אחד נמנף את תיק ההשקעות ומצד שני נגדר את הסיכון נוכל להשיג תשואות גבוהות יותר.

כדי להוכיח את טענתו הקים אלפרד ווינסלו ג'ונס שותפות שהיא בעצם קרן הגידור הראשונה בעולם. לקרן שלו היו כמה מאפיינים שעד ימים אלו ניתן להגיד שאלו המאפיינים המגדירים מהי קרן גידור:

1. מתכונת של שותפות מוגבלת שבה מנהל ההשקעות הוא השותף הכללי ולעומתו המשקיעים בקרן הם שותפים מוגבלים, שאינם שותפים בניהול ההשקעות.

2. אפשרות לא להשתמש רק בקנייה של ניירות ערך אלא גם של מכירה בחסר ("שורט") – שיטה בה נמכרים ניירות ערך שאינם בבעלות המוכר ואשר שאל אותם מגוף אחר. המוכר מקווה שמחיר נייר הערך יירד, ואז יוכל לרכוש אותה בזול ולהרוויח מההפרש בין המכירה לקנייה.

3. אפשרות למינוף פיננסי (Financial Leverage) – קרן גידור יכולה למנף את הנכסים הקיימים שלה בעזרת מזומן שהיא מקבלת מעסקאות שורט (מכירה בחסר מהסעיף הקודם) אחרות. לדוגמה, אם הקרן עשתה עסקת מכירה בחסר וקיבלה עליה 100,000 דולר, היא יכולה להשקיע את הסכום הזה לקנייה של ניירות ערך אחרים.

4. אפשרות לגבות בנוסף לדמי הניהול הרגילים גם עמלת הצלחה או בשמם הנפוץ דמי הצלחה – הדבר נועד כדי לעודד את מנהל הקרן לבצע השקעות מסוכנות יותר אבל עם פוטנציאל להשיג תשואה גבוהה יותר.

גם כיום קרנות גידור מאוגדות בְּרֹב הַמִּקְרִים במתכונת של שותפות מוגבלת המציעה את יחידותיה לציבור, ועל פי רוב פונה למשקיעים כשירים. רבות מהקרנות משתמשות בעסקאות חסר ובמינוף, אף על פי שכיום יש מגוון רחב של אפיקי השקעה ואסטרטגיות בהן משתמשות קרנות גידור, לדוגמה מעקב אחר מדדים חכמים, מסחר באמצעות אלגוריתמים ועוד.

עוד בסדרת הכתבות על השקעות אלטרנטיביות:

כגודל הסיכון כך גובה העמלה

כיום מקובל שדמי הניהול בקרן הם בסביבות ה-2% מגובה ההשקעה, ובנוסף דמי הצלחה של 20% מהתשואה שהשיגה הקרן.

בנושא גביית דמי ההצלחה ישנם כמה אפשרויות, כאשר זו המועדפת על המשקיעים בקרנות היא גביית דמי הצלחה רק בגין הרווחים שהניבה הקרן למשקיעים מעל השיא הקודם אליו היא הגיעה בעבר (High-water mark).

יש לציין שמכיוון ומדובר בקרנות פרטיות דמי הניהול ודמי ההצלחה בקרן יכולים להיות שונים ממשקיע למשקיע, כאשר בדרך כלל תינתן הנחה למשקיעים גדולים מאד.

במרבית קרנות הגידור ישנו רף השקעה מינימלי של כמה מיליוני שקלים. בנוסף, על מנת למנוע משיכות תדירות של כספים מהקרן – מה שעלול לגרום לפגיעה באסטרטגיית ההשקעות – ישנה תקופת נעילה בה אין אפשרות למשוך את הכספים מהקרן וגם כשניתן זה בדרך כלל אחת לרבעון ובהודעה מראש.

יצורי הכלאיים של הרשות לניירות ערך

במידה ונבחן לעומק מספר רב של קרנות גידור נוכל לראות שחלקם מניבות תשואה גבוהה לאורך שנים. עם זאת, יש לזכור שבגלל הגמישות הגבוהה שניתנת למנהלים ובשילוב של שקיפות נמוכה וחוסר רגולציה השקעה בקרן גידור יכולה להיות דבר מסוכן. זו גם הסיבה לכך שהרשות לניירות ערך ממשיכה לקדם את יוזמתה לשכלול שוק ההון באמצעות שני מוצרי השקעה חדשים – קרן גידור בנאמנות ואגד קרנות גידור.

קרן גידור בנאמנות ואגד קרנות גידור הם למעשה יצורי כלאיים, המשלבים מאפיינים של "קרן נאמנות" הנתונה תחת פיקוח הרשות יחד עם מאפיינים של "קרן גידור" (שאינה מפוקחת). המהלך נועד לאפשר ליהנות משני העולמות: נגישות לעולם ההשקעות של קרנות הגידור הלא מפוקחות, דרך מעטפת של קרן נאמנות תחת פיקוח ורגולציה של הרשות.

אז לפני שאתם רצים להשקיע בקרנות גידור, חשוב לזכור שיש סיבה שקרן גידור מיועדת ללקוחות כשירים/מתוחכמים.

לעניות דעתי הגיע הזמן לשנות את שמן של קרנות הגידור. השם של הקרנות – קרנות גידור – יכול לבלבל את רוב המשקיעים, שעלולים לחשוב שכל קרנות הגידור "מגודרות" ולכן לא יכולות להפסיד. ישנן קרנות גידור שלא מנסות בכלל לגדר את השקעתן, אבל בגלל המבנה המשפטי שלהן ומספר מאפיינים נוספים הן מוגדרות כקרנות גידור.

עד היום אני משתמש בהגדרה שלמדתי מקולגה הנחשב למומחה גדול בשוק ההון: "כשבאים לבחון השקעה בקרן גידור כדאי לבדוק טוב טוב את הנתונים פנימה כי ישנן קרנות גידור וישנן קרנות הימור".

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד