מטעינים רכב חשמלי סמוך לבית? ייתכן שאתם חשופים לתביעה

השינויים שעובר ענף הרכב עם כניסת הרכבים החשמליים והאוטונומיים לשוק הישראלי דורשים התאמות ביטוחיות מיוחדות - לצד הכרה לעומק של החריגים בפוליסה • כבל הטענה עלול בקלות להוביל למקרה ביטוחי שיוגדר כ"רשלנות" ואף "פשיעה"

מטעינים רכב חשמלי? הכתבה הזאת מיועדת עבורכם.

חיי נוחות תוך סיכון שלום הציבור: עיריית ירושלים חנכה לאחרונה רשמית את מערך הטענת הרכבים החשמליים בעיר, אך מתיעוד שהגיע לידי 'המחדש' עולה כי נהגי הרכבים החשמליים מתעצלים להגיע לעמדות ההטענה ומתקינים עמדות הטענה פיראטיות המסכנות את שלום הציבור.

בתיעוד הבא ניתן לראות קופסת חשמל המותקנת על גדר סלעית עירונית, אליו "מושך" חשמל השכן מהבניין למעלה באמצעות כבל מוליך. מאחר ובין הגדר הסלעית לרכב החונה מפרידה מדרכה, משתמש בעל הרכב בכבל הטענה ארוך המונח על המדרכה ומסכן את שלומם של הולכי הרגל בשכונה.

זאת, בנוסף לסיכון הגבוה כי עמדת ההטענה הפיראטית שמוליכה מתח חשמל גבוה עשויה להוביל להתחשמלות ואולי אף לפגוע ברכב ובסובבים אותו בעת הפגיעה.

בשיחה עם 'המחדש' מזהיר מומחה הביטוח חנוך הירשוביץ, מנכ"ל 'הירשוביץ פתרונות', כי ביטוח הרכב לא מכסה כל תאונה או נזק הנובע מהטענה פיראטית זו. "בעלי הרכבים החשמליים המטעינים את הרכב באופן פיראטי מסתכנים בכך שהם עלולים לאבד את רכושם היקר בעת פיצוץ, ללא כל החזר ביטוחי – ואף עלולים לשאת בתשלומים של מאות אלפי שקלים ויותר ככל וצד שלישי, רכוש או גוף, יינזק כתוצאה מהפיצוץ".

"במקרה המתועד כאן ספציפית", מסביר חנוך הירשוביץ, "הסיכון גדול שבעתיים". לדבריו, "גם אם מי שהתקין את עמדת ההטענה הפיראטית הוא חשמלאי מוסמך והסיכון לכשל חשמלי מהותי נמוך יותר, עלולים הולכי רגל ליפול לאחר היתקלות בכבל ההטענה. במקרים מסוימים הפגיעה מהנפילה עלולה לפגוע קשות בתפקודו של הנפגע ואף להוביל לנכות ולאובדן כושר עבודה, מה שיעלה למטעין הרכב בפיצויים שעשויים להגיע למיליון שקלים ומעלה".

התיעוד שהגיע לידי 'המחדש' מקומם במיוחד נוכח העובדה כי העמדה הפיראטית הותקנה דווקא בתקופה בה העירייה פורסת ברחבי העיר עמדות הטענה לשירות הציבור, ובכלל זה בשכונה המדוברת.

כזכור, בטקס שהתקיים ביום ראשון האחרון בארנה חנך ראש העיר ירושלים משה ליאון, יחד עם מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת, את מערך הטעינה החשמלית לרכבים אשר נפרס לאחרונה ברחבי העיר. המיזם מנוהל עבור עיריית ירושלים על ידי חברת עדן, החברה הכלכלית לפיתוח ירושלים ובאמצעות חברת סונול EVI, אשר זכתה במכרז להקמת המערך ומימון המיזם נעשה בשיתוף משרד האנרגיה.

במסגרת שלב א' של המיזם, נפרשו כ-100 עמדות טעינה בכלל שכונות העיר. והעירייה, בשיתוף חברת סונול, EVI נערכת להתקנת עוד כ-300 שקעים נוספים בהמשך.

עד כה הוקמו עמדות טעינה ב-17 מרחבים ברחבי העיר, אשר הוצבו בשטחים פתוחים המשמשים לחניה ברחבי העיר ובחניונים העירוניים – בחניון ספרא ובחניון מנורה. בסך הכללי, הותקנו כ-100 שקעים לטעינת רכבים חשמליים. במקביל מבוצעות בעיר עבודות על ידי חברת החשמל לחיבור כל העמדות לרשת החשמל. במהלך החודשים האחרונים, הופעלו כ-70 שקעים וכ-30 שקעים נוספים ממתינים לחיבור לרשת החשמל.

עמדות הטעינה הרגילות שנפרשו ברחבי העיר הינן בהספק 2*22kw. בנוסף הוקמה עמדת טעינה מהירה סמוך לבית המשפט העליון (50kw) ועמדה אולטרה מהירה (150kw) בסמוך לארנה. מחיר השימוש בעמדות, עומד על 1.19 ש"ח לקוט"ש בעמדת הטעינה הרגילה ו 2 ש"ח לקוט"ש לעמדת טעינה מהירה. לתושבי ירושלים תינתן הנחה בשיעור של כ 15% מתעריפי הטעינה בכפוף לבעלי כרטיס "ירושלמי".

"חשוב לדעת שסוגיית ביטוח הרכב החשמלי שונה במיוחד מביטוח רכבי הבנזין ודורשת פוליסה מותאמת במיוחד", מזכיר מומחה הביטוח חנוך הירשוביץ ל'המחדש'. "הכיסוי הביטוחי שלהם דורש התייחסות מיוחדת כגון נזקים בעת הטעינה, כיסוי לעמדות טעינת סוללה וכן פתרון למצב בו הרכב ייתקע בשולי הדרך ויידרש לשירות גרירה כתוצאה מהתרוקנות הסוללה. בנוסף, גם אם רכשתם כיסוי ביטוחי המותאם לרכבים חשמליים, יש לשים לב כי תנאי הפוליסה עונים לדרישות ולאחריות יצרן הרכב".

הגעת עד לכאן? כנראה שזה בול בשבילך!
מלאו את הטופס לקבלת הצעת מחיר
*המאמרים באתר 'הירשוביץ פתרונות' לא מפרטים את כל התנאים, הסייגים וההוראות החלים על המוצרים והשירותים נשואי המאמרים והם מוצגים באופן כללי בלבד, ובהתאם למידע שהתקבל מהגופים המוסדיים נכון למועד פרסום המאמר. אין להסתמך על המידע באתר בעת קבלת החלטה או ביצוע פעולה, מבלי לאמת את נכונות המידע מול נציג מורשה מטעם 'הירשוביץ פתרונות'.