המדריך לחוסך המתחיל: מהו מכשיר ההשקעה המתאים ביותר?

היות וכמעט כולנו מושקעים בצורה כזו או אחרת בשוק ההון. אם באמצעות כספי הפנסיה שלנו ואם באמצעות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. כדאי שנכיר טוב יותר את מכשירי ההשקעה הקיימים בשוק • המדריך לחוסך המתחיל

דע מה שתחסוך – החטיבה הפיננסית של 'הירשוביץ פתרונות' מגישה את המדריך המלא לחוסך המתחיל.

היכרות עם המכשירים הפיננסיים תאפשר לנו להפוך ממשקיעים שבויים למשקיעים נבונים שממקסמים את התשואה מכספם.

ישנן סיבות רבות לחיסכון. אך הצד השווה בכולן שזהו כסף שמונח בצד לצורך עתידי כלשהו. כמובן שיש הבדל בין חיסכון לחתונת הילדים ובין חיסכון פנסיוני ואינו דומה חיסכון לרכישת דירה חדשה וגדולה יותר לחיסכון לגיל הפרישה.

חיסכון לטווח קצר ובינוני יכול להתנהל באמצעות שורה ארוכה של מוצרים פיננסיים ולא רק באמצעות תוכנית חיסכון בבנק, שברוב המקרים מניבה את התשואה הנמוכה ביותר.

ברור שיש הבדל גדול בין המוצרים ויש להתאים את המוצר לצרכי החיסכון. אבל הפעם נעסוק בהשוואה בין שלושה מוצרי השקעה דומים אך שונים. שלושתם יכולים לשרת היטב את מטרות החיסכון שלנו. אלא שלכל מוצר יש יתרונות וחסרונות. כפי שתוכלו לקרוא בהמשך.

המכשירים בהם נעסוק הפעם הן תעודות הסל, קרנות הנאמנות והקרנות המחקות. תעודות הסל מנהלות כיום כ-69 מיליארד שקל, קרנות הנאמנות מנהלות קרוב ל-130 מיליארד, ואילו הקרנות המחקות מנהלות סכום של כ-8 מיליארד.

קרנות נאמנות

נתחיל דווקא בקרנות הנאמנות, בעיקר בשל העובדה שהן מוכרות יותר בקרב הציבור. קרנות נאמנות הן קרנות שמנהלות את כספי המשקיעים לפי תשקיף ידוע ומפורסם. הכסף נותר בבעלותו של המשקיע ונמצא בחשבון נאמנות שמנוהל על ידי מנהל הקרן.

בהגדרה, קרן נאמנות היא כלי שמטרתו להשקיע בשותפות בניירות ערך, מכל סוג שהוגדר מראש בתשקיפה ולחלוק ברווחים הנובעים מאחזקת הניירות או ממכירתם. אגב, גם את ההפסדים מחלקים בין השותפים.

ישנן קרנות שמשקיעות באגרות חוב וישנן שמשקיעות במניות. ישנן כאלו שמשקיעות במט"ח ואחרות במניות בחו"ל ואפילו בסחורות. כמות הקרנות עצומה וכך גם אפשרויות ההשקעה בהן. ישנן קרנות שמתמחות בפיקדונות ואחרות מתרכזות בסקטורים מסוימים.

קרן נאמנות יכולה לשנות את מדיניות ההשקעה שלה רק אחרי שינוי תשקיף הקרן שיתבצע רק לאחר הודעה למשקיעים. כיום משתנה מדיניות ההשקעה מספר פעמים במהלך השנה. תשואת הקרנות תלויה בעיקר ביכולת הניהול של מנהל הקרן והיא די קרובה לביצועי השוק. היא חוסכת למשקיע את כאב הראש והעלויות הכרוכות ברכישה וקנייה של ניירות ערך בודדים שכן הוא משלם רק בעת רכישת ומכירת יחידת השתתפות בקרן.

החיסרון הבולט של קרנות הנאמנות בא לידי ביטוי בעובדה שלמרות נזילותן, הן ניתנות לרכישה או מכירה רק פעם אחת ביום.

היתרון של קרנות הנאמנות נעוץ בעובדה שהיא ניתנת לרכישה בכל סכום בהוראה פשוטה ליועץ ההשקעות או ישירות מול מנהל הקרן ואפילו בהו"ק בבנק. קרנות נאמנות גם רוכשות ניירות ערך ב"הנחה" בהנפקות, מה שמהווה יתרון לחברים המשקיעים בקרן. ישנם גם יתרונות מיסוי שמשתנים מקרן לקרן לפי הגדרתה החוקית. בחלק מהקרנות גם מחלקים דיבידנד למשקיעים במידה והחברה הרוויחה, שכן, להזכירכם, מדובר בשותפות.

היתרון הבולט ביותר בא לידי ביטוי בעובדה שהכספים שהופקדו בקרן הם כספי החברים בה, כך שגם בקריסתה של חברה לניהול קרנות נאמנות, מחזיקיה לא יאבדו את כספם.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

תעודות סל

עתה נעבור לתעודות הסל. אחד ממוצרי ההשקעה הפופולריים ביותר בישראל. תעודת סל היא נייר ערך המקנה למחזיק בה תשואה ע"פ מדד מסוים.

להמחשה: תעודת סל על מדד ת"א 35, היא למעשה סוג של הלוואה שהמשקיע מלווה לחברה המנפיקה את התעודה וזו מתחייבת לתת לו בסוף התקופה – בעת שיבחר לממש את השקעתו – את כספו בתוספת עליית המדד האמור או בניכוי הירידה במדד האמור.

זהו למעשה מוצר "מטומטם" שצמוד למדד מסוים. אבל דווקא בשל כך הוא כה פופולרי שכן הוא מאפשר למשקיע לפזר את הסיכונים מבלי להידרש להוצאות גבוהות. ברור שהשקעה במדד שכולל מניות או אג"ח של חברות רבות, מקטין את הסיכון אל מול השקעה במניה בודדת. מה גם שכיום נוטים לחשוב שלאורך זמן עדיפה השקעה רוחבית במניות מאשר השקעה ממוקדת. גם העלות נמוכה מאוד הן בהשוואה לרכישה עצמאית של מניות והן בהשוואה לקרנות הנאמנות.

חשוב לציין כי חברות תעודות הסל אינן מחויבות לרכוש את נכס הבסיס – קרי את המדד המוגדר – אלא לספק את התשואה שהוא מייצר. הן יכולות להחזיק נכסים שלא בהכרח מייצגים את המדד ובלבד שיספקו את המדד אליו התחייבו.

היתרון הבולט ביותר של תעודות הסל נעוץ בעובדה שהן סחירות בכל שעה משעות היום. מנפיק התעודה משמש גם כ"עושה שוק" שלה שכן הוא יוצר כל העת ביקושים לתעודות שהנפיק ומספק אותם כך שהתעודות יהיו נזילות בשוק.

יתרון נוסף ומשמעותי בא לידי ביטוי בפיזור הסיכונים כאמור לעיל. יחד עם העלות הנמוכה מהוות תעודות הסל מוצר השקעה פיננסי משתלם במיוחד.

החיסרון הבולט מאידך, הוא שבמקרה הזה כבר לא מדובר בהשקעה משותפת ולכן גם הכסף אינו מובטח. קריסתה של חברה שמנהלת תעודות סל עלולה להותיר את המשקיעים ללא הכסף.

חיסרון נוסף נעוץ במדיניות המיסוי שמוטלת על תעודות הסל. בכל פעולה של קנייה ומכירה תיאלצו לשלם מס. מה גם שבמקרה שהחברה המנפיקה מחלקת לכם את הדיבידנדים (והיא לא חייבת לעשות זאת), תוטל עליכם חבות מס.

קרנות מחקות

ואחרונות חביבות הן הקרנות המחקות. אלו משום מה אינן פופולריות במיוחד בישראל למרות שיש להן יתרונות לא מעטים.

קרן מחקה היא למעשה קרן נאמנות ש"משתדלת" לחקות מדד מסוים. שוב, מדובר בקרן שמנהלת את הכסף בנאמנות תוך שמנהל הקרן מנסה להתחקות אחר ביצועיו של מדד כלשהו. להבדיל מתעודת הסל, בקרן המחקה מחזיקים את נכסי הבסיס ואף מחויבים להחזיק בהם. אלא שכאן מדובר במאמץ לחקות את המדד, דהיינו, לא מדובר במוצר מטומטם אלא במוצר שיכול "להשיג" את המדד או לפספס אותו מעט.

נניח שמדד תל-אביב 125 השיג תשואה של 1.2% בחודש מסוים, הקרן המחקה תשיג קצת יותר או קצת פחות מהתשואה הזו.

רמת הסיכון של מחזיקי קרן כזו נמוכה מאשר בקרן נאמנות שכן קיים פיזור סיכונים, בדומה לתעודת סל, אבל מאידך, אין התחייבות להשיג בדיוק את ביצועי המדד.

עוד חשוב לציין שקרן מחקה דומה לקרן נאמנות בכך שלמרות נזילותה, היא אינה סחירה וניתנת למכירה או לקנייה אחת ליום בלבד. כך שהמשקיע אינו יכול לברוח במקרה אירוע חריג ובלתי צפוי והוא שבוי בקרן עד שעת סגירת המסחר בבורסה.

היתרון הבולט של הקרנות המחקות נעוץ בעובדה שיחד עם הסיכון הנמוך, עלות דמי הניהול נמוכה עד אפסית. בדומה לתעודות הסל אין כמעט דמי הוספה וכיום ניתן למצוא לא מעט קרנות מחקות שאינן גובות כלל דמי ניהול.

גם מבחינה המיסוי יש יתרון לקרן מחקה שכן במידה והקרן מחלקת דיבידנדים לא תחול על המחזיק בה חבות מס עד שימשוך את כספו וימכור את יחידת ההשתתפות בקרן.

והיות ומדובר בשותפות, הרי שהכסף שייך לחברים בקרן ורק מנוהל על ידי מנהל הקרן, מה שאומר שבמקרה של קריסה, הכסף של המשקיעים מובטח.

החיסרון הבולט של הקרנות המחקות נעוץ באופי הניהול של מנהל הקרן וביכולת התגובה המהירה שלו. בשל העובדה שמדובר בקרן מחקה שמחויבת לרכוש את נכסי הבסיס של המדד אותו היא מחקה, עלולות להיות טעויות עקיבה שבאות לידי ביטוי בתשואת הקרן אל מול המדד אותו היא מחקה. כאן קיימת חשיבות רבה לניסיונו של מנהל הקרן בשוק ההון.

אז מה עדיף?

לכל אחד מהמוצרים יתרונות וחסרונות. אך אין ספק שתעודות הסל והקרנות המחקות זולות יותר לאחזקה מאשר קרנות הנאמנות והן מפזרות את הסיכונים בצורה רחבה יותר.

היתרון המשמעותי ביותר של שלושת מוצרי ההשקעה האלו גלום בנזילות שלהם וביכולת לרכוש אותם בכל סכום שהוא ובכל יום בו מתנהל מסחר בשוק.

קרנות מחקות ותעודות סל יתאימו יותר למשקיע הפאסיבי באופיו. קרנות נאמנות יתאימו יותר למשקיע האקטיבי באופיו.

לכל משקיע אופי אחר ומבנה אישיות אחר ואת הבחירה במוצר המתאים יש לעשות בליווי איש מקצוע שיתאים את המוצר לצרכים העתידיים ולאופיו של המשקיע בהם.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד