מה חשוב לבדוק לפני שרוכשים מניה?

כשהשוק יורד עשויות להיווצר הזדמנויות מעניינות. הדרך למימושן מתחילה בהפנמה כי אין קיצורי דרך בעולם ההשקעות ואקזיט הוא לא עניין של מה בכך • זה מה שעליכם לעשות לפני שאתם רוכשים מניה

שנה חלפה מאז שוק ההון שינה כיוון. הנפילות החדות והשוק הדובי המתמשך הוביל לכך שמשקיעים רבים רשמו הפסדים ניכרים וקרנן של ההשקעות האלטרנטיביות זרח לעברנו באור בוהק. 

רבות נכתב ודובר על המשבר הכלכלי הנוכחי, אבל הפרט המשמעותי ביותר התפספס: בעיני, הפסדי 2022 מהווים השיעור הטוב ביותר לכל משקיע מתחיל. המסקנה ברורה וחד משמעית: אין קיצורי דרך בשוק ההון.

בשוק עולה נגררים לעתים המשקיעים להשקעות שלא בהכרח טובות. הם רואים מניה שעולה בהתמדה וממהרים לרכוש אותה. בכך הם ממשיכים לתדלק את העליות והרי לנו בועה. יום יבוא והיא תתפוצץ לנו בפנים.

בשוק יורד לעומת זאת, אנו עדים להיפך הגמור. משקיעים שרואים מניות שצונחות בלי הפסקה, נבהלים ומוכרים בהפסד. מה שכאמור מתדלק עוד את הירידות ומייצר הזדמנות פז למשקיע החכם יותר.

משקיע חכם יודע לבחון את המניה היטב, לדעת אם היא נסחרת ביתר או בחסר, אם הירידות מייצרות הזדמנות או שהן בכלל תיקון בועה קודמת, וכמובן מה זהותן של החברות והסקטורים שיצמחו דרמטית בשנים הקרובות.

למרות שיש מי שחושבים ששוק ההון זה הימורים, חשוב שנזכור שאחזקת מניה הינה אחזקה באחוז מסויים מחברה. בעצם רכישת המניה אנו למעשה הופכים לבעלים של החברה הזאת. לכן, עלינו לבחון היטב כל חברה שבכוונתנו להשקיע בה. בדיוק כמו שנבחן את העסק שבבעלותנו.

בהקשר הזה אפשר לצטט את האורקל מאומהה וורן באפט: "אני משקיע במניה במחשבה שממחר יסגרו את הבורסה לעשר שנים".

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

מה חשוב לבדוק לפני שרוכשים מניה?

1. בידיים של מי הכסף שלנו?

לפני הכל נרצה לדעת מי הם אנשי המקצוע ומנהלי החברה בה נשקיע. מה המנכ"ל אוהב לעשות? מה העובדים חושבים עליו? היכן עבדו מנהלי החברה בעבר ומה הרקורד המקצועי שלהם?

אפשר גם להרחיב ולהעמיק בביקורת הציבורית כלפיהם. כלומר מה הציבור חושב על האנשים בחברה שבה נשקיע.

נוכל להיעזר בפלטפורמות כמו לינקדאין כדי לדלות חלק ניכר מהמידע הזה. וגוגל הוא בהחלט כלי חשוב במקרה הזה.

אפרופו גוגל. תוכלו להשתמש בכלי "גוגל טרנדס" כדי לדעת עד כמה הציבור מביע עניין בחברה ובאיזה הקשר.

את המחשבות של הציבור על החברה נוכל לראות גם ברשת החברתית טוויטר, באמצעות טיקר הכולל את סימול החברה בבורסה (דוגמה: $spx)

2. הביצועים הצפויים של הכסף שלנו

בחינת הביצועים של החברה בשנים האחרונות תאפשר לנו לדעת מה צפוי הכסף שלנו לעשות בשנים הקרובות. הבדיקה הזאת חשובה מאוד ויש לקחת בחשבון גם גורמים משפיעים נוספים, כמו לדוגמה אירועים נקודתיים בכלכלה או בסקטור אליו משתייכת החברה, וכן עד כמה החלום שהחברה מוכרת בר מימוש.

תחילה נבחן את המידע שהחברה מספקת למשקיעים בה (באתר האינטרנט של כל חברה נסחרת תמצאו עמוד "קשרי משקיעים"). בבדיקה הזאת נשים דגש על בחינת מצגת המשקיעים שמסבירה לנו מה בדיוק החברה עושה, ונעבור כמובן על הדו"חות הכספיים שלה. 

בדו"ח השנתי (K-10) והרבעוני (Q-10) נשים פוקוס על הנתונים המהותיים כמו: שווי חברה, מכפיל רווח (PE), תזרים מזומנים חופשי (FCF), תשואה על הון מושקע (ROIC), מכפיל רווח צמיחה (PEG), מזומן / התחייבויות ועוד.

3. מה המגמות הבאות בחברה?

על מנת לנסות לנבא ככל הניתן את עתיד החברה, נבחן את הנתונים שעשויים להשפיע על החברה בטווח הקצר והבינוני.

מה מדיניות חלוקת הדיבינדים של החברה? כמה משקיעה החברה ברכישה, שדרוג או שימור נכסיה לטובת רווח עתידי (CAPEX)? מה הרווח השולי, הגולמי והנקי שלה? מה אחוז המניות המוחזקות על ידי הציבור ומה שיעור האחזקה של גופים מוסדיים ובעלי עניין?

4. מחקר מתחרים

את כל הבדיקות שעשינו לחברה שאנו בוחנים את ההשקעה בה, נעשה שוב על המתחרים שלה. בדיוק כמו שכל בעל עסק חייב לדעת מה קורה אצל המתחרים.

השוואה בין המתחרים יעזור לנו בבחירת החברה הנכונה ביותר להשקעה הבאה שלנו, והכי חשוב: תספק לנו תמונת מצב כללית על הסקטור כולו ולא על חברה אחת.

לסיכום: מניות הן לא קסם. כשאנו רוכשים מניה אנו נכנסים כשותפים בחברה. אם נשכיל לבחון אותם היטב ונתעלם מרעשי הרקע המתאפיינים בתנודתיות השוק, ונתמיד כמובן באחזקת המניה הנכונה לאורך זמן – נוכל להרוויח, והרבה.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
שיתוף |
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד