רע לי סוף שנה: מה מניע את המפולת בבורסה?

למי שציפה לראלי סוף שנה נחלה השנה אכזבה כפולה. לא רק שהשוק לא מזנק, הוא גם ממשיך ליפול • דניאל שבקס מסביר על ההזדמנות המיוחדת השנה

בדומה לכל עסק, גם המדדים והמניות בבורסה מושפעים מעונתיות. מדובר בשורה ארוכה של מועדים ותכופות המשפיעים על התנהלות הסוחרים. "ראלי סוף שנה" הוא המונח המתאר את הזינוק במדדים המובילים בסוף השנה הקלנדרית.

מדובר ברצף של ימי מסחר בסוף השנה שננעלים בעליות חדות, מכמה סיבות. המרכזית שבהן היא שמדובר בעוד נבואה שמגשימה את עצמה. כלומר: המשקיעים מבינים שהעליות בפתח ולכן רוכשים עוד ועוד מניות, וכך מתדלקים את העליות בשוק. תוכלו לקרוא על כך בהרחבה בטור שפרסמתי בעבר על "ראלי סוף שנה".

השנה כאמור אין ראלי סוף שנה. היטיב להגדיר זאת אחד מידידי עם משחק המילים הבא: רע לי סוף שנה. לא רק שהמדדים המובילים איבדו מערכם במהלך השנה, חלקם ממשיכים ליפול. למה זה קורה? ובכן, הפעם הסיבה דווקא חיובית.

רבים נוטים לחשוב שהירידות בבורסה בימים האחרונים נובעות מהתגברות החשש ממיתון או מציפייה למשבר כלכלי קשה יותר וארוך יותר. או כפי שנוהג הפד' להגדיר זאת, נחיתה קשה. אבל ייתכן מאוד שזו לא הסיבה.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

קיזוז הפסדי מס בשוק ההון

ימים ספורים נותרו לסיום שנת הכספים, וזה בדיוק הרגע שבו המשקיעים המנוסים מנצלים את הרגע האחרון לקיזוז הפסדי הון. ובשפה העממית יותר: תכנון מס חכם.

כל משקיע בשוק ההון מחויב לשלם 25% מס על הרווח הריאלי (רווח בניכוי אינפלציה) בשנת המס. פקודת מס הכנסה מאפשרת למשקיעים לקזז רווח מנייר אחד בהפסד של נייר אחר. כלומר: משקיע שהרוויח 10% על מניה של אחד הבנקים, אבל הפסיד בשיעור דומה ממניה אחרת שהחזיק בה, לא ישלם מס רווחי הון. וזאת מאחר ובסופו של דבר התיק שלו לא הניב רווח בשנת המס.

קיזוז הפסדי ההון אפשרי בהתקיים תנאים מסוימים. לא ארחיב יותר מדי בנושא ואשאיר זאת למומחי המיסוי. אגע בשניים החשובים ביותר:

1. חובה לייצר "אירוע מס" על מנת שנוכל להשתמש בהפסד הון לצורך קיזוז (או להיות חייב במס). ולכן לא די בכך שאנו מפסידים על הנייר, אלא עלינו למכור את הנייר המפסיד.

2. על מנת שנוכל לגלגל הפסדי הון, ההפסד חייב לבוא לפני הרווח. כלומר: לא נוכל להזדכות במס על הרווח משנת 2021 באמצעות הפסדי הון של 2022. כן נוכל לקזז את רווחי 2023 באמצעות הפסדי 2022. 

העקרונות הללו הביאו משקיעים רבים לבצע בימים אלה פעולות מכירה של ניירות ערך הפסדיים. וככל שההפסד גדול יותר, כך הופכת המכירה של נייר הערך לשווה יותר. מאחר והיא מאפשרת לנו ליהנות בעתיד מקיזוז מס משמעותי יותר.

התוצאה היא שככל שאובדן הערך של המניה ב-2022 גבוה יותר, כך גם היקף המכירות שלו גבוה יותר. המשמעות היא שמניות רבות רושמות תחתית חדשה. לא במקרה רשמו השבוע המדדים המובילים בתל אביב (תל אביב 35 ותל אביב 125) שפל של 52 שבועות. 

הירידות הללו לא בהכרח מושפעות מהמצב הכלכלי, דו"חות החברות והתחזיות לשנה הבאה – אלא גם ובעיקר כתוצאה מגל מכירות של ניירות ערך לצורך ניצול הטבות מס.

מי שיודע לבחור מניות כמו שצריך, ולא לקנות ולמכור בעקבות התנהלות "העדר", עשוי לאתר כעת לא מעט הזדמנויות.

יכול להיות שמגיע לך כסף

כבר בדקת? אולי מגיע לך החזר מס?

קיזוז הפסדים בהשקעות לטווח ארוך

תכנון המס החכם באמצעות יצירת אירוע מס שרושם לטובתו הפסדי הון בשנת המס הנוכחית, לא סותרת כמובן את אסטרטגיית ההשקעה לטווח ארוך.

משקיעים מתחילים רבים נוטים למכור את ניירות הערך המפסידים לצורך קיזוז מס רווחי הון, אך לא רוכשים את נייר הערך בחזרה. בכך הם מקבעים את ההפסד והופכים אותו לעובדה מוגמרת.

חשוב לזכור שהחברה היא אותה חברה. אם אתמול היא הייתה טובה ולא הייתה דרמה שהשפיעה נקודתית על ביצועי החברה או הענף, אין שום סיבה שמחר החברה תרשום ביצועים נמוכים יותר. וזה שהמניה כעת בתחתית? זה בגלל טרנד כזה או אחר. בטווח הארוך הוא כמובן צפוי לזנק בחזרה ולרשום תשואות יפות.

לכן חשוב לזכור מיד לאחר מכירת הנייר "בהפסד" לרכוש אותו בחזרה. 

וטיפ שלי, אל תמתינו שהמניה תרד עוד ואז "להרוויח" מהרכישה החוזרת. ההמתנה תשאיר אתכם על הגדר עד לתחתית, שכנראה תפספסו (בגלל שרק אחרי שתעלה חזרה תדעו היכן הייתה התחתית). מחקרים מצאו כי משקיעים שממתינים לתחתית מפסידים הרבה יותר מאשר משקיעים שנכנסים בנקודות זמן קבועות.

אסיים עם ציטוט של וורן באפט, שהשתמשתי בו בתגובה לאמירה "רע לי סוף שנה". וזה לשונו: "משקיע אמיתי לומד לאהוב ירידות בשוק – שמשמען ששוב ניתן למצוא עסקים טובים במחירים נמוכים". אם תשאלו את באפט, רע לי סוף שנה הוא דווקא מתכון לראלי בשנה הבאה.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד