השקעה בוויסקי: המדריך למשקיע המתחיל בחביות וויסקי

השקעה בוויסקי היא עסק "למבינים בלבד" וגם אם אתם כאלה קחו בחשבון שהסיכון גבוה - והתשואה? בהתאם • דניאל שבקס עם טעימות ידע על הטרנד החדש

כמי שמלווה ופוגש משקיעים עליי להיות קשוב לטרנדים המדוברים בקרב בעלי ההון, לחקור עליהם, ולעתים גם להביע חוות דעת מקצועית בנושא. תחום ההשקעות בחביות ובקבוקי וויסקי היה הפרויקט הקשה ביותר עבורי בהקשר הזה.

כמי שאינו מבדיל בין כוסית וויסקי מהסוג הפשוט והזול ביותר לבין הכוסית הנדירה שעברה תהליך יישון ייחודי במזקקה ותיקה ובוקבקה בסדרה ייחודית לאחר עשרות שנות התיישנות בחבית, עולם ההשקעות הכוהלי בהחלט היה חדש עבורי – אבל זה כמובן לא אומר שאין כאן הזדמנות השקעה.

השקעה בוויסקי מהווה חלק בלתי נפרד מסל פריטי האספנות המשמשים לגיוון תיק ההשקעות האלטרנטיביות. קטגוריה זו כוללת יצירות אמנות נדירות, שעוני מותג, חביות יין, בקבוקים נדירים ובעצם כל פריט נדיר שממוספר וקשה להשגה.

לא מדובר באפיק השקעה חדש. לפני למעלה מעשור הוא כבר זכה לבמה נרחבת במגזין היוקרתי "פורבס", אך בשנה האחרונה הוא בהחלט זינק הרבה מעבר לצפוי. התנודות הרבות והירידות החדות בשווקי ההון גרמו למשקיעים רבים לצאת במסע לאיתור אלטרנטיבות השקעה חלופיות, שהן פחות תנודתיות ואפילו ניתן לחוש בהן פיזית – וההשקעה בויסקי בהחלט קסמה לחלק מהן.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

מהי השקעה בוויסקי?

כשמדברים על השקעה בוויסקי הכוונה היא בדרך כלל להשקעה בחביות ויסקי, אם כי יש גם מי שבוחר להשקיע בבקבוקי וויסקי. בעוד ההשקעה בחבית מכוונת גם להשבחה של הזהב המזוקק במהלך התיישנותו בחבית, ההשקעה בבקבוקי וויסקי קשורה בעיקר לנדירות הבקבוק והסדרה.

במבט מבחוץ, מדובר לכאורה בהשקעה סטנדרטית פשוטה בשיטה של "קנה והחזק". המשקיע רוכש פריט במחיר מסוים ומחזיק בו למשך תקופה ארוכה במהלכו הערך עולה ועולה בשל ההיצע הפוחת והביקוש העולה – ואז מוכר ברווח. בפועל, הסיפור שונה לחלוטין.

השקעה בוויסקי דורשת מיומנות ומומחיות מיוחדת, כאשר בין ההזדמנות הגדולה לכישלון האדיר עשוי להפריד פרט שולי קטן שאילולא טביעת עין מקצועית מאוד עשוי המשקיע ליפול בפח. לא סתם קמו במהלך השנים חברות שכל עיסוקן לבצע בדיקת נאותות ולאתר הזדמנויות השקעה בעולם הוויסקי.

חברות העוסקות בשיווק חביות או בקבוקי ויסקי להשקעה נוטות להציג לנו תשואות פנומנליות במיוחד שלא בהכרח משקפות את המציאות בשוק. עם כל הכבוד לגלנפידיך סינגל מאלט משנות ה-50 של המאה ה-20 שנמכר במכירה פומבית תמורת 830,000 פאונד באירוע הצדקה The Distillers One of One ולאספן מאסיה ששילם 16 מיליון ליש"ט עבור חבית משנת 1975 של ארדבג סינגל מאלט סקוץ, העולם הריאלי אינו כזה בדרך כלל.

הנתון שכן אפשר להסכים איתו, זה שהשקעה בחבית וויסקי בת 10 ומכירתה לאחר 10 שנים, יכולה להניב רווח של פי 3-6 ממחיר הרכישה, בעוד קניית חבית בת 10 ומכירתה לאחר 20 שנים יכולה להניב רווח של פי 20-25 ממחיר הרכישה. ושוב, הדגש הוא על המילה "יכולה", שכן על מנת שזה יקרה תידרש החבית שלכם לעמוד בשורה של סטנדרטים גבוהים שאינם נפוצים.

אם חשבתם לקצר תהליכים באמצעות רכישת חבית בת 30 שנים ומעלה, כנראה שתשלמו יקר מאוד על השקעה לא מי יודע מה רווחית. מכפלות התשואה בגיל הזה כבר לא משמעותיות כמו בין 10 ל-20 שנה.

ואחרי שתי הפסקאות האחרונות כנראה שהבנתם גם את הפרט הבא: על מנת שההשקעה בוויסקי תשתלם לכם תיאלצו להשקיע לפחות לטווח בינוני ואפילו ארוך, ללא "תחנות יציאה" באמצע. עד אז, תשלמו כל הזמן על אחסון האוצר המזוקק שלכם ותישאו בתשלומי פרמיית ביטוח לנכס שעשוי לעניין גנבים ומכרסמים כאחד.

אם אתם לא בקיאים היטב בעולם הוויסקי, בטוחים שהזיכרון שלכם הוא אנציקלופדיה של מותגי וויסקי ויודעים לזהות את איכות הוויסקי על בסיס צבע, ריח וטעם בלבד – ההשקעה הזאת לא בשבילכם. קיים סיכוי גבוה שתיפלו עם החבית הלא נכונה.

ואם אתם נושמים וחיים את הזהב המזוקק, אז בהחלט שווה לכם לשקול השקעה מהסוג הזה. אם כי עליכם לדעת שמדובר בהשקעה שמתחילה במינימום 20,000 $ והיא לטווח הארוך, כאשר במהלך כל תקופת ההשקעה החבית שלכם חשופה לסיכונים שעשויים להוביל לאובדן ההשקעה כולה כתוצאה ממגוון התרחשויות – ללא כל אפשרות ל"פיזור סיכונים".

אז האם זו הזדמנות גדולה לתשואה גבוהה? לפי הפרסומים השונים כנראה שהתשובה בהחלט חיובית. אבל לאור הסיכון הגבוה המאופיין בסיכויים לטעות בבחירת החבית, כמו גם לנזק או גניבה לחבית ותכולתה ואפס הפיזור – הייתי אומר שגם אצל מומחי האלכוהול זה אמור להיות חלק שולי וקטן מתיק ההשקעות. לא יותר מ1% מהיקף התיק.

קרנות השקעה בוויסקי

חביות וויסקי להשקעה ניתן לרכוש באמצעות מגוון חברות העוסקות בתחום, המלוות את המשקיע הפוטנציאלי עד למזקקה עצמה אי-שם בסקוטלנד. אבל יש גם דרך נוספת. במהלך השנים הוקמו מספר קרנות השקעה העוסקות ברכישת ושימור חביות וויסקי נדירות ומאפשרות לציבור להשקיע בהן.

אחת מקרנות ההשקעה הפופולריות בקרב משקיעי הוויסקי היא קרן ההשקעות פלטינום וויסקי. קרן זו הייתה בין הראשונות לאפשר לציבור הרחב השקעה בוויסקי ונחשבת ליוקרתית, כאשר הגישה אליה זמינה בעיקר למשקיעים בעלי ערך רב.

החלופה הזמינה יותר למשקיע הרגיל, ואף נסחרת בבורסה, היא קרן סינגל מאלט. עבור השקעה בוויסקי באמצעות קרן זו תיאלצו להיפרד מסכום מינימלי של 1,245 דולר. 

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד