להשקיע בחוב של העסקים הצומחים: הכל על קרנות BDC

כשהשוק יורד והריבית עולה, השוק האלטרנטיבי מגלה מחדש את חברות ה- BDC • דניאל שבקס מגיש את המדריך למשקיע בחברות מתפתחות

בטור השני בסדרה הזו על עולם ההשקעות האלטרנטיביות כתבתי שעולם החוב גדול בהרבה מכפי שהסוכן המעורב ביותר יכול לדמיין, ושקרנות חוב הן רק אפיק אחד מתוך רבים. את הטור על עולם השקעות ה-P2P הפרדתי מאותה סיבה, שכן למרות שמדובר בהשקעה בחוב בסופו של דבר עולם ההלוואות החברתיות הינו בעל מאפיינים ייחודיים המבדלים אותו ממוצרי החוב האחרים.

ואם יש אפיק השקעה אלטרנטיבי שהוא הקרוב ביותר לעולם ה-P2P, אלה ללא ספק קרנות ה- BDC.

מה הן קרנות BDC?

האותיות הלועזיות המתארות את הקרנות האלו הן למעשה ראשי תיבות של "חברה לפיתוח עסקי", ובאנגלית: Business Development Corporation. 

חברות אלו מנגישות לנו כמשקיעים קטנים ובינוניים את היכולת להשקיע בעסקים מתפתחים, באמצעות מתן אשראי עסקי לאותן חברות, שבמהלך השנים הפכו ללקוחות רצויים פחות במחלקות האשראי של הבנקים. חברות אלו לא נסחרות בבורסה והאפשרות להשקיע בהן זמינה רק לבעלי הון משמעותי.

אז איך נשקיע בהן בלי הון פנוי גבוה כל כך? באמצעות קרנות BDC. כמי שמנהלות את הונם של משקיעים רבים, מחזיקות קרנות ה-BDC בסכום מצטבר שעולה על תנאי הסף להשקעה בחברות אלו, והן משקיעות בהן באמצעות מתן אשראי עסקי הניתן בדרך כלל בתנאים של ריבית משתנה.

למרות שברמת העטיפה החיצונית זה נראה דומה יותר לפרייבט אקוויטי, בפועל מדובר במוצר שונה לחלוטין, שקרוב יותר לקרנות חוב. בעוד קרנות פרייבט אקוויטי משקיעות בנכסים והחברות עצמן, ובהתאם לכך גם חשופות הרבה יותר לסיכון – קרנות BDC משקיעות רק בחוב של החברות, מגובות בדרך כלל בערבויות קשיחות, לא ממונפות יתר על המידה ואף מדורגות גבוה ברמת בכירות החוב במקרה של הלוואה לחברה כושלת.

קרנות ה- BDC המוכרות ביותר פועלות בארצות הברית והן כפופות לרגולציה של הרשות לניירות ערך (SEC), ואף מפוקחות על ידי הקונגרס. רובן אף נסחרות בבורסה בניו יורק. משקיעים ישראלים המתעניינים בהשקעה הזו ייאלצו לעשות זאת באמצעות קרן נאמנות שמציעה אחת מבתי ההשקעות בארץ. 

עם זאת, לפני הבחירה בקרן נאמנות כזו חשוב לוודא כי היא אכן תואמת את תוכנית ההשקעה שלנו. לא פעם אנו מגלים כי חלק מהותי מנכסי הקרן מושקע בכלל במניות (של חברות BDC כמובן) ולא בקרן עצמה, מה שכמובן משפיע דרמטית על התוצאה.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

מינימום מינוף ותשואה משתנה

פופולריות ההשקעה בקרנות BDC זינק משמעותית בשנה הנוכחית, בעקבות שילוב של שני תרחישים כלכליים במקביל – ירידות בשוק ההון והעלאות ריבית אגרסיביות – שהגדילו את הכדאיות בהשקעה זו, מאחר וקרנות אלו מעניקות הלוואה בריבית משתנה (שעולה יחד עם העלאת הריבית) בעוד ההתחייבות שלהן קבועה. 

המינוף הנמוך של חברות BDC הוא סיבה נוספת להשקיע באפיק אלטרנטיבי זה, שכן בתקופה כמו זו הנוכחית – שהכל מסביבנו יורד – אנו מעוניינים להיכנס למוצר ממונף פחות ככל הניתן. מקסימום המינוף שהרגולטור האמריקאי מאפשר לחברות אלו הוא יחס של 1:2, אך בפועל החברות נצמדות ליחס של 1:1 בלבד. על כל דולר שנשקיע הן ילוו דולר אחד בלבד. אפס מינוף.

עם זאת, אל לנו לשכוח מתחזיות הכלכלנים למיתון אפשרי בארה"ב, שעשוי להקשות יותר על החברות הקטנות שעדיין לא בנו לעצמן גב כלכלי איתן למקרה קיצון כמו מיתון. מה שעשוי בהחלט להעלות את שיעור החובות האבודים בקרב נוטלי ההלוואות מקרנות BDC.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד