ביטוח דירקטורים: מי נחשב לנושא משרה?

עובדים ומתנדבים בעמותות ובחברות חשופים לאינספור תביעות משפטיות אישיות נגדם. ביטוח נושאי משרה ואחריות דירקטורים היא הפוליסה שנועדה להגן עליהם במקרה זה. אבל מי נחשב לנושא משרה? • המדריך המלא

ביטוח דירקטורים ונושאי משרה הינו ביטוח חיוני לכל חברה או עמותה, בין אם מדובר בתאגיד מסחרי ובין אם מדובר בעמותה (מלכ"ר) או בחברה לתועלת הציבור (חל"צ), המספק את ההגנות הבסיסיות ביותר לנושאי המשרה בארגון.

בעידן שבו תביעות פרסונליות מוגשות מדי יום נגד נושאי משרה בכירים באינספור עמותות וחברות, כאשר לעתים מדובר אף בתביעות ייצוגיות המאיימות לחסל את עתידו של נושאי המשרה ולהוביל אותם לכדי חדלות פירעון, ביטוח דירקטורים זה מאסט.

חשיבות ההצטיידות בפוליסת ביטוח נושאי משרה לבכירים בחברות ובעמותות נובעת בין היתר מהטרנד לתבוע את נושאי המשרה לעתים רבות לשם הטרלה שמטרתה קידום מטרות פוליטיות צרות בלבד. תביעות רבות מוגשות נגד נושאי משרה מטעם ארגונים וגופים המבקשים לקדם את האג'נדה שלהם באמצעות סיקור תקשורתי לתביעות פרסונליות שנמחקות לאחר זמן קצר – אך מסיבות בדרך נזק רב לנושאי המשרה.

מהסיבה הזו הפכה סוגיית ביטוח נושאי המשרה לאחת מהסוגיות המהותיות בעת מינוי בכירים לחברות ועמותות, כמו גם בשיחות השכר התקופתיות העוסקות בתנאי ההעסקה של נושאי המשרה. 

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

מתי על נושא המשרה להתעקש על הגנת ביטוח דירקטורים?

נהוג לחשוב כי ההחלטה האם לדרוש מהארגון הגנות ביטוחיות באמצעות ביטוח נושאי משרה בארגון קשור להגדרת התפקיד. לדוגמה מנכ"ל או דירקטור, לכל הדעות חייב את הגנת ביטוח הדירקטורים. אבל מה לגבי מנהל מחלקת ה-IT או מנהלת משאבי האנוש של הארגון?

ובכן, חשוב שתדעו כי לא התפקיד מצריך את הביטוח, אלא מהות התפקיד. גם אם ברמת הטייטל אתם נחשבים לעובדים זוטרים בארגון, כל עוד התפקיד שלכם כולל תכנון או ביצוע משימות ניהוליות כלשהן אתם עשויים להיתבע אישית ועליכם לדרוש מהמעסיק הגנה של ביטוח נושאי משרה בארגון.

לרוב, ביטוח נושאי משרה לתאגיד מספק הגנה ביטוחית לדירקטורים, מנכ”ל, סמנכ”ל כספים וכל עובד בחברה המחזיק במשרה או תפקיד ניהולי באותו ארגון.

בעמותות, נושאי המשרה המבוטחים בביטוח דירקטורים הם לרוב חברי הוועד המנהל, חברי ועדת הכספים, חברי ועדת השקעות, חברי ועדת הביקורת, מנכ"לים, סמנכ"לים, חברי עמותה וכל מי שיש לו תפקיד ניהולי כלשהו – גם בהתנדבות.

חשוב לוודא כי מהות התפקיד שלכם כלול בביטוח נושאי המשרה של הארגון.

ביטוח נושא משרה
ביטוח נושא משרה

ביטוח נושאי משרה – לא רק לעמותות

דירקטורים בתאגידים נוטים לזלזל בחשיבות ביטוח הדירקטורים, וזאת מאחר והם כבר מכוסים לרוב בביטוח אחריות מקצועית. חשוב לציין כי ביטוח אחריות מקצועית מספק הגנה רק על תביעות שמהותן פגיעה בשל נזק הנגרם בעקבות השירות המקצועי, אך לא מספק כלל הגנה מפני תביעות בעקבות החלטות שהתקבלו על ידי נושאי המשרה בחברה, דו"חות שגויים, טענות לאפליה ועוד.

בהיעדר ביטוח נושאי משרה בחברות מסחריות, עשויים בעלי התפקידים הבכירים בתאגיד להיות חשופים באופן אישי לתביעות ייצוגיות שיטלטלו את עתיד חייהם ויגררו אותם למחוזות לא רצויים. לכן חשוב לוודא כי לחברה ביטוח נושאי משרה הכולל כיסוי למהות התפקיד שלכם בארגון.

בעמותות, הסיכונים לעתים גדולים עוד יותר, מאחר ועל נושאי המשרה מוטל לרוב לעסוק בפניות רבות ובתקציבי עתק, לרבות תקציבים ממשלתיים, כאשר משגה קל עשוי להשפיע על גורלם של ציבורים גדולים כמו גם על מאזני הארגון באופן דרמטי. לצד זאת, ישנן גם סוגיות ניגוד עניינים ולא מעט טענות לאפליה בכל עמותה. וכל זה עוד לפני שדיברנו על תביעות המוגשות לצורך קידום אג'נדות הפוכות ממטרות העמותה.

ב'הירשוביץ פתרונות' תוכלו לקבל את הכיסוי הרחב ביותר לנושאי משרה בחברות ובעמותות, כאשר התהליך כולו מלווה על ידי מומחים עם וותק של כשלושה עשורים וידע משפטי נרחב שישמש אתכם במקרה ביטוח חלילה.

הגעת עד לכאן? כנראה שזה בול בשבילך!
מלאו את הטופס לקבלת הצעת מחיר
*המאמרים באתר 'הירשוביץ פתרונות' לא מפרטים את כל התנאים, הסייגים וההוראות החלים על המוצרים והשירותים נשואי המאמרים והם מוצגים באופן כללי בלבד, ובהתאם למידע שהתקבל מהגופים המוסדיים נכון למועד פרסום המאמר. אין להסתמך על המידע באתר בעת קבלת החלטה או ביצוע פעולה, מבלי לאמת את נכונות המידע מול נציג מורשה מטעם 'הירשוביץ פתרונות'.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד