לפשוט רגל עם מאות מיליארדים בחשבון הבנק

רוסיה צפויה להפוך מחר למעצמה הראשונה בעולם שהגיעה לחדלות פירעון בעקבות סנקציות • הסיבה: אג"ח שמועד פרעונן הגיע לא יכול להיפרע בשל הקפאת חשבונות המט"ח במדינה • דירוג האשראי של Fitch ישתנה ל-D?

פחות מ-24 שעות נותרו עד למועד תשלום החוב של רוסיה למחזיקי אג"ח ממשלתי שלה משתי סדרות שונות שערכן הנקוב הכולל עומד על 177 מיליון דולר, אך ככל שהשעון מתקתק נראה כי הסנקציות שהוטלו עליה עשויות להפוך אותה לחדלת פירעון ובעצם "לפשוט רגל".

מצבה הכלכלי של רוסיה הורע דרמטית בעקבות הפלישה לאוקראינה והסנקציות שהוטלו עליה על ידי המערב, ולמרות זאת לא היה מי שציפה לפשיטת רגל מהירה כל כך של מעצמה גדולה כמו רוסיה. אלא שמתברר שלמרות יתרות המזומן הרבות שלה, במונחים משפטיים היא עשויה להפוך כבר מחר לחדלת פירעון.

הרזרבות הלאומיות של רוסיה, שנשמרות בזהב או במטבעות חוץ שאינן נגישות לרוסים, מוערכות בשווי כולל של כ-640 מיליארד דולר, מה שכמובן לא מסייע לה לשלם לנושים המחזיקים באגרות החוב את ה-177 מיליון דולר שהיא התחייבה לשלם.

רוסיה מצידה, מתכחשת לטענה כי היא פושטת רגל ומצהירה כי בכוונתה לשלם את מלוא החוב, אך במטבע רובל. "האם זה פשיטת רגל? מנקודת המבט של רוסיה אנו ממלאים את החובות שלנו. אם נראה בעיות בביצוע הפקודות ביום שלישי, נכין את ההעברה הרלוונטית בשווה ערך ברובל", אמר השבוע שר האוצר הרוסי אנטון סילואנוב.

סילואנוב הציע כחלופה גם את רזרבות המט"ח של רוסיה במטבע היואן הסיני (מטבע הסיני מהווה 13.1% מהרזרבות של הבנק המרכזי הרוסי) אך שתי הצעותיו לא מסייעות לו משפטית, ולפי החוק היבש רק תשלום בדולרים ייחשב כפירעון החוב – מה שיותיר את רוסיה כחדלת פירעון דה-פקטו.

עיני השוק נשואות בשעות אלה בעיקר לעבר חברות דירוג האשראי, על מנת לראות האם פשיטת הרגל של רוסיה תתורגם לדירוג אשראי שלילי עוד יותר (ולמעשה הגרוע מכל), או שמא העובדה כי חדלות הפירעון נובעת מכשל משפטי וסנקציות ולא מחדלות פירעון רגילה תיזקף לזכות רוסיה ודירוג האשראי שלה לא יינזק עוד.

בשבוע שעבר הודיעה חברת דירוג האשראי העולמית פיצ' (Fitch) על החלטתה להוריד את דירוג האשראי של רוסיה לרמה אחת לפני אחרונה, C. המשמעות של דירוג רוסיה ברמה C לפי הגדרות דירוג האשראי של פיץ' היא ש"המדינה פגיעה מאוד, על סף פשיטת רגל, אך כרגע ממשיכה לעמוד בהתחייבויותיה".

ככל ופיץ' תחליט להוריד את דירוג האשראי של רוסיה לרמה D, המשמעות תהיה כי היא "מדינה אשר אינה עומדת בהתחייבויותיה, ונראה כי לא תעמוד בהתחייבויותיה גם בעתיד". דירוג שכזה צפוי כמובן להשפיע מיידית על השוק בבורסות בעולם.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד