מדד פמילי: המשפחות שזכו למדד מיוחד בבורסה

משפחת שטראוס, עזריאלי ורמי לוי אולי מוכרים לכם יותר משאר החברים במדד, אבל מסתבר שיש בישראל לא מעט חברות משפחתיות - והן גם יודעות לייצר תשואה לא רעה בכלל • הכל על מדד תל אביב פמילי

שוק המדדים רחב ומקיף בהרבה מזה שרבים חושבים והוא ממש לא מסתכם במדדים המובילים המוכרים לכולנו. בין המגוון הרחב של המדדים, ישנם לא מעט שחביבים על מנהלי ההשקעות, מסיבות שונות ומגוונות. מדד פמילי הוא אחד מהם.

מדובר במדד שהוקם בשלהי שנת 2018, אז הודיע דירקטוריון הבורסה לניירות ערך בתל אביב על החלטתו להשיק מדד מניות חדש – מדד ת"א-פמילי. המדד מורכב ממניות של חברות הכלולות ברשימת "חברות משפחתיות" כפי שקובעת אחת לשנה מרכז רעיה שטראוס לחקר עסקים משפחתיים, באוניברסיטת תל-אביב.

לפי המתודולוגיה לסיווג חברות כמשפחתיות שפותחה על ידי פרופ' דן וייס, חברה נחשבת למשפחתית אם מתקיימים לגביה 2 התנאים המצטברים הבאים: לפחות שלושה חברי דירקטוריון או נושאי משרה בחברה הם בני משפחה ושיעור האחזקה של בעלי עניין בחברה הוא 40% לפחות. מדובר במתודולוגיה המותאמת לשוק המקומי בישראל, ומדדים מקבילים אחרים מסווגים חברות משפחתיות בהתאם לנתונים אחרים (כפי שאפרט בהמשך).

בהודעת הבורסה שפורסמה אז, נכתב כי "ההחלטה להשיק מדד ייעודי בו נכללות מניות של חברות משפחתיות התקבלה גם לאור המלצות ה-(WFE – World Federation of Exchanges) לבורסות בהן נסחרות מניות של חברות משפחתיות, לאור חלקן המשמעותי בכלכלה הגלובלית".

נכון להיום עוקב מדד ת"א-פמילי פמילי אחרי 39 מניות "משפחתיות" ישראליות, כאשר בראש הטבלה נמצאות מניות שפיר הנדסה, שטראוס, אלקטרה, עזריאלי, הראל השקעות, אשטרום, פוקס, פתאל החזקות וג'י סיטי.

ביצועי החברות המשפחתיות בעולם

מחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת סנט גאלן שבשוויץ, בשיתוף עם פירמת רואי החשבון העולמית ארנסט אנד יאנג, מצא כי בשנת 2021 ייצרו 500 החברות המשפחתיות בעולם 7.28 טריליון דולר והן העסיקו למעלה מ-24.1 מיליון עובדים.

לדברי החוקרים, מעבר להיותן חברות יצרניות המשפיעות בבירור על הכלכלה העולמית, הן גם היציבות ביותר. החוקרים הצביעו על הדבר החשוב ביותר בתקופה תנודתית כמו היום, יציבות ואורך חיים. מהמחקר עולה כי 75% מהעסקים המשפחתיים הגדולים בעולם הם בני למעלה מ- 50 שנה וכמעט שליש בני יותר מ-100 שנה.

מדו"ח של בנק קרדיט סוויס עולה, כי מאז תחילת שנת 2006 מדד 1000 FAMILY CS של בנק SUISSE CREDIT מראה ביצועים טובים יותר מביצועי מדדי שוקי המניות בממוצע שנתי של כ- 400 נקודות בסיס לשנה. 

מחקר שמציג הבנק מראה כי הביצועים הפיננסיים של חברות משפחתיות עדיף על זה של חברות לא משפחתיות ברחבי העולם. חברות משפחתיות מציגות צמיחה חזקה בהכנסות וב- EBITDA, שולי EBITDA גבוהים יותר, תשואות תזרים מזומנים טובות יותר (14% יחסית לחברות שאינן בבעלות משפחתית) ומומנטום חזק יותר. 

במבט כחול-לבן, בולטים לטובה ביצועי החברות המשפחתיות הישראליות. מאז השקת המדד באוקטובר 2018 ועד סוף 2021 הניב מדד ת"א-פמילי למשקיעים תשואה של כ-114%, לעומת כ-24% בלבד במדד ת"א-35.

האם שווה להשקיע במדד תל אביב פמילי?

לחברות משפחתיות ישנה היסטוריה של לקיחת מינימום סיכונים, שמוסברת בחשיבה ארוכת הטווח מתוך הבנה שהעסק אמור לעבור מדור לדור ועל כן עליה להימנע מנטילת סיכונים מיותרים. 

ואם זה נראה לכם כמו עוד מאפיין קלאסי, כנראה שטעיתם. בעולם שבו ההיגיון אומר שככל שהסיכון עולה תזנק התשואה בהתאם, ישנם מי שלא מבינים כיצד ייתכן שדווקא החברות שהן לכאורה היציבות ביותר וברמת הסיכון הנמוכה ביותר – מייצרות תשואה גבוהה כל כך.

מבט על הנתונים היבשים של החברות שמרכיבות את מדדי הפמילי בישראל ובעולם, כנראה שלא יעלה ולו פרט מחשיד אחד שימנע השקעה במניה או במדד כולו. להיפך, הוא רק יניע הון חדש להשקעה בו. אם יש סיכון שמנהלי השקעות רואים בחברות אלו, זהו החשש מהחלפת הידיים מהדור הנוכחי לדור הבא במשפחה.

פרט מעניין שההיסטוריה כנראה לא תוכל לגלות לנו, זה מה יקרה לאותן חברות במידה ולא תשכלנה למנות מנהלים חדשים בקצב מרענן בהרבה. בעוד אותן חברות, שבאירופה למשל כבר עברו אפילו 15 דורות, החליפו ידיים אחת לעשרות שנים, ההתקדמות הטכנולוגית המואצת דורשת רוח צעירה שתנווט את החברה בהתאם לטרנדים המתרעננים בקצב מסחרר.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד