"ראלי סוף שנה": מיתוס או הזדמנות?

מחקרים שבדקו עשרות שנים אחורה בבורסות בעולם הוכיחו שבמקרים רבים אכן יש תשואה חיובית גבוהה לקראת סוף השנה. מהן הסיבות והאם הן מוכחות? • דניאל שבקס עושה סדר

אנו נמצאים כרגע ממש באמצע חודש דצמבר וכל שנה כשמגיע חודש דצמבר נשאלת השאלה בקרב המשקיעים "האם כדאי להיכנס לשוק לקראת 'ראלי סוף שנה?'".

אז קודם כל מה הוא "ראלי סוף שנה"? ראלי סוף שנה זו תופעה של עלייה במחירי המניות המתרחשת ב…סוף השנה (בד"כ נובמבר ודצמבר).

ואכן, מחקרים רבים שבדקו עשרות שנים אחורה בבורסות רבות בעולם הוכיחו שבמקרים רבים אכן יש תשואה חיובית גבוהה מהרגיל בחודש דצמבר ואף בנובמבר.

ישנם מספר הסברים לתופעה המעניינת הזאת.

אחת מהן היא הרצון של מנהלי הגופים המוסדיים לשפץ את התוצאות שהשיגו במהלך השנה כך שבזמן שיבדקו את נתוני סוף השנה התוצאות יראו טוב והלקוחות יהיו מעוניינים להמשיך איתם ובנוסף הם יצליחו לגרום למשקיעים נוספים לעבור אליהם…וכך מנהלי ההשקעות מצליחים לשפר את התוצאות בכך שהם מגדילים את הביקושים למניות שבהם הם מחזיקים ובכך הם מצליחים לגרום לעליות בשווקים.

אם אכן הדבר נכון ומוכח, השאלה מתבקשת, מדוע זה קורה רק בסוף השנה ולא בזמנים נוספים? גם לכך יש כמה סיבות והמרכזית היא שבסוף השנה המשקיעים שחלקם עצמאים מזרימים כספים לשוק ההון דרך הקופות והקרנות כדי לנצל את הטבות המס על ההפקדות.

וכעת אנו מגיעים לסיבה נוספת שהיא הסיבה שבשלה התיישבתי לכתוב את הטור הזה… מאחר ומשקיעים רבים מצפים לראלי סוף השנה והם מאמינים בו הם מזרימים כספים לשוק ההון וממילא השוק עולה מהזרמת הכספים בכל מחיר.

אם כך הדברים ובאמת בגלל סיבות כאלו ואחרות מתקיים ראלי סוף שנה מדוע אני מזכיר זאת רק עכשיו כשעבר חצי חודש?

אומנם חודש דצמבר הוא חודש מצוין ואם נלך לבדוק את המדד הידוע S&P500 נראה שמעל 70% מהשנים דצמבר באמת היה חיובי אבל צריך לזכור שעדיין יש מעל 25% מהשנים בהם דצמבר שלילי. כך שלא ניתן להיות בטוחים שזה יקרה.

נקודה חשובה נוספת היא שאומנם ברוב המקרים דצמבר הוא חודש חיובי אבל בבחינה מעמיקה יותר לאורך כ70 שנה ניתן לראות שדווקא בחציו השני של החודש רוב התשואה מושגת.

אז כל מה שנשאר לנו כרגע הוא להמתין ולראות האם השנה הזו תצטרף לסטטיסטיקה של אלו התומכים בראלי סוף השנה או באלו הטוענים שזהו רק מיתוס…

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד