רגע המבחן של מנהלי השקעות הנוסטרו

הכלכלה הישראלית נלחמת בימים אלה על עתידה, ולגופים המוסדיים ישנה השפעה דרמטית על סיכוייה לנצח במערכה מהר ככל הניתן • הסטת השקעות לישראל הוא צעד ציוני לא פחות מאשר הזדמנות השקעה נדירה • ולמה למרות זאת חשוב להתמקד בעיקר בנוסטרו?

בעוד הבורסה בתל אביב הושפעה דרמטית בעקבות פרוץ המלחמה – כאשר המדדים המובילים מחקו שיעור דו-ספרתי משווים בשלושת השבועות הראשונים למלחמה – מנהלי ההשקעות של הגופים המוסדיים יכולים לטפוח לעצמם על השכם. פיזור סיכונים מושכל והסטת נכסים רבים לחו"ל בשנה האחרונה, הגנה על ציבור החוסכים ממפולת חריגה זו.

אמנם הסטת הכספים לחו"ל הייתה אך ורק לאור החשש מהשלכות הרפורמה במערכת המשפט, ואף כלכלן או מנהל השקעות לא חזה אירוע ביטחוני חריג ועצום כל כך, וזו בדיוק הסיבה לכך שההחלטה התבררה כנכונה. פיזור רחב של ההשקעות בכלכלות וסקטורים שונים מגן על המשקיעים מתרחישי קיצון, ואלה לרוב בלתי ניתנים לחיזוי מראש.

החשש מפני התפתחות המלחמה לכדי מלחמה אזורית הבריחה משקיעים זרים רבים מהבורסה בתל אביב (אולי מחוסר היכרות עם העובדה כי אין לנו ארץ אחרת ולכן כל תוצאה אחרת מניצחון לא באה בחשבון) וכתוצאה מכך צנחו שערי המניות בחדות. הירידות לצד הטראומה של חלק מהמשקיעים בישראל הובילו להמשך המגמה האדומה עד לנקודה בה עמדו המדדים לפני קרוב לעשור (במונחים ריאליים).

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

הכניסה הקרקעית לעזה השבוע הפגה חששות וספקות רבים, ולראשונה מתחילת המלחמה נצבעה הבורסה בתל אביב בירוק בוהק יומיים ברצף. אם המגמה תימשך, יתברר כי התחתית מאחורינו. אך מדובר כאמור בחוכמת הבדיעבד. מה שכן אפשר לקבוע בוודאות, זה שבימים אלה ניתן להשיג בתל אביב מניות איכותיות של חברות יציבות במחירי רצפה חלומיים.

בימים הקרובים, אנו עתידים לגלות כי מנהלי ההשקעות של קרנות הפנסיה ושאר מסלולי החיסכון המנוהלים של הציבור הגדילו חשיפה לניירות ערך ישראלים. הן ברכיב המניות והן ברכיב האג"ח. מה שמסתמנת כהחלטה נכונה, נוכח העובדה כי השוק מתומחר בחסר משמעותי, בנוסף לכך שקבירת הרפורמה במערכת המשפט הפכה לעובדה מוגמרת בעקבות המלחמה. כלומר תמה אי-הוודאות שאפיינה את הבורסה הישראלית במשך כמעט שנה.

דווקא בגלל ההזדמנויות הגלומות בימים אלו בבורסה בתל אביב, חשוב לזכור כי מה שהציל את החוסכים הישראלים מפגיעה חמורה בעת פרוץ המלחמה היא החשיפה הנמוכה לבורסה בתל אביב. לכן על הגופים המוסדיים לנקוט משנה זהירות בניהול כספי הציבור, ולשמור על פיזור משמעותי של התיק – גם במחיר אובדן פוטנציאל לרווח משמעותי בטווח הקצר, בשל הסטת כספים מדודה יותר להשקעות בישראל.

לא כן בהשקעות הנוסטרו – תיק ההשקעות הפרטי של הגופים המוסדיים – שם מצופה ממנהלי ההשקעות להוביל גישה הפוכה לחלוטין. כלכלת ישראל נלחמת על עתידה ופגיעה בחברות הנסחרות בבורסה בתל אביב עשויה להשפיע דרמטית לגבי מהירות היחלצות המשק ממציאות מורכבת זו. 

על מנהלי השקעות הנוסטרו להסיט כספים רבים ככל הניתן לרכישת ניירות ערך של חברות ישראליות כאקט של ציונות ותמיכה במשק לפני הכל. הדבר יוביל לעליות שערים ויקרא גם למשקיעים אחרים להשקיע, שכן הם לא ירצו לפספס את התשואה המשמעותית הזו. מעבר לתשואות הצפויות למוסדיים בעקבות מהלך משמעותי זה, המורל הציבורי בישראל יעלה והניצחון יורגש באוויר. וכשהמורל חיובי? בעלי העסקים יחזרו לעבוד על מלא, הצרכנים ישובו לרכוש, העובדים יוחזרו לעבודה והלוחמים יהיו מלאי אנרגיות חיוביות להשלמת המשימה הצבאית בעזה.

מוטב כי במקום לרכוש שטחי פרסום וזמן מסך בפריים-טיים, רק כדי להסביר לציבור שהגופים המנהלים את כספינו מזדהים איתנו ובאים לקראתנו, הם יקבלו החלטה מהותית בהרבה – והיא הזנקת הכלכלה הישראלית באמצעות הזרמת הון רב לבורסה בתל אביב. את ההזרמה הזו יש לעשות כאמור בעיקר מכספי נוסטרו, ופחות מכספי ציבור.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ 360' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד