שנה חדשה בפתח, ועם ריח התפוח בדבש באוויר, צפה ועולה לה גם אחת האמרות הוותיקות והמסקרנות ביותר של שוק ההון: "מכור בראש השנה, קנה ביום כיפור". שמעתם פעם את המשפט הזה? זו לא סתם המצאה של דוד שלכם מהארוחה. זו אמרת כנף ותיקה מוול סטריט, כזו שלוחשים במסדרונות הבורסה כבר עשרות שנים.
אבל האם יש בה אמת, או שזו עוד אגדה אורבנית פיננסית? והשאלה החשובה באמת: האם הכלל הזה, אם הוא קיים, עובד גם אצלנו, במגרש הביתי של הבורסה בתל אביב? התשובה, כמו תמיד בשוק ההון, היא "תלוי". תלוי בעיקר איפה אתם משחקים.
נתחיל מוול סטריט. באופן מפתיע, יש בסיס סטטיסטי לאמרה הזו. מחקרים ארוכי טווח אכן מצאו נטייה לחולשה בשוק האמריקאי בתקופה שבין ראש השנה ליום כיפור. אבל למה, בעצם? הסיבה, תאמינו או לא, היא לא מיסטית אלא פסיכולוגית והתנהגותית לחלוטין.
תחשבו על זה רגע: כחלק מהסוחרים והמשקיעים היהודים נעדרים מהמסחר לרגל החג, השוק הופך "רזה" יותר. פחות שחקנים פירושם פחות נזילות, מה שיכול להוביל ליותר תנודתיות. תוסיפו לזה את המעבר הפסיכולוגי החד מאופטימיות ושמחה בראש השנה, לתקופה של חשבון נפש והתבוננות פנימית לקראת יום כיפור. השילוב הזה יוצר סנטימנט שוק מעט מהוסס יותר.
את החותמת הסופית לאגדה הזו נתן אירוע היסטורי אחד: בשנת 1955, הנשיא דווייט אייזנהאואר לקה בהתקף לב בדיוק בין שני החגים, והשוק צנח בחדות. המשקיעים שמכרו לפני החג הרגישו גאונים. הסיפור הזה הפך נטייה סטטיסטית לאגדת שוק עוצמתית, כזו שלפעמים מגשימה את עצמה.
אבל רגע, ומה קורה אצלנו? כאן, הסיפור שונה לחלוטין. בניגוד לוול סטריט, הבורסה בתל אביב סגורה לגמרי בחגים. זה משנה את כל כללי המשחק. האופטימיות של החג לא מתפזרת, היא נשארת "כלואה", ומחקרים מראים שהיא נוטה להתפרץ דווקא ביום המסחר שלאחר ראש השנה, עם תשואות חיוביות.
אבל כאן מגיע ה"אבל" הגדול, וזהו שיעור חשוב לכל משקיע בישראל. יש כוח אחד חזק יותר מכל סנטימנט חג: המצב הגיאופוליטי. הניתוח המכונן של מלחמת יום הכיפורים, שפרצה בחג עצמו, הראה ש"סנטימנט המלחמה השלילי" ריסק לחלוטין את "סנטימנט החג החיובי". במילים אחרות, "אפקט ראש השנה" הישראלי הוא יצור עדין ושברירי, שיכול להימחק כלא היה מול כל אירוע ביטחוני.
אז מה עושים עם זה, תכל'ס? האמרה "למכור בראש השנה" אולי מחזיקה מים סטטיסטיים בארה"ב, אבל היא רחוקה מלהיות אסטרטגיה חסינה מטעויות. התשואות שלה צנועות והצלחתה לא עקבית. בישראל, היא כמעט ולא רלוונטית, כי מצב הרוח הלאומי מושפע הרבה יותר מהכותרות הביטחוניות מאשר מלוח השנה העברי.
הלקח האמיתי מהסיפור הזה הוא לא לנסות לתזמן את השוק לפי חגים, אלא להבין עד כמה הפסיכולוגיה האנושית משפיעה על המספרים היבשים. הפחד, התקווה, האופטימיות – כל אלה שחקנים ראשיים על במת שוק ההון.
אז לקראת השנה החדשה, במקום לנסות לנחש אם למכור או לקנות, אולי כדאי פשוט לוודא שהתיק שלכם בנוי נכון למטרות שלכם. כי בסופו של יום, העיקרון הישן והטוב של "זמן בשוק מנצח תזמון שוק" חזק יותר מכל אגדת סוחרים ותיקה.
שנה טובה, שנת צמיחה ושנת השקעות מוצלחת!