הספדתם את האג"ח? תיקי 60/40 חוזרים לאופנה

תקופת הריבית הזולה גרמה למשקיעים רבים להחליף את רכיב האג"ח בתיק המנייתי בהשקעות אלטרנטיביות. האקלים הכלכלי הנוכחי דווקא מצביע על כדאיות משמעותית ברכישת איגרות חוב. אז כיצד נכון לפעול • דניאל שבקס מסביר

מחפשים תיק השקעות יציב שמניב תשואה? ייתכן מאוד שעליכם לאמץ את תיק ה-60/40 שנשכח בעשור האחרון. אחרי שנים של תשואות אפסיות, סוף סוף אפשר לרכוש אג"ח בדירוג גבוה אשר מספק תשואה נאה, עם תנודתיות נמוכה יותר מהמניות.

מהו תיק 60/40?

"תיק 60/40" הוא הכינוי המקצועי שניתן לאורך שנים לתיק ההשקעות הסולידי אשר בנוי מהרכב של 60% מניות ו-40% אג"ח. תיקי 60/40 היו לאורך שנים ברירת המחדל למשקיע הסולידי, מתוך רצון למזער את תנודתיות התיק באמצעות פיזור ההשקעה גם באפיקים יציבים יותר.

בתיק השקעות שבנוי על עקרון 60/40 "מוותר" המשקיע על תשואות חלומיות, בתמורה לרוגע ושלווה שמקטינה את הסיכון. עבור המשקיע הממוצע שאינו בעל הון משמעותי או ידע פיננסי מבריק מהממוצע – הרכב תיק כזה מתאים ככפפה ליד.

וכמו שמידת הכפפות שלנו עשויה להשתנות עם הזמן, כך גם מידת ההתאמה של תיק 60/40 למציאות הכלכלית עשויה להשתנות. וזה בדיוק מה שקרה בשנים האחרונות.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

מהאג"ח לאלטרנטיבי

אירועים כלכליים שונים ומקבילים שלא בהכרח קשורים אחד לשני, הובילו את הבנקים המרכזיים לקבל במשך שנים החלטות מוניטריות מעודדות צמיחה. הריבית הייתה אפסית, וכשמחיר הכסף אפסי – ובכלל זה גם אגרות החוב – כמה לא מפתיע שהאג"חים הסבו למשקיעים יותר נזק מתועלת.

היו אלה מספר שנים שהוכיחו סדרתיות של שני תהליכים מקבילים שפגעו קשות בבעלי תיקים מסוג 60/40. מצד אחד, התנודתיות הגוברת בשוק המניות. ומאידך, תשואה אפסית בשוק האג"ח. התוצאה הייתה מציאות בלתי צפויה שבה הבלם שאמור למנוע את התנודתיות נכשל במשימתו, מאחר ובזמן שהמניות צנחו בשיעורים גבוהים לא הצליחו האג"חים לפצות על הנזק בכהוא זה.

כל זה הביא לצמיחה המטאורית של אפיקי ההשקעות האלטרנטיביות בשנים האחרונות. התנודתיות הגוברת בשוק המניות מחד, והתשואה האפסית בשוק האג"ח מאידך, התניעו כספים רבים לעולם האלטרנטיבי. וככל שהזמן חלף התקבעה בתודעת המשקיעים ההכרה כי תיק יציב בנוי ממניות והשקעות אלטרנטיביות. ולכאורה, תם עידן האג"ח. בדגש על הלכאורה.

גלגל חוזר בעולם

כשתשואות התיק מושפעות ממשתנים רבים כל כך, אשר חלקן כלל לא ניתנות לחיזוי, ההיסטוריה מוכיחה את יכולתה בהתאמה מקסימלית של התיק. מאמרים שפרסמתי בשנתיים האחרונות עם המלצות שהתבססו אך ורק על מה שההיסטוריה לימדה אותי, הוכיחו את עצמן שוב ושוב כמדויקות – וכך גם נראה הפעם.

למרות שהשנים האחרונות הושפעו באופן מקרי מנתונים מאקרו כלכליים שהפכו את תיקי 60/40 למגדרים פחות את התנודתיות, אי אפשר שלא לחזור אחורנית ולראות מה היו ביצועי התיקים הללו בעידן שבו הריבית לא הייתה אפסית. 

שוק האג"ח מציע היום תשואה סולידית יציבה ומאפשר לנו לקצור רווחי הון נחמדים. מה שלראשונה מזה שנים מחזיר את תיקי 60/40 למדף. גם אם התנזרתם בשנים האחרונות מאג"ח, אל תהססו לשלב אותם כעת בתיק ההשקעות הסחיר שלכם. אם כי בשינוי קל ממה שלמדנו מההיסטוריה:

התנודתיות החריגה בשוק ההון והשינויים התכופים בתמונה המאקרו-כלכלית לא ממש מעודדים משיכת ההשקעות האלטרנטיביות (שלרוב לא נזילות) והעברתן לשוק האג"ח. אם אתם מאלה שהעברתם בעבר את רכיב אג"ח (40%) לעולם האלטרנטיבי, ייתכן מאוד ותמהיל התיק הבא הוא הנכון עבורכם: 70% מתיק ההשקעות סחיר ו- 30% בהשקעות אלטרנטיביות, כאשר החלק הסחיר עצמו מתחלק בין מניות ואג"ח ביחס של 60/40.

כן, הבנתם נכון. תיקי 60/40 היו ונותרו התיקים הסולידיים עם התשואה הטובה ביותר ביחס לסיכון. הם רק זקוקים להתאמות מסוימות ברוח התקופה. לפני 7 שנים ההתאמה הנכונה הייתה להעביר את רכיב האג"ח להשקעות אלטרנטיביות. ההתאמה שנראית כנכונה ביותר לעת הזו היא לשנות את שם הרכיב המנייתי ל"רכיב סחיר" הכולל בתוכו שילוב של מניות ואג"ח, לצד התיק האלטרנטיבי אשר מנוהל בנפרד.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד