שיטת ההשקעות שהצליחה להכות את השוק הדובי

הנאסד"ק הפך לראשונה לשורי, אך הוא עדיין בשפל משמעותי לעומת תחילת השנה. כל זה בהנחה שלא השקעתם לפי השיטה של הפרופ' לחשבונאות ג׳וסף פיוטרוסקי

60% מהשנה הנוכחית כבר מאחורינו, עונת הדו"חות לרבעון השני של השנה בשיאה ולאט לאט אנו נחשפים לתמונה מלאה יותר ויותר מביצועי השוק בשנה הנוכחית. את התוצאה הסופית קשה לחזות בשנה תנודתית כל כך, אך דבר אחד בטוח – בחציון הראשון של השנה, גם אם השוק היה דובי, זה ממש לא אומר שהייתם אמורים להפסיד בקרב מול הדוב.

לאחר שגילינו את מקור שיטות ההשקעה הנפוצות במניות ערך, הגיע הזמן גם להכיר את הנפוצות שבהן. תופתעו לגלות עד כמה נכון היה הטור האחרון.

22 שנה חלפו מאז פרסם פרופ' ג'וסף פיוטרוסקי את המאמר האקדמי שלו "השקעת ערך: הפרדת המנצחות מהמפסידות באמצעות דוחות פיננסים", ונראה שהשוק טרם הצליח להכות אותו. ג׳וסף פיוטרוסקי, פרופסור לחשבונאות מאוניברסיטת שיקגו, הציג במאמרו שיטת השקעה יעילה כל כך – עד כדי כך שבשנת השפל הגדולה של משבר הסאב-פריים הוא הצליח להכות את השוק ולרשום תשואה חיובית של 32.6%. זאת, בזמן שמדד ה-S&P500 נחתך בלא פחות מ-40%.

המחקר של פרופ' ג׳וסף פיוטרוסקי גילה נתון מדהים: המניות שניצחו את השוק, עשו זאת בהפרש גדול, והן אלו שדחפו את הממוצע למעלה. הגילוי הזה, הביא אותו לבנות מתודולוגיית השקעה הכוללת תשעה פרמטרים שהמשותף לכולם הוא המרדף אחרי המניות עם יחס הערך-מחיר הנמוך ביותר.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

לפי שיטת פיוטרוסקי, את מבחן תשעת הפרמטרים יש לעשות על המניות שמכפיל ההון (שווי שוק חלקי הון) שלהן נמצא ב-20% הנמוכים בשוק. את הדו"חות של כל אחת מהמניות האלה יש לנתח לפי תשעת הפרמטרים, כאשר כל פרמטר חיובי מוסיף נקודה לחישוב וכל פרמטר שמציג נתון שווה בהשוואה לשנה קודמת מוסיף חצי נקודה. המניות שמשיגות 8.5 ו-9 נקודות, הן המומלצות ביותר לבחינת רכישתן.

ג׳וסף פיוטרוסקי
ג׳וסף פיוטרוסקי

תשעת הפרמטרים שהגדיר פיוטרוסקי לבחינת כדאיות השקעה:

  1. רווח נקי – רווח נקי חיובי (לפני הוצאות או הכנסות חריגות) ב-12 החודשים האחרונים.
  2. תזרים מזומנים – תזרים מזומנים חיובי מהפעילות השוטפת.
  3. תשואה על הנכסים – תשואה גבוהה מלפני שנה על הנכסים (רווח תפעולי חלקי ממוצע סך הנכסים).
  4. איכות הרווחים – המבחן שחושף את הטריקים החשבונאיים: התזרים מהפעילות השוטפת גדול יותר מהרווח הנקי.
  5. צמצום החובות – החברה מצמצמת את חובותיה והיחס בין חובות לזמן ארוך לנכסים נמוך מזה שלפני שנה.
  6. נזילות החברה – היחס השוטף (נכסים שוטפים חלקי התחייבויות שוטפות) גדול מזה של לפני שנה.
  7. צד ההיצע – מספר המניות הנסחרות זהה או נמוך מזה שלפני שנה.
  8. רווח גולמי – שולי רווח גולמי (רווח גולמי חלקי מכירות) גדולים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד.
  9. יעילות בצד הנכסים – מחזור נכסים (מכירות חלקי נכסים) גדול מזה שלפני שנה.

 

אם התחלתם לנתח דו"חות של חברות על מנת למצוא את הזוכות בדירוג 9 הנכסף של פרופ' פיוטרוסקי, כנראה שגיליתם שנורא קשה למצוא "מציאות" שכאלו, ולא סתם. מניות איכותיות כל כך מבחינת הביצועים שנסחרות שבמכפיל רווח נמוך כל כך, חייבות להיות כאלו שעברו זעזוע רציני שהוביל לנפילת המניה. 

זעזועים מבריחים לא פעם משקיעים שמונעים מלחץ פסיכולוגי, ולעתים הם מובילים לסחרור ירידות במחיר המניה שמייצר הזדמנות משמעותית.

עם זאת, ישנם גם זעזועים שבהחלט משפיעים על עתיד החברה והסקטור, ולכן לא מן הנמנע שגם המניה המנצחת עם הדירוג 9 עשויה להניב לנו תשואה שלילית. וזו בדיוק הסיבה להתנסחות שלי למעלה: "המומלצות ביותר לבחינת רכישתן". כי גם מניות שנראות לנו שוות במיוחד, חשוב לבחון לעומק.

אגב שיטות להשקעות ערך, יש גם מי שהשיטה שלו פחות עבדה בעשור האחרון. אבל את זה נשאיר כבר לשבוע הבא.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד