איך איבדה אסטרטגיית ההשקעה של ג'ואל גרינבלט את הקסם שלה?

בעידן שבו מרבית ההחלטות מתבססות על מידע שצרכנו משיטוט ב'גוגל', חשוב לזכור שבכל הנוגע לעולם ההשקעות מה שנכון היום לא חייב להצליח גם מחר • השיטה של גורו ההשקעות ג'ואל גרינבלט היא דוגמה מעולה

האם אסטרטגיית השקעה מוצלחת לאורך זמן מבטיחה תשואה גם בעתיד? אם נבחן את שיטתו של גורו ההשקעות והסופר המוערך בוול סטריט ג'ואל גרינבלט, התשובה תהיה "לא".

שיטתו של גרינבלט, שהיה במשך עשורים לכוכב העולה של שוק ההון, מבוססת אף היא על שיטת השקעות הערך שייסד הכלכלן היהודי-אמריקני בנג'מין גרהאם – והיא דוגמה מעולה לכך שגם את האסטרטגיה המנצחת ביותר חשוב למדוד מחדש בכל עת. 

בעוד שיטתו של פרופ' ג'וזף פיוטרוסקי הצליחה להכות את השוק הדובי כמה וכמה פעמים, השיטה של גרינבלט איבדה את ערכה בעשור האחרון. וזאת למרות ששניהם 'נולדו' בבית מדרשו של גרהאם, שהיה גם מורו הרוחני של האורקל מאומהה וורן באפט ושותפו לדרך צ'ארלי מאנגר.

גרינבלט, שהקים בשנת 1985 את קרן ההשקעות שלו גות'האם הכה את השוק במשך יותר מעשרים שנה עם תשואה ממוצעת של 40% בשנה, כאשר בעשור הראשון לפעילות הקרן הצליח להביא תשואה פנומנלית של 56% בשנה בממוצע.

את הקרן שהביא להישגים נדירים במונחי שוק ההון הפך בינתיים לקרן השקעות פרטית שמנהלת אך ורק את הנכסים האישיים שלו ושל שותפו ביל אקמן.

בשנת 2005 החליט ג'ואל גרינבלט להנגיש את שוק ההון לקהל הרחב ופרסם את "הספר הקטן שמכה את השוק בגדול". המטרה המפורשת שלו הייתה "להסביר איך להרוויח כסף במונחים שאפילו הילדים שלי יכלו להבין", ולמרות שהוא פנה לקהל יעד צעיר במיוחד הוא הפך לפופולרי בכל הגילאים ונמכר במיליארדי עותקים בעשרות שפות.

בנוסף להנגשת שוק ההון בשפה ברורה וקלה להבנה לכל קורא, כולל הספר גם את מה שמכנה גרינבלט "השקעה בשיטת הקסם" – שיטה שמאפשרת לבחור את מניות הערך הנכונות בחישוב קל ומהיר של שני פרמטרים בלבד ומתאימה גם למשקיע הקטן שלא עוסק בתחום ההשקעות.

השיטה של ג'ואל גרינבלט היא כזו: קחו קבוצה של מניות ודרגו אותן לפי איכות; קחו את אותן מניות ודרגו אותן לפי ערך. חברו את שני הדירוגים וקנו את המניות עם הדירוגים המסכמים הגבוהים ביותר. החזיקו אותם במשך שנה – ועדיף יותר.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

עבור גורם האיכות שלו, גרינבלט בחר בתשואה על ההון, המוגדרת כ-EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) חלקי סכום ההון החוזר והרכוש הקבוע. עבור גורם הערך שלו, גרינבלט בחר ב-EBITDA חלקי ערך הארגון.

התוצאות היו מדהימות. גרינבלט לקח קבוצה של 2,500 מניות, חילק אותן לעשר קבוצות לפי ציון הדירוג וכל קבוצה יצרה תשואה בהתאם לדירוג שלה. הקבוצה בעלת הדירוג הגבוה ביותר היכתה את השוק במשך שנים וסגרה כל שנה עם תשואות חיוביות. 

השיטה הייתה כל כך מוצלחת, שבשנת 2009 נדרש גרינבלט להדפיס מחדש את ספרו במהדורה נוספת שכללה פרק נוסף עם ערך לקוראים. שם הספר נותר זהה למעט המילה "עדיין" שנוספה לכותרתו: "הספר הקטן שעדיין מכה את השוק בגדול".

ואז, באופן פתאומי, נוסחת הקסם הפסיקה לעבוד! בשנת 2009 עוד הצליחה שיטת גרינבלט לנצח את השוק ב-50%, אך מאז 2010 היא מפגרת חזק על השוק. אם הייתם קונים את שלושים המניות בדירוג הגבוה ביותר לפי שיטת גרינבלט מדי שבוע בין השנים 2010-2020 ומחזיקים בהן במשך שנה אחת, הייתם מרוויחים בממוצע 2.20% בשנה, ואילו אם הייתם קונים קרן סל שעוקבת אחרי מדד S&P500 הייתם עושים באותה תקופה תשואה שנתית ממוצעת של 13.02%.

העקרונות הבסיסיים שעליהם בנויה שיטתו של גרינבלט – קנה חברות טובות; קנה אותן במחירי מציאה; השתמש בדירוג כדי לבחור מניות – ללא ספק נכונים. אז מה קרה שהקסם הפסיק לעבוד? חוקרים רבים הביאו תיאוריות המסבירות את הכישלון, אבל יש גם את זה שגרינבלט עצמו כתב עליו בספרו.

בספרו מסביר גרינבלט כי "השקעה בשיטת הקסם" יכולה לעבוד רק אם קהל רחב מידי לא ישתמש בו. "אם כולם היו משתמשים בנוסחת הקסם, זה כנראה היה מפסיק לעבוד. כל כך הרבה אנשים היו קונים את המניות במחיר המציאה שגילו על ידי נוסחת הקסם, עד שמחירי המניות הללו היו מזנקים למעלה כמעט מיד. במילים אחרות, אם כולם היו משתמשים בנוסחה, ההזדמנויות היו נעלמות ונוסחת הקסם הייתה נהרסת!".

ובכן קוראים יקרים, אין באמת שיטת קסם שעובדת תמיד ואם היה קל כל כך לנצח את השוק, כנראה שלא הייתם קוראים עד לכאן. אז עם כל הכבוד לרעיונות ההשקעה מהאתרים השונים שיש לגוגל להציע לנו, אין כמו להתייעץ עם מומחה השקעות ערך לפני שבוחרים להשקיע במניה כזו או אחרת.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד