זה שעולה וזה שיורד: רוטציה בין ענפים

בעוד בקרב משקי הבית סביבת הריבית הגבוהה מהווה נושא לשיחה בהקשר של ההתמודדות הכלכלית השוטפת, בקרב המשקיעים השיחה דווקא עוסקת במשהו אחר • הכירו את אסטרטגיית ההשקעות האקטואלית: רוטציה בין ענפים

רוטציה בין ענפים (מכונה גם "תחלופה בין ענפים". באנגלית: Sector Rotation) הינה אסטרטגיית השקעה במניות המבוססת על התמקדות המניות בתיק בסקטורים ספציפיים.

מאחורי האסטרטגיה עומדת ההבנה כי לכל ענף בכלכלה ישנן תקופות שונות של גאות ושפל. בזמן שענף אחד נסחר בשפל, בשל חששם של המשקיעים מנתונים או אירועים מסויימים, ענף אחר עשוי לעלות מאותה סיבה – או לכל הפחות לשמר את ערכו.

אסטרטגיית ההשקעה ברוטציה בין ענפים מיושמת לרוב בהתאם למחזוריות פיננסית ידועה. צמיחה כלכלית > שיא הצמיחה > תהליך ירידה > תהליך התאוששות > וחוזר חלילה.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

בהתאם לכך פועלים משקיעי הרוטציה בין ענפים באופן הבא: כשהכלכלה בצמיחה והציפיות עולות הם משקיעים בחברות טכנולוגיה, צריכת מותרות ופנאי. כשהכלכלה בשיא והייצור נמשך הם מתעדפים דווקא את חברות האנרגיה והפיננסים וגם סחורות. כשהכלכלה בתהליך ירידה הם מתמקדים בחברות שעיסוקן בייצור ואספקת מוצרי יסוד ושירותי בריאות, עליהם לא יוותרו האנשים גם בתקופות מיתון. וכשהכלכלה מתאוששת בחזרה, הם ממהרים להשקיע בנדל"ן, תעשייה וסחורות.

עם זאת, חשוב לזכור כי ההיצמדות לכללי המחזוריות היבשים, מבלי לבצע התאמות מדויקות לרוח התקופה, עשויה גם לפגוע בביצועי התיק. בעיקר כאשר מדובר בענפים שנוטים להגיב פחות למחזוריות הפיננסית. חברות ביטחוניות הם דוגמה מעולה לכאלו שעשויות להגיב אחרת מהמצופה מהן בתקופות שפל, בהנחה ובתקופה זו ישנה מתיחות ביטחונית משמעותית (מלחמת רוסיה-אוקראינה, כבר אמרנו?)

בעבר ניהול תיק ההשקעות באסטרטגיית התחלופה בין ענפים היה מורכב יותר מכפי שהוא מתאפשר היום, מאחר ועל המשקיע הוטלה המשימה לבחור בעצמו כל מניה ומניה בסקטור זה. היום לעומת זאת, ניתן לבחור בקלות קרנות ומדדים ענפיים רבים. אם כי לא תמיד הדבר נכון, ולעתים דווקא הדרך הקשה נכונה יותר – שכן אין לכם שליטה במניות הכלולות ב"סל" הענפי – אליו עשויות להתגלגל בטעות גם מניות של חברות איכותיות פחות – מה שכמובן משפיע באופן ישיר על ביצועי התיק.

אסטרטגיית השקעה זו, בדומה לאסטרטגיות אחרות המאופיינות בתזמון שוק, נחשבת לבעלת סיכון גבוה למדי ולא מומלצת למשקיע הקטן. הסיבה לכך היא שהמחזוריות לא חוזרת על עצמה במתכונת קבועה, וקשה עד בלתי אפשרי לחזות מראש את "התחתית" של מניות הענף שאתם מעוניינים להשקיע בו. גם משך הזמן עד לעליות הבאות לוט בערפל, ואתם עשויים למצוא את עצמכם בנקודת המתנה של תקופה ממושכת, במהלכה יתכן ותפספסו הזדמנויות השקעה מעניינות יותר.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד