מדד הפחד והחמדנות: מה זה אומר על מי שמשקיע היום?

לאחר שוק דובי ארוך, הצליחו המדדים המובילים לרשום ביצועים מפתיעים ביחס לנתונים הכלכליים. האם מדובר בחיזוי עתיד ירוק יותר, או שמא בועה נוספת שמתהווה לנגד עינינו? • מדד הפחד והחמדנות מציע תשובה אפשרית שכדאי לשקול לפני ההשקעה

שוק המניות נחשב לעתים רבות ברומטר לחיזוי עתיד הכלכלה. לרוב, המשקיעים יודעים לנבא מראש תהליכים קרובים ופועלים בהתאם. בתקופת הקורונה הדבר קיבל ביטוי משמעותי, לאחר שהשוק קרס הרבה לפני שמנהיגי העולם הכריזו על סגרים וארגון הבריאות העולמי קבע כי מדובר במגיפה. באותה המידה, השוק גם נסק בעיצומם של הסגרים בכלכלה הגלובלית ששותקה. הנבואה התגשמה. הקורונה הפכה לנחלת העבר.

ההייפ הנוכחי בשווקים והתשואות המרשימות שרשמו בחודשים האחרונים המדדים המובילים בארצות הברית הביאו לחזרתם של מיליארדי דולרים לשוק, והשאלה שנשאלת היא: האם השוק אכן ימשיך במגמת העלייה המרשימה הזו, או שמא מדובר בכלל בבועה שמקורה בטרנד מניות ה-AI ובקרוב נהיה עדים לצלילה חוזרת של השוק?

בעוד מדד הפחד רושם רצף ירידות מתמשך, נתוני המאקרו-כלכלה דווקא מצביעים על מיתון קרב וירידה צפויה בהכנסות וברווחי החברות. כיצד ייתכן שדווקא חברות שצפויות להרוויח פחות, ואולי אפילו להעמיק את הפסדיהן, נסחרות היום במחיר הרבה יותר גבוה מכפי שנסחרו עד כה? 

לשאלה הזו, כמו שאלות רבות אחרות הקשורות לשערי מניות ומדדי שוק ההון, אין תשובה ברורה. חכמת השוק ידועה כחכמת הדיעבד ורק בעתיד נוכל לדעת עד כמה מחירי המניות הנוכחיים ריאליים או מנופחים. אבל יש כאן כלים שיכולים לסייע לנו לקבל "קריאת שוק". ובמקרה הזה הם לא בדיוק מעודדים כניסה לשוק.

מדד הפחד והחמדנות
השוק בחמדנות קיצונית כעת. מדד הפחד והחמדנות (מקור: CNN Business)

הכירו את מדד הפחד והחמדנות

מדד הפחד והחמדנות, שפותח על ידי CNN Business, מהווה אחד המדדים המעניינים ביותר כשעלינו לנתח מציאות כלכלית מורכבת אשר מושפעת מנתונים רבים מדי. מדובר במדד שמציג תוצאה שנעה מאפס למאה, כאשר התוצאה 0 משקפת פחד קיצוני ביותר והתוצאה 100 משקפת חמדנות קיצונית ביותר.

לא מדובר במדד פשוט. מדד הפחד והחמדנות הינו מדד אשר מתבסס על לא פחות משבעה מדדים שונים, כאשר לכל אחד מהם משקל יחסי במדד. חלקם מודדים את פחד המשקיעים וחלקם את חמדנות המשקיעים. התוצאה כאמור, מספקת לנו אינדיקציה מרתקת על סנטימנט המשקיעים – האם הם ניטרליים והשוק מתנהל באופן ריאלי, האם הם בחרדה שמייצרת לנו הזדמנויות קנייה, או שמא הם בכלל חמדנים ולכן מדובר כנראה בבועה שסופה להתפוצץ.

דרגות מדד הפחד והחמדנות

מדד הפחד והחמדנות של CNN נע כאמור בין 0 ל-100, כאשר כל טווח במדד משקף מגמתיות שונה.

ערך שע בין 0 ל-25 מייצג פחד קיצוני. ערך בטווח שבין 25 ל-45 מצביע על רמה צנועה יותר של פחד. ושוק נייטרלי מיוצג בערכים שבין 45 ל-55. החל מנקודה זו מצביע המדד על חמדנות, כאשר מדד בטווח 55-75 אומר שהמשקיעים מרגישים חמדנים, ונתון גבוה יותר שנע בטווח שבין 75 ל-100 מתריע מפני חמדנות קיצונית בקרב משקיעים.

מדד הפחד והחמדנות מתעדכן מדי יום בשעות המסחר, בהתאם לנתונים החדשים המשפיעים על שבעת המדדים המרכיבים אותו.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

שבעת המדדים המרכיבים את מדד הפחד והחמדנות

1. מדד הפחד – מדד VIX הוא מדד מחושב בזמן אמת על ידי בורסת האופציות של שיקגו והוא אומד את התנודתיות הצפויה במדד המניות S&P 500. המדד, בשמו המלא Chicago Board Options Exchange Volatility Index, נקבע על ידי חישוב התנודתיות הגלומה בשעריהן של אופציות הנסחרות על מדד S&P 500. מדד VIX.

ככל שהמדד גבוה יותר, הוא מצביע על תנודתיות גבוהה יותר של השוק, המהווה תוצאה ישירה של חששות המשקיעים. ומכאן שם המדד – מדד הפחד.

2. מדד מומנטום השוק – מדד זה משווה בין ערך מדד S&P 500 בכל רגע נתון, לעומת ערכו הממוצע של המדד במהלך 125 הימים האחרונים. ערך גבוה יותר מהממוצע משקף חמדנות מצד המשקיעים, לעומת ערך נמוך מהממוצע שמשקף פחד בשוק.

3. מדד עוצמת המחיר – מדד עוצמת המחיר בוחן כמה מהמניות הנסחרות בבורסה לניירות ערך בניו יורק (NYSE) נסחרות בשיא של 52 שבועות, לעומת מספר המניות הנסחרות בבורסה זו בשפל של 52 שבועות. ככל שיותר מניות נסחרות בשיא, המדד מצביע על חמדנות יתירה. ככל שיותר מניות נסחרות בשפל, המדד מצביע על פחד.

4. מדד האופציות – מדד האופציות בוחן את שוק האופציות לחמישה ימים קדימה. ככל שמספר אופציות הקנייה גבוה יותר הדבר מצביע על חמדנות, וככל ומספר האופציות למכירה גבוהים יותר הדבר מצביע על פחד.

5. מדד נפח המסחר – מדד נפח המסחר בוחן את היקף העסקאות בשוק המניות ביום המסחר האחרון. ככל שמחזור המסחר גבוה יותר, הדבר מצביע על חמדנות. בעוד שוק ישנוני אשר מתאפיין בנפח מסחר נמוך יותר מצביע על פחד מצד המשקיעים שיושבים "על הגדר".

6. מדד המקלט הבטוח – מדד המקלט הבטוח משווה את תשואות האג"ח הממשלתיות בעשרים הימים האחרונים לעומת תשואת המניות. בתקופות בהן הביקוש למניות גבוה יותר, הדבר מצביע על חמדנות מצד המשקיעים. בתקופות בהן הביקוש לאג"ח ממשלתיות גבוה יותר, הדבר מצביע על פחד מצד המשקיעים.

7. מדד הביקוש לאג"ח זבל – מדד זה בוחן את פערי התשואות בין איגרות חוב בדירוג שלילי לבין תשואות איגרות חוב איכותיות יותר. ככל והפער מצטמצם, הדבר מצביע על חמדנות יתר מצד המשקיעים – אשר מוכנים לרכוש ניירות ערך כמעט בכל מחיר. פערים גדולים לעומת זאת, מצביעים על שוק שקול יותר הנובע מפחד המשקיעים.

מדד הפחד והחמדנות לאורך זמן (מקור: CNN Business)

מדד הפחד והחמדנות ככלי סיוע בקבלת החלטות

נתוני כל המדדים הללו יחד משוקללים יחד לתוצאה שנעה בין 0 ל- 100 אותו ניתן לקבל במדד הפחד והחמדנות. בתקופות המתאפיינות בנתוני שוק חריגים, מדד זה עשוי להוות אינדיקטור משמעותי אשר מסייע בקבלת החלטת השקעה מושכלת.

עם זאת, למדד הזה יש גם חסרונות שחובה לקחת בחשבון, ובראשם העובדה שרוב נתוני המדד מחושבים על בסיס נתוני עבר ולא תחזיות עתידיות. כלומר בהחלט יכול להיות שהמדד שמצביע כעת על חמדנות יתירה יגלה רק בעוד מספר ימים שהשוק עבר לפחד קיצוני. וכן להיפך.

למרות זאת, מדד הפחד והחמדנות יכול להוות מעצור עיקרי על מנת למנוע מאיתנו פעולות המונעות מהרגש יותר מהשכל. לרוב, כשהשוק בהייפ משמעותי נוהרים משקיעים רבים אשר מעוניינים להצטרף למרוויחים הגדולים. אך בדרך כלל מדובר בהחלטה שגויה, שכן כשהשוק בשיא הוא לרוב בדרך לכיוון ברור וידוע – צלילה מטה. מדד שמצביע על חמדנות קיצונית נועדה למנוע מאיתנו החלטות שגויות מהסוג הזה.

באותה מידה, מדד אשר מצביע על פחד קיצוני יכול לסייע לנו בקבלת החלטה להשקיע. וזאת למרות שהשוק מדמם והרגש שלנו מונע מאיתנו את החלטת ההשקעה. אם כי ערך מדד נמוך לא בהכרח מצביע על הזדמנות קנייה, אלא על שוק שמתאפיין בפחד ותנודתיות. לכן חשוב למדוד נתונים רבים נוספים ולא להסתמך אך ורק על מדד הפחד והחמדנות.

המציאות הנוכחית כמקרה בוחן

המשקיע ג'ון טמפלטון הוא אחד הדמויות המצוטטות בעולם ההשקעות במגוון הקשרים. אחד מהציטוטים הידועים שלו מתייחסים למצב דומה מאוד לאקלים הנוכחי בשוק המניות: "שוק שורי נולד משליליות, צומח על ספקנות, מתבגר על חיוביות ומת מזחיחות". אם תפנימו את משמעות המשפט הזה, תבינו עד כמה הוא חזק.

ובחזרה לשאלה איתה פתחתי השבוע את הטור. האם אנו עדים לבועה שתתרסק בעתיד הקרוב? קשה לנבא את העתיד באופן מדויק. אבל אם נבדוק את מגמת מדד הפחד והחמדנות בכל תקופת השוק השורי הנוכחי, נראה שהתשובה לשאלה הזו יכולה בהחלט להיות חיובית.בפעם האחרונה שהמדד הזה היה בערך הנוכחי (80) השוק היה במעין מלכודת דובים שלא החזיקה מעמד במשך תקופה. הנתונים של מדד S&P 500 בחודש פברואר יעידו על כך.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד