"מלכודת דובים": המלכודת שמפחידה את המשקיעים בשוק דובי

נתוני המאקרו היו רעים, תחזיות הכלכלנים המשיכו לצנוח - ורק הבורסה זינקה בסוף השבוע האחרון • ספוילר: המשבר הכלכלי לא מאחורינו • כל מה שלא ידעתם על "מלכודת דובים"

המסכים הירוקים שנעלו את שבוע המסחר האחרון, תוך זינוק מדהים של המדדים המובילים (S&P500 הוסיף כ-3%, הנאסד"ק זינק ב-7.5%), עצרו רצף של שבועות שנסגרו בירידות – ואף הוציאו את מדד ה-S&P500 מטריטוריה דובית.

הביצועים המפתיעים של השוק בסוף השבוע האחרון החזיר לסדר היום את השאלה האם השוק כבר הגיע לתחתית. קרי: האם הגענו כבר לנקודה שממנה אפשר רק לעלות. השאלה התחדדה יותר, כאשר לביצועי השוק הטובים לא היה שום תמיכה של שיפור או תחזית חיובית לכלכלה העולמית או המקומית.

ההיפך הוא הנכון, השבוע האחרון ננעל עם נתוני מאקרו רעים. קרן המטבע העולמית הורידה את תחזיות הצמיחה בארה"ב לשפל חדש (0.8% בלבד ב-2024), המלחמה באוקראינה ממשיכה ומשבר האנרגיה באירופה רק מוסיף שמן למדורה.

אגב התחזית השלילית של קרן המטבע, יש מי שתלו בכך את העליות בשוק בסוף השבוע – שכן האטה במשק משמעותה האטה בהיקף וקצב עליות הריבית של הבנק המרכזי, ולפעמים מה שרע למשק הוא מה שטוב לבורסה.

אז איך ייתכן שלמרות הכל ננעלו אתמול רוב המדדים המובילים במגמה שלילית? ייתכן שזה בגלל שמדובר ב"מלכודת דובים".

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

מה זה "מלכודת דובים"?

על מנת להבין מה משמעות צמד המילים שראינו הכי הרבה בתקשורת הכלכלית השבוע, עלינו להבין קודם מה זה "שוק דובי".

"שוק דובי" הוא תיאור למצב שבו השוק יורד ביותר מ-20% מנקודת השיא שלו. ההגדרה "שוק דובי" מקורו במאפייני החיה המוזכרת במונח. דוב, כשהוא בא להכניע את הטרף שלו הוא קופץ עליו מלמעלה כדי להוריד אותו לקרקע, ומכאן המקור לתיאור המגמה השלילית כלפי מטה "שוק דובי".

בשבועות האחרונים, כידוע, הגיע השוק לשפל שהכניס את המדדים המובילים לטריטוריה דובית – לאחר שאיבדו למעלה מ-20% מנקודת השיא האחרונה. העליות בשבוע האחרון "חילצו" ניירות ערך רבים מהשוק הדובי, ובכלל זה את המדד האמריקאי הנחשב S&P500.

בעולם שבו כמעט ולא ניתן לחזות את העתיד וחכמת הבדיעבד שולטת, אין כמובן אפשרות לדעת האם העליות משקפות את שיא השפל ונקודת הזינוק בדרך לתקופת גאות – ומכאן המקור לשאלה "האם זו מלכודת דובים?".

"מלכודת דובים" הוא תיאור למצב שבו השוק מתעתע במשקיעים, כאשר רצף עליות גורם להם לחשוב כאילו המשבר מאחורינו והכל חוזר לעלות, המשקיעים ממהרים להיכנס בחזרה לשוק, הירידות נמשכות – והמדדים חוזרים לטריטוריה דובית. מין "מלכודת" שנועדה ללכוד את כספי המשקיעים מתוך מצג שווא כביכול העתיד החיובי כבר כאן.

בדרך כלל, מתאפיינת "מלכודת דובים" בזינוק חד כלפי מעלה. את העליות האלימות האלה אפשר להסביר בהתגוננות של השורטיסטים מהמצב. מאחר ולמשקיעים רבים נראה שבשוק דובי הדרך חד סטרית כלפי מטה, אין כסף יותר קל לעשות מאשר להמר על כך שירדו. העליות בשוק מלחיצות את שחקני השורט – שממהרים לסגור את הפוזיציות שלהם וקונים מניות – מה שמאיץ את קצב העלייה עוד יותר.

המלכודת הבאה היא רק עניין של זמן

מיעוט השוקים הדוביים בעשור האחרון השכיח מאיתנו את קיומן של מלכודות הדובים. השוק הדובי האחרון היה בהתפרצות משבר הקורונה, כאשר תוך זמן קצר מאוד השוק יצא ממנו וחתך חזק כלפי מעלה – כך שהמצב התהפך מהר מאוד ל"שוק שורי".

עם זאת, כאשר השוק הדובי נמשך לאורך זמן, הוא בדרך כלל מתאפיין בליווי של כמה וכמה מלכודות דובים לאורך התקופה.

מנתוני InvesTech עולה, כי הימצאות השווקים בשוק דובי ב-100 השנים האחרונות לוותה כמעט תמיד במעין ראלי שבתוך הירידות – שבלבל את המשקיעים בטרם המשיכו הבורסות ליפול.

דו"ח שפרסמה חברת המחקר הנחשבת מגלה, כי מאז שנת 1900 ה"שוק הדובי הממוצע" נקטע 6 פעמים על ידי עליות של מעל ל-5%, כשפעמיים בממוצע התרחש רצף עליות של 10%. במשבר הסאב-פריים לדוגמה, נקטעה המגמה השלילית בבורסות לא פחות מ-16 פעמים על ידי "מיני ראלי" של 5% לפחות, מתוכם ארבעה מקרים של עליות בשיעורים של 10% ומעלה.

מלכודות הדובים הגיעו לוול סטריט אפילו במשבר הגדול בהיסטוריה בשנת 1929, אז לוותה קריסת הבורסות ב-15 פרקי זמן בהם עלו השווקים מעל ל-5%, ו-9 פעמים הם טיפסו מעל ל-10%.

בהתאם לכך, כל עוד השוק יישאר דובי לאורך זמן, לא מן הנמנע כי נהיה עדים למלכודות דובים נוספות. ואתם ממש לא הראשונים שכוססים ציפורניים כשאומרים להם שרק בדיעבד תוכלו לדעת האם נכון היה להיכנס עכשיו, או שזו סתם עוד מלכודת דובים.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד