קרנות מחקות, קרנות עוקבות – ומה שביניהם

כשמשכנו את הכסף מהעו"ש והעברנו לשוק ההון רק רצינו ליהנות מתשואות גבוהות יותר, אז איך ייתכן שהקרן העוקבת לא התקרבה בביצועיה לקרן המחקה? • מצאו את ההבדלים

מכירים את זה שאתם קוראים מאמר, בדיוק כמו הפוסט הזה, ואתם בטוחים שהבנתם הכל – עד לרגע שמתגלה תהום פעורה בין מה שחשבתם למציאות בפועל? ובכן, הקרנות העוקבות והקרנות המחקות הן חלק מלא מעט מקרים כאלה.

לכאורה, לא אמור להיות שינוי משמעותי בין משמעות המילה "מחקה" למילה "עוקבת". בשניהם אני אמור להגיע לתוצאה זהה יחסית. אבל לא כך בשוק ההון. המונח "קרן מחקה" שונה לחלוטין מהמונח "קרן עוקבת".

מסלול מחקה או קרן מחקה קרן נאמנות המחקה ביצועים של מדד המוזכר בדרך כלל בשם הקרן/מסלול. הקרן לא מתחייבת לרכוש את המדד כולו או את ניירות הערך הכלולות בו לפי היחס שלהן במדד, אלא להניב את התשואה הקרובה ביותר לתשואה שמשיג המדד אחריו היא עוקבת. 

כך לדוגמה, מסלול מחקה מדד S&P 500 הנפוץ בארץ הוא מסלול שאמור להניב לנו את תשואת מדד 500 החברות הגדולות הנסחרות בבורסת ניו יורק. הקרן לא חייבת להשקיע את כל הכסף במדד הזה והיא יכולה להשיג את תשואת המדד באמצעות מכשירים ומוצרים פיננסיים אחרים.

קרן עוקבת לעומת זאת, הינה קרן נאמנות מסוג שונה לחלוטין. מדובר בקרנות שמתאפיינות בכך שהן עוקבות אחר מדיניות השקעות מסוימת, הנקבעת על ידי מנהלי הקרן, ועדת השקעות או כל גורם אחר המפורט בפרטי הקרן.

לדוגמה: קרן עוקבת אחר מדיניות ההשקעות של בנק מסוים תעקוב אחר מדיניות ההשקעות של אותו בנק. ומהי אותה מדיניות? תלוי מתי אתם שואלים, כי היא יכולה להשתנות שוב ושוב בכל רגע נתון. 

בשונה ממרבית קרנות הנאמנות, המפרטות את מדיניות ההשקעות שלהן ואת התנאים והמגבלות לשינוי מדיניות ההשקעות, הקרנות העוקבות הן קרנות כלליות שיכולות לעשות ה-כ-ל מבלי ליידע אותנו כלל על כך, שכן הן עוקבות אחרי מדיניותו של כלכלן כזה או אחר שהבוקר שינה את דעתו על השוק ב- 360 מעלות.

בכלל, אם הוצאתם את הכסף מהבנק לקרנות הנאמנות בגלל שאתם לא מאמינים שהבנק ישיג לכם תשואות גבוהות, למה להיכנס לקרן שבעצם עוקבת אחרי אותה מדיניות של הבנק שלפני רגע ברחתם ממנו?

לסיכום: קרן מחקה היא בדרך כלל קרן פסיבית, בעוד קרן עוקבת היא קרן המנוהלת על ידי מנהלי השקעות. קרן מחקה תשיג ביצועים עוקבים אחרי מדד קיים ומוכר, בעוד קרן עוקבת בסך הכל עוקבת אחר דעתו של אדם או גוף מסוים.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד