מרגיש חינם ועולה יקר: הכל על להיט האשראי הצרכני BNPL

בעולם שבו השימוש בכרטיס אשראי בתשלומים לא פופולרי, חברות הפינטק נוגסות עוד ועוד בבנקים וחברות האשראי - והן גם חודרות לישראל • כך תוכלו לקנות בתשלומים בלי לתפוס מסגרת

אם תשכרו יועץ מקצועי לכלכלת הבית שיבנה לכם תוכנית להתנהלות כלכלית נבונה, הוא יזהיר אתכם מיד שעולם ה- BNPL (ר"ת של Buy Now Pay Later) הוא הדבר המפחיד והמאיים ביותר שניתן למצוא בעולם הצרכנות. מין מפלצת מאיימת שיצרו חברות מימון חוץ בנקאיות שעשו "יד אחת" עם ענקיות הקמעונאות.

"קנה עכשיו, שלם אחר כך", אלה מילות המפתח של הדבר החם ביותר בשוק האשראי הצרכני. בעידן שבו הכל נגיש כאן ועכשיו, מיליוני חנויות אונליין מציעות את מרכולתן ברשת ותרבות הצריכה גואה לשיאים חדשים, המצרך המבוקש ביותר הוא דווקא קונים.

לבעלי החנויות, פיזיות ווירטואליות כאחד, אין את הסבלנות להמתין למשכורת הבאה שלכם – והם ממש לא מתחברים לרעיון שהמחזור שלהם יירד בגלל משבר גלובלי כזה או אחר. בין אם האינפלציה משתוללת ויוקר המחיה מאמיר, בין אם העלאות הריבית מובילות למיתון ובין אם הקורונה משביתה את כולנו בבית – גרף המכירות שלהם חייב להישאר ירוק.

איך עושים את זה? ובכן, זה הרבה יותר פשוט מאיך שזה נראה. רצונן העז של חברות הפינטק לנגוס בנתח השוק של חברות האשראי והבנקים בשוק האשראי הצרכני הביא ליצירת הדבק המקשר בין חברות אלו לבעלי העסקים. הרעיון הוא פשוט מאוד: רכישה בתשלומים באמצעות הלוואה מיידית שמאושרת במקום. 

מודל התשלום הזה מייצר מצב שבו אנו מקבלים את המוצר לבית עוד לפני ששילמנו עליו. רק בחודש הבא נתחיל לשלם עבור המוצר שרכשנו. וגם זה תשלום מזערי של עשרות בודדות של שקלים בחודש עבור מוצר ששווה אלפים. כולנו כנראה נפספס את העובדה שזה עלה לנו בריבית שנתית של 8% ושבעצם נטלנו הלוואה חדשה. בעל העסק לעומת זאת, יקבל תוך 24 שעות את מחירו המלא של המוצר.

התשלום באמצעות אשראי צרכני במודל BNPL מייצר מצב של Win Win לצרכן ולעסק, כאשר הצרכן נהנה מהאפשרות לרכוש למרות שאין באפשרותו הון נזיל והעסק לא נתקע עם עודפי מלאי. 

נשמע מושלם, למעט הכוכבית הקטנה שבעתיד הצרכן יצטרך לשלם עבור המוצר הזה על חשבון ההוצאה השוטפת. עם זאת, למקרים נקודתיים זהו בהחלט פתרון מבריק. כך לדוגמה, חברת פלטון, אשר משתפת פעולה עם חברת ה־BNPL האמריקאית אפירם (Affirm), הצליחה להזניק את ההכנסות והרווח הנקי דווקא בשיא משבר הקורונה – תודות לפריסה הנוחה והריביות הנמוכות שהציעה ללקוחותיה.

תחום ה-BNPL סומן כבר לפני שנים על ידי חברות הפינטק כיעד הבא שלהן, ובשנים האחרונות הוא הולך וצובר תאוצה עד כדי כך שהוא מדאיג את הבנקים וחברות האשראי. היכולת לקבל אשראי צרכני "בלי לתפוס את המסגרת" מתקבלת בהערצה בקרב הצרכנים ויותר ויותר עסקים מציעים היום פריסת תשלומים נוחה בדרך הזו.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

חשוב לציין שהרכישות בתשלומים בכרטיסי אשראי פחות נפוץ ברחבי העולם ובמדינות רבות מהווה התשלום במודל BNPL לאפשרות היחידה לרכישה בתשלומים. בממוצע עולמי, שליש ממחזיקי כרטיס אשראי מחזיקים רק בכרטיס חיוב מיידי (דיירקט/דביט) וצרכנים רבים כלל אין כרטיס אשראי. ישראל אגב, נחשבת למקום שבו האשראי הצרכני בשימוש נפוץ בהרבה מהממוצע במדינות ה-OECD – כאשר על פי נתוני בנק ישראל, לפחות 85% מהישראלים מחזיקים בכרטיס אשראי פעיל. אנחנו העם שמשלם היום הכי הרבה על האתמול.

למרות השימוש הגבוה כל כך בכרטיסי האשראי בישראל, מה שמפחית את הצורך והביקוש לתשלום באמצעות הלוואת BNPL, בשנים האחרונות הוא החל לחדור בעקבות הוראת בנק ישראל להפחית את מסגרות האשראי ללקוחות בכשני שליש כחלק מהמהלך להגברת התחרות בענף הבנקאות. המשמעות היא שלצרכנים יש מסגרת אשראי קטנה בהרבה בשביל צריכה שרק הולכת וגדלה. בכך הפכה פריסת התשלומים בכרטיס האשראי לרצויה פחות בקרב הצרכנים, שנתקעו עם מסגרות מנוצלות במלואן.

לכך נוסיף את רפורמת הבנקאות הפתוחה, שמאפשרת לכל חברת פינטק לקבל עלינו דוח ודירוג פיננסי מלא תוך שניות ועל בסיס זה לאשר/לשלול את ההלוואה באופן אוטומטי לחלוטין וללא מעורבות אנושית – וקיבלנו רשתות שיווק שמציעות לנו כבר היום רכישה במודל זה.

צמיחת הענף מדאיגה כאמור את הבנקים וחברות האשראי, שחוששות בצדק מאיבוד נתח שוק משמעותי בשוק האשראי הצרכני – וכך הוקמה לה חברה משותפת בבעלות פלטפורמת הP2P בלנדר ובנק הפועלים שמספקת בשנה האחרונה הלוואות BNPL במגוון עסקים. כך לדוגמה, אם תיכנסו לרכוש ציוד מחשוב ואלקטרוניקה באתר "באג" יוצע לכם לפרוס את התשלום לתקופה ארוכה באמצעות "בלנדר". המתחרה הישירה של בלנדר בעולם ה- P2P, טריא, פועלת אף היא בשוק זה, אך פחות מתמקדת בו.

בנק הפועלים לא לבד. ענקית האשראי ויזה רכשה חלק מאחת מחברות ה-BNPL הגדולות בעולם, קלארנה. לפי ההערכות, קלארנה פועלת עם מעל 65 אלף חנויות ובעלת מספר רב של שיתופי פעולה אסטרטגיים.

לסיכום: עולם ה"קנה עכשיו, שלם אחר כך" הוא ללא ספק העתיד בשוק האשראי הצרכני ויש לו עוד הרבה לאן לצמוח. כצרכנים, חשוב לזכור שבחיים אין ארוחות חינם ובסוף נשלם את סכום הקנייה במלואה, ובתוספת ריבית. עם זאת, עבור הוצאות שנתיות כמו מחשב, טלפון חכם וריהוט לבית – שיטת התשלום הזו היא הנוחה ביותר, בהתחשב בריביות הנמוכות ובאי-הניצול של מסגרת האשראי. 

ואם בהשקעות עסקינן, כמו כל ענף בצמיחה, אף פעם לא מזיק לגוון את תיק ההשקעות שלנו עם תיבול של חברות פינטק שעוסקות בתחום.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד