החזר מס רווחי הון – הטבות מס למשקיעי שוק ההון

אם היו לכם ב-6 השנים האחרונות הפסדים או רווחים בשוק ההון אתם עשויים להיות זכאים להחזר מס של עשרות אלפי שקלים. ניתן להעביר הפסדים משנה לשנה וזה לא הכל • המדריך המלא

אם היו לכם ב-6 השנים האחרונות חסכונות בשוק ההון, קופות גמל להשקעה, מניות בחברות, אגרות חוב או כל נייר ערך אחר שחייב במס רווחי הון, אתם עשויים להיות זכאים להחזר מס רווחי הון.

החזר מס רווחי הון הוא תהליך שבו יכול כל אזרח ישראלי לבקש החזר מס בגין הפסדים או רווחים בשוק ההון בשנת המס.

מחשבון החזר מס אונליין של 'הירשוביץ פתרונות'

על מנת להקל את תהליך בדיקת הזכאות להחזר מס רווחי הון, פיתחנו מחשבון ייעודי לבדיקת זכאות להחזר מס אונליין.

מחשבון בדיקת זכאות להחזר מס רווחי הון אונליין של 'הירשוביץ פתרונות' הוא קל לשימוש ואינו דורש הקלדה ידנית של מידע, מלבד מענה על תשובות ב"כן" ו"לא", לצד בחירה באפשרות אחת מתוך רשימה.

שימו לב כי המחשבון נועד אך ורק למי שהכנסתו החייבת במס גבוהה מ- 96,000 שקל ברוטו בשנה (מעל 8,000 שקל ברוטו בחודש ממוצע). אם הכנסתכם נמוכה מסכום זה, או שאינכם משלמים מס הכנסה – אין סיבה למלא את השאלון מאחר ולא מגיע לכם החזר מס.

יצוין כי המחשבון אינו משקלל את כלל הפרמטרים המזכים בהחזר מס, אותם תוכלו לחשב באמצעות מומחה מיסוי לאחר שהבדיקה הראשונית של המחשבון תספק את האינדיקציה לכך שקיים בסיס לבחינת הזכאות המורחבת.

יכול להיות שמגיע לך כסף

כבר בדקת? אולי מגיע לך החזר מס?

מס רווחי הון – כל מה שצריך לדעת

מס רווחי הון בישראל מוטל במסגרת חלק ה' של פקודת מס הכנסה. המס מוטל על מימוש נכסים כגון פיקדון בבנק, ניירות ערך, חברה, מוניטין ועוד (המס המוטל על רווח הון במכירת נדל"ן בישראל קרוי מס שבח מקרקעין).

שיעור המס על רוב רווחי ההון בישראל הינו 25% מהרווח הריאלי, למעט מספר רווחי הון הממוסים נומינלית ב-15% בלבד.

דוגמה למס רווח הון בשיעור 15%: אדם הפקיד לפיקדון בנקאי 10,000 ש"ח וקיבל 10,100 ש"ח בתום תקופת החיסכון. המיסוי על הרווח של 100 ש"ח יחושב בשיטה שלא מתחשבת באינפלציה. בהתאם לכך ינכה הבנק במקור 15 ש"ח מס, ולכן יקבל החוסך רק 10,085 ש"ח.

דוגמה למס רווח הון בשיעור 25%: אדם הפקיד כספים לחיסכון ארוך טווח בקופת גמל המנוהל בבית השקעות וכן רכש מניות ואגרות חוב. סכום החיסכון הכולל שהפקיד היה 10,000 ש"ח ובעת משיכת החיסכון היה שוויו 20,000 ש"ח. המיסוי על הרווח של 10,000 ש"ח יחושב בשיטה שמתחשבת באינפלציה ומחשבת את הרווח הריאלי בניכוי העלייה במדד המחירים לצרכן. כך לדוגמה, אם האינפלציה לאורך תקופת ההשקעה הייתה 15%, לא יחויב החוסך במס רווחי הון על 15% מתשואת החיסכון וישלם מסים רק על היתרה.

אם במהלך השנים מכרתם נכסים שחייבים במס רווחי הון או שמשכתם חיסכון ארוך טווח שנוהל באחת מחברות הביטוח ובתי ההשקעות, אתם עשויים להיות זכאים להחזרי מס בגין רווחים או הפסדים בשוק ההון.

אם משכתם את החיסכון ברווח – ייתכן שמגיע לכם החזר מס רווחי הון מאחר והמס ששילמתם בעת משיכת החיסכון לא התחשב בזכויות המס שלכם (כאן תוכלו למצוא עשרות מדריכים על זכויות מס) והפסדים אחרים שהיו לכם בשנת המס הזו או השנים שקדמו לה, וניתנים לקיזוז מול רווחי ההון.

אם משכתם את החיסכון בהפסד – ייתכן שמגיע לכם החזר מס רווחי הון מאחר ושילמתם בשנה זו או בשנים הסמוכות לה מסים על הכנסות אחרות, וככל ותקזזו את ההפסדים בשוק ההון מול הכנסות אלו יתברר שהכנסתכם נטו בפועל הייתה נמוכה יותר ושילמתם מס יתר. את המס שנגבה מכם ביתר מגיע לכם לקבל בחזרה בתוספת הפרשי ריבית והצמדה.

הפסדים "על הנייר" והצורך באירוע מס

חישוב מס רווח הון בשוק ההון נעשה עם מימושו של רווח ההון, כלומר עם מכירת נייר הערך, משיכת כספי הפיקדון, או קבלת ריבית מאיגרת חוב. (במקרה של מניות, קיים גם מס דיבידנדים אשר נגבה בעת חלוקת דיבידנד, אך מס זה מוגדר בנפרד ממס רווחי הון, ושיעוריו שונים בחלק מהמקרים). המס נגבה באמצעות חבר הבורסה המחזיק את הניירות עבור הלקוח באופן אוטומטי עם ביצוע המכירה או קבלת הריבית.

כמעט כל אזרח ישראלי מחזיק כיום בחיסכון ארוך טווח המנוהל על ידי חברת ביטוח או בית השקעות. אם לדייק, לכל אחד יש כמה כאלה. זו יכולה להיות פוליסת חיסכון, קופת גמל להשקעה, תיק השקעות או מוצר השקעה אחר.

עולם ההשקעות כידוע אינו חיובי תמיד ואחת לכמה שנים אנו עדים גם לשנה שמסתיימת בתשואה שלילית והפסד "על הנייר".

הפסד או רווח "על הנייר" הוא הביטוי לביצועי החיסכון שלנו מבלי שנבצע פעולות קנייה או מכירה. כך לדוגמה, מי שחוסך במסלול מחקה מדד S&P 500, שבמקרה זינק אתמול ב- 5%, רשם רווח של 5% "על הנייר". כלומר: הנייר שבבעלותו שווה 5% יותר, אך בפועל אין לו כל רווח ממשי כל עוד הוא לא ימשוך את ההשקעה.

כל רווח או הפסד "על הנייר" לא מייצר אירוע מס ולכן חישוב המס יתבצע רק כשתבצעו פעולה של קנייה/מכירה של הנכס הפיננסי שלכם. אם מדובר בגמל להשקעה או פוליסה פיננסית, אירוע המס ייווצר בעת משיכת החיסכון או חלקו.

אם לא היה לכם אירוע מס – זה לא משנה כמה הרווחתם או הפסדתם "על הנייר" – ובכל מקרה אתם לא זכאים להחזר מס רווחי הון.

למשקיעים מסוימים שווה לתכנן את משיכת החיסכון בהתאם למסים אחרים שהם מחויבים לשלם, ובכך לייצר אירוע מס שמזכה אותם בהטבות שונות.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

החזר מס רווחי הון על הפסדים משנה שעברה

פקודת מס הכנסה מאפשרת להעביר את ההפסדים בשוק ההון לשנת המס הבאה. כך לדוגמה, מי שמשך בשנת 2022 את החיסכון בהפסד, יכול להגיש בקשה להחזר מס באמצעות קיזוז ההפסד מול רווחי ההון בשנת 2023.

אם בשנת המס 2022 הרווחתם רווח משמעותי אחר, לדוגמה ממכירת נדל"ן, ייתכן שעדיף לכם לא להעביר את ההפסד לשנה הבאה. הסיבה לכך היא שהפסדי הון ניתן לקזז מול כל רווח אחר בשנת המס הזו.

ומה אם אני יפסיד גם השנה?

הפסדי הון אפשר לקזז בכל אחת משנות המס הבאות בזו אחר זו, ללא הגבלת זמן, מול רווחי הון בלבד. את הקיזוז ניתן לעשות אך ורק באמצעות הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה במסגרת בקשה להחזר מס.

החזר מס דיבידנד – גם בשנים ללא רווח הון

אם קיבלתם במהלך 6 שנות המס האחרונות דיבידנד או ריבית ששילמתם עליהם מס, ייתכן שמגיע לכם החזר מס. וזאת בתנאי ששיעור המס שנגבה מכם בעת קבלת הריבית או הדיבידנד אינו עולה על 25%. את המס על הריבית והדיבידנד תוכלו לקזז מול הפסדים של אותו נייר שבגינו קיבלתם את הדיבידנד, ואם הנייר הזה לא הניב לכם הפסד תוכלו לקזז את המס מול כל נייר ערך אחר שרשמתם עליו הפסדים במהלך שנת המס.

המשמעות היא שגם אם לא הרווחתם אפילו שקל אחד בשוק ההון, אתם עשויים להיות זכאים להחזר מס בגין המס ששילמתם על הדיבידנד.

החזר מס רווחי הון בשל חישוב שגוי בבנק

הבנקים לא יכולים לקזז את המס שנוכה בתחילת השנה מחשבון ההשקעות שלנו, ולכן אם הבנק ניכה לנו בתחילת השנה מס הוא לא יכול לקזז את זה מול הפסדי הון בהמשך השנה. הדרך היחידה שהבנק יכול להתחשב בהפסדי ההון שלנו היא במידה וההפסד קדם לרווח.

אם הבנק ניכה מאיתנו מס גבוה מדי בשל חישוב שגוי, נוכל להגיש בסוף השנה בקשה להחזר מס רווחי הון.

החזר מס רווחי הון בגין הוצאות שלא נוכו

לפי פקודת מס הכנסה עלינו לשלם מס רווחי הון רק על הרווח שלנו. בהתאם לכך, אם ההשקעה הייתה כרוכה בתשלום עמלות והוצאות מסוימות, על הסכום הזה להיות מקוזז בחישוב המס. לדוגמה: אם שילמנו דמי ניהול או עמלות קנייה ומכירה של 100 ש"ח והתשואה שלנו היא 1,000 ש"ח נחויב במס רק עבור 900 ש"ח – התשואה בניכוי ההוצאות.

ככל ובחישוב המס ששילמנו לא נוכו כל הוצאות ההשקעה שלנו, אנו זכאים להחזר מס רווחי הון.

החזר מס על רווחים אחרים בגין הפסד בשוק ההון

ניתן לקזז הפסדים בשוק ההון מול כל הכנסה אחרת ששילמנו עליה מס – ובתנאי שמדובר ברווחים שרשמנו באותה שנת מס.

לאחר שנת המס הזו ניתן לקזז את ההפסדים בשוק ההון מול רווחי הון בלבד.

החזר מס רווחי הון בגין נקודות זיכוי והטבות מס

מרבית נקודות הזיכוי והטבות המס מתייחסות להכנסה מיגיעה אישית, קרי: הכנסה מעבודה, אך ישנן הטבות מס המזכות אותנו בהחזרי מס על כלל הכנסות שלנו, ובכלל זה מס רווחי הון.

ברוב המקרים הבנק או בית ההשקעות לא מתחשב בזכויות המס שלנו ומנכה מאיתנו מס בשיעור המקסימלי – מה שעשוי לתת לנו זכאות לקבלת החזר מס רווחי הון.

נקודות זיכוי מס הכנסה

תושבי ישראל זכאים לנקודות זיכוי ממס ההכנסה, שמפחיתות את גובה מס ההכנסה שעליהם לשלם. הזכות הבסיסית עומדת על 2.25 נקודות לכל תושב, כששווי נקודה, נכון ל-2022 הוא 223 ₪ לחודש, שהם 2,676 ₪ לשנה שלמה. אם יש לכם ילדים או שנישאתם, יתכן שמגיעות לכם עוד נקודות.

שימו לב: מלבד נקודות זיכוי, קיימים זיכויים שונים ממס הכנסה, כגון זיכויים לתושבי הפריפריה או זיכויים עקב הפרשות פנסיוניות. תוכלו למצוא מידע על הזיכויים הנוספים במרכז המידע של 'הירשוביץ פתרונות'.

ניתן להיעזר בסימולטור לחישוב נקודות הזיכוי (בגין מצב משפחתי) וסימולטור לחישוב המס שינוכה על פיהן באתר רשות המסים.

יכול להיות שמגיע לך כסף

כבר בדקת? אולי מגיע לך החזר מס?

החזר מס הכנסה באמצעות 'הירשוביץ פתרונות'

אנו מאמינים שמגיע לכם ליהנות מהטוב ביותר בכל נושא כלכלי, ולכן צירפנו לשורותינו את מיטב המומחים בענייני המס, להם ניסיון רב במימוש זכויות שכירים ועצמאים ברשויות המס בישראל.

מחלקת מימוש הזכויות של 'הירשוביץ פתרונות' משלימה את שאר המחלקות ומספקת ללקוחות 'הירשוביץ פתרונות' מעטפת מלאה הכוללת את מיצוי הזכויות ברשויות המס לצד מיצוי הזכויות בחברות הביטוח ומיטוב ביצועי פוליסות החיסכון וההשקעה.

כמי שמלווים למעלה מ- 30,000 לקוחות מכל הסקטורים, החל מגופים וחברות גדולות ועד ללקוח הפרטי הקטן, אנו רואים בסוגיית המיסוי כקריטית להצלחתם הכלכלית של לקוחותינו. שילובם של מומחי מיסוי בחטיבה הפיננסית שלנו מסייעת לחוסכים ולמשקיעים שאנו מלווים לבחור את המוצר הנכון ביותר עבורם ובכך להזניק את שיעור התשואה נטו לאחר הוצאות. כאשר במקביל אנו דואגים להחזרי מס של אלפי שקלים ללקוחות רבים נוספים.

החזר מס רווחי הון מהווה דוגמה מעולה ליתרון המרכזי של 'הירשוביץ פתרונות' כגוף שמתכלל את כל ההתנהלות הפיננסית של הלקוח. הגשת הבקשה להחזר מס באמצעות הגוף באמצעותו מנוהלות החסכונות, מאפשרת לתכנן את אירועי המס באופן הכדאי ביותר, תוך תשלום המס המינימלי ביותר והגדלת שיעור התשואה נטו.

פעמים רבות נישומים ניגשים לבצע החזר מס בעצמם ומתברר שהם חייבים במס. במקרה זה לא תוכלו לחזור בכם ולטעון שאתם לא רוצים כעת החזר מס, אלא תאלצו לשלם את חבות המס שנוצרה לכם בשנת מס מסוימת. לכן, חשוב מאוד להגיש את הבקשה להחזר מס באמצעות המומחים שלנו ולא באופן עצמאי.

35 מקרים נוספים אשר מזכים בהחזר מס הכנסה

הגעת עד לכאן? כנראה שזה בול בשבילך!
מלאו את הטופס לקבלת הצעת מחיר
*המאמרים באתר 'הירשוביץ פתרונות' לא מפרטים את כל התנאים, הסייגים וההוראות החלים על המוצרים והשירותים נשואי המאמרים והם מוצגים באופן כללי בלבד, ובהתאם למידע שהתקבל מהגופים המוסדיים נכון למועד פרסום המאמר. אין להסתמך על המידע באתר בעת קבלת החלטה או ביצוע פעולה, מבלי לאמת את נכונות המידע מול נציג מורשה מטעם 'הירשוביץ פתרונות'.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד