השקעה אלטרנטיבית? זה מה שלמדתי מניתוח מדד רולקס

ההודעה של יצרנית השעונים השוויצרית על שוק היד שנייה גרמה לי לעצור לרגע ולנתח את מדד רולקס • התוצאה: "שוק דובי" שמחקה בהתמדה את המדדים המובילים בשוק ההון • מי אמר ששעוני יוקרה מהווים השקעה אלטרנטיבית?

מדד רולקס הוא עוד אינדקס נישתי הפונה לקהל יעד ממוקד מאוד. הקשר בינו לבין שוק ההון ועולם השקעות  אפסי עד בלתי קיים. ולמרות זאת, אי אפשר להתעלם ממסקנות המדד הזה. 

השוק הדובי המתמשך, שהחל בתחילת השנה הנוכחית ועל פי התחזיות לא צפוי להסתיים בקרוב, העלה את קרנן של ההשקעות האלטרנטיביות בעיני כל. המשקיעים הכשירים חיפשו אלטרנטיבות השקעה והגופים הגדולים ניצלו זאת לשיווק אגרסיבי של מגוון השקעות אלטרנטיביות.

עולם ההשקעות האלטרנטיביות לא מורכב מסוג אחד של השקעות, והוא למעשה מציע מגוון רחב של השקעות שאין ביניהן שום מכנה משותף למעט העובדה שהן כולן לא סחירות ולא מהוות השקעה מסורתית. 

תחת קטגוריית "השקעות אלטרנטיביות" נוכל לאתר כמעט כל מכשיר השקעה. החל מדברים סולידיים ויציבים יחסית, כמו הלוואות חברתיות P2P, קרנות חוב ונדל"ן מניב – ועד להשקעות המאופיינות בסיכון גבוה במיוחד, כמו השקעה בחביות וויסקי, שעוני יוקרה ונכסים רבים בעלי סיכון גבוה. 

למרות שהשקעה אלטרנטיבית בנכסי יוקרה, כמו שעונים או חביות וויסקי, נחשבת להשקעה מסוכנת במיוחד, ללא פיזור סיכונים נכון ולא פיקוח רגולטרי, הדבר הפך ללהיט בשנה האחרונה. המשקיעים בנכסים אלו טוענים כי למוצר אין כל קורלציה להתנהגות השוק בתקופות המשבר ומגדר את הסיכון בתיק ההשקעות.

האמנם? כנראה שלא. מבט מהיר על מדד רולקס, כמו מדדים אחרים מבוססי שווי נכסי יוקרה, מגלה כי בתקופות של שפל בשוק ההון מאבדים גם הנכסים האלטרנטיביים שווי דומה.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

מדד רולקס ומדד שעוני היוקרה

מדד רולקס (Rolex Market Index) הוא אינדיקטור לביצועים הפיננסיים של שעוני רולקס בשוק היד שנייה. המדד מתעדכן באופן יומי על ידי אתר חובבי שעוני היוקרה הפופולרי Watch Charts והוא מורכב מ-30 דגמי הרולקס המובילים לפי שווי עסקה. מדד רולקס מציג את מחיר השוק הממוצע (בדולר ארה"ב) של 30 השעונים הללו לאורך זמן.

בשיאו, הציג מדד רולקס מחיר ממוצע של 37,360 דולר לשעון רולקס בשוק היד שנייה. כיום, נמצא המדד בשפל של 32% מהשיא, כאשר עסקה ממוצעת בשוק היד שנייה של שעוני רולקס מתומחרת ב- 28,290 דולר. 

מדד רולקס
כששוק ההון צונח, מדד רולקס מגיב בהתאם

באופן לא מקרי, שיא כל הזמנים של מדד רולקס נמדד בתחילת חודש מרץ, עם התרסקות מדדי המניות המובילים. מאז ועד להיום, המדד יורד באופן עקבי, כאשר ברבעון האחרון הוא שמר על יציבות בטווח שבין 28 ל-29 אלף דולר. יציבות דומה יחסית לזו שאפיינה את מדדי המניות במהלך הרבעון החולף, ואפילו "שוק דובי" בהיקף זהה לנאסד"ק.

על מנת להנשים את שוק הרולקס מיד שנייה, הודיעה השבוע יצרנית השעונים השוויצרית על השקת התוכנית Rolex Certified Pre-Owned, שתאפשר לחלק מהקמעונאים בתוך רשת ההפצה הרשמית שלה למכור שעוני רולקס מאומתים בבעלות קודמת.

מדד רולקס אינו המדד היחיד שמציג את המגמה הזו. השוק הדובי של רולקס אינו חלק ממשבר שעובר המותג, אלא שוק דובי שמאפיין את כל שוק שעוני היוקרה. מדד השוק הכולל (Overall Market Index), המתפרסם גם על ידי Watch Charts, הוא אינדיקטור למגמות פיננסיות בשוק השעונים היד שנייה.

מדד השוק הכולל
לא רק רולקס. מדד השוק הכולל מציג מגמה זהה

המדד הכולל מורכב מ-60 שעונים שנלקחו מ-10 מותגי שעוני היוקרה המובילים לפי שווי עסקה. המדד מציג את מחיר השוק הממוצע של 60 השעונים הללו (בדולר ארה"ב) לאורך זמן. בשיא כל הזמנים הציג המדד מחיר ממוצע של 55,268 דולר לשעון יוקרה בשוק היד שנייה. כיום נמצא המדד בשפל של כ-28% עם מחיר ממוצע של 40,285 דולר לעסקה בשוק היד שנייה של שעוני היוקרה המובילים. גם המדד הזה רשם את השיא בחודש מרץ השנה.

ובכן, המסקנה ברורה. כשלעשירים יש פחות כסף, הם גם נוטים לצרוך פחות. וכשמדדי המניות המובילים קורסים, כל השקעה אלטרנטיבית שמתבססת על נכס יוקרתי עשויה "לשחק" באופן דומה לשוק. וזאת בנוסף לנזילות נמוכה, פיזור קטן ביחס לשוק והיעדר פיקוח רגולטרי. 

אז בפעם הבאה שמציעים לכם השקעה אלטרנטיבית קוסמת, חשוב שתעצרו לרגע ותשאלו את המומחים. ייתכן מאוד שהבחירה הזו דווקא תמנע מכם את ה"תיקון" כהשוק יגיב בראלי שעשוי להיות משמעותי מההשתקפות שתורגש לאחר מכן באותה השקעה אלטרנטיבית קוסמת.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד