כיצד משפיעה עלינו העלאת ריבית בנק ישראל?

האינפלציה העולמית הביאה לגל העלאות ריבית מצד הבנקים המרכזיים בעולם. אתמול כזכור, זה הגיע גם לישראל - בדמות העלאת ריבית ראשונה לשיעור של 0.35%, כאשר עד לסוף השנה צפוי הריבית לעלות עד לשיעור של 1%-1.5% • בראיון ליעקב אייכלר ב'כאן רשת ב' הסביר דניאל שבקס מה משמעות ההחלטה

זה היה צפוי. האינפלציה הגבוהה לא הותירה לבנקים המרכזיים בעולם אפשרות נוספת מלבד העלאת הריבית, ומרגע שהפד (פדרל ריזרב) החליט לצאת בהצהרה ניצית שכוללת הכרזה על העלאת ריבית ראשונה מזה שנים, לבנק ישראל לא נשארו יותר מידי אפשרויות.

אתמול (ב') התכנסה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל והחליטה להעלות את הריבית ב-0.25 נקודות האחוז לרמה של 0.35%. מדובר בהעלאת ריבית ראשונה מתוך סדרת העלאות שהבנק מתכוון להחליט לגביהם במועדים שונים בהמשך השנה. על פי התחזיות, גובה ריבית בנק ישראל צפוי לעמוד בעוד שנה בשיעור של בין אחוז לאחוז וחצי.

מי שישלם את המחיר הכבד ביותר בשל העלאת הריבית, הם כמובן מחזירי ההלוואות – בדגש למשכנתאות, אשר צמודות לריבית הפריים.

ריבית הפריים הינה ריבית בנק ישראל בתוספת מרווח קבוע של 1.5%. ריבית פריים משמשת כבסיס לחישוב הריבית בבנקים בישראל, היא מורכבת מהריבית הנקבעת על ידי בנק ישראל המכונה ‘ריבית בנק ישראל’, בתוספת מרווח קבוע אותו מוסיפים הבנקים. תאורטית כל בנק בישראל קובע את ריבית הפריים שלו, אולם בפועל הבנקים בארץ מוסיפים את אותה תוספת מרווח (1.5%). במרבית ההלוואות החדשות מרכיב הריבית צמוד לריבית הפריים.

בעוד העלאת הריבית הנוכחית, שהיא כאמור מזערית (תוספת של 0.25% בלבד), פחות הועילה לחוסכים בשל העלאת התשואה המינורית, ככל ומדובר בהחזר הלוואות – מדובר בזינוק של עשרות ואף מאות שקלים בהחזר החודשי. כך לדוגמה, מי שקיבל משכנתא בריבית של פריים מינוס 0.9% ושילם ריבית בשיעור של 0.7% בלבד, ישלם החל מהחודש 36% (!) יותר על רכיב הפריים בגלל העלאת הריבית – ובמבט לשנה קדימה מדובר בזינוק של מאות אחוזים.

לעומת זאת, מי שהשקיע את חסכונותיו בהשקעה סולידית שנותנת לו תשואה של 5% בשנה, יקבל החל מעכשיו תשואה של 5.25% – עלייה של 0.05% בלבד.

בראיון ליעקב אייכלר ב'כאן רשת ב' אמר דניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב'הירשוביץ פתרונות', כי "אין ספק שהעלאת הריבית ברבע אחוז תשפיע על האנשים, אבל זו עדיין לא תהיה קטסטרופה. אך אם הריבית תעלה במהלך השנה ביותר מאחוז אז היא בהחלט תשפיע על כל אחד מאיתנו".

שבקס הוסיף והתייחס לסוגיית יכולת ההחזר של הלווים ואמר כי העלייה הנוכחית היא אמנם מינורית, אך ככל והריבית תמשיך לעלות באופן שמחזירי המשכנתאות לא יוכלו לספוג יותר את העלייה בגובה ההחזר החודשי – יהיה עליהם למחזר את המשכנתא. "לצערם זה לא ייצא יותר זול, אבל זה יאפשר להם לפרוס את יתרת ההלוואה על פני תקופה ארוכה יותר".

הגעת עד לכאן? כנראה שמחזור משכנתא זה בול בשבילך!
מלאו את הטופס לקבלת הצעת מחיר
*המאמרים באתר 'הירשוביץ פתרונות' לא מפרטים את כל התנאים, הסייגים וההוראות החלים על המוצרים והשירותים נשואי המאמרים והם מוצגים באופן כללי בלבד, ובהתאם למידע שהתקבל מהגופים המוסדיים נכון למועד פרסום המאמר. אין להסתמך על המידע באתר בעת קבלת החלטה או ביצוע פעולה, מבלי לאמת את נכונות המידע מול נציג מורשה מטעם 'הירשוביץ פתרונות'.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד