כך זינקו הביקושים להשקעות אלטרנטיביות

משבר הסאב-פריים הותיר לא מעט 'טביעות אצבע' בשוק ההון, בין המרכזיות שבהן ניתן למנות את השימוש במכשירים פיננסיים משוק ההשקעות האלטרנטיביות

המשבר הכלכלי של שנת 2008, היה משבר פיננסי גלובלי חריף. המשבר התחיל עוד במהלך 2007 בארצות הברית כמשבר פיננסי נדל"ני (משבר הסאב-פריים) והתפשט אחר כך לשאר העולם.

המשבר לימד אותנו כי תיק המורכב מהשקעות בשוק ההון בלבד אינו תיק מגוון מספיק ולא מצליח לפזר את הסיכונים.

משקיעים רבים שנכוו במשבר החלו לחפש אפיקי השקעה פחות תנודתיות משוק ההון.

במקביל, סביבת הריבית הנמוכה גרמה בשנים האחרונות לעלייה חדה במחירי האג”ח וכתוצאה ישירה מכך התשואות העתידיות הגלומות באג"ח נמוכות והסיכון גבוה.

כך נוצר מצב שהמשקיעים גם חיפשו דרכים לפצות את עצמם על הפסד התשואה וחיפשו אפיקי השקעה שמספקים תשואה יציבה.

שילוב הדברים האיץ את הצמיחה של תחום ההשקעות האלטרנטיביות. הצמיחה מגובה גם במחקרים רבים שקובעים כי שילוב של מוצרים אלטרנטיביים בתיק, במקום חלק ממניות והאג"ח שבתיק, עשויים לשפר את פוטנציאל התשואה של תיק ההשקעות ובמקביל להקטין את התנודתיות והסיכון הכולל של התיק בשוק ההון.

אני בהחלט בעד שילוב של השקעות אלטרנטיביות אבל צריך לדעת כיצד לעשות זאת. כשאנחנו נפגשים עם מוצרים המספקים תשואה יותר יפה ממה שהתרגלנו בשוק ההון חייבים להבין שגם בהם יש סיכון מסוים. הרי אין אפשרות לנטרל לגמרי סיכון בשוק ההון, אפשרי להמיר אותו בסיכון אחר שיותר מתאים לאדם או למצב…

אין הגדרה מדויקת מה הן השקעות אלטרנטיביות, אבל ניתן לומר שהשקעה אלטרנטיבית היא השקעה שהקורלציה בינה לבין ההשקעות המסורתיות בשוק ההון – שהם אג"ח ומניות – נמוכה (מִתְאָם או קוֹרֶלַצְיָה הוא מדד סטטיסטי המעריך את העקביות ביחס בין משתנים, כלומר, האם ישנה עקביות בין שינוי במשתנה אחד מהם לבין שינוי במשתנה השני). זה לא אומר שהשקעות אלטרנטיביות לגמרי מנותקות מההשקעות המסורתיות, אך השוני נוצר ע"י שילובים מעניינים, הגנות וגידורים, פיזור סיכונים ועוד.

ישנם מספר מכשירים פיננסיים אלטרנטיביים שהפכו נפוצים במיוחד בשנים האחרונות: קרנות נדל"ן, קרנות חוב (בעיקר לנדל"ן), קרנות פרייבט אקוויטי, קרנות גידור, קרנות תשתיות, הלוואות חברתיות, קרנות נדל”ן יזמי ועוד.

לפני שניגשים להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות, חשוב לזכור כי על פי רוב המוצרים האלטרנטיביים הינם בעלי נזילות מוגבלת, במקרים רבים רף הכניסה המינימלי גבוה יותר וכמובן כמו שכבר אמרנו סיכון שונה מהאפיקים המסורתיים.

מהסיבה הזו, ההשקעה בהם לא מתאימה לכל משקיע ויש לבחון כל מקרה לגופו. בטורים הבאים בסדרה אשתדל לסקור מגוון השקעות אלטרנטיביות, כדי שנוכל לשקלל את הסיכון והסיכוי בהשקעה ולקבל החלטות מושכלות.

עוד בסדרת הכתבות על השקעות אלטרנטיביות:

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד