משקיע שים לב: 'אפקט ינואר' לפניך

לאחר ראלי סוף שנה מגיע 'אפקט ינואר' הגורם לתשואות יתר במדדים, האם אכן האפקט מתרחש כבשנים עברו או שהוא חלף מן העולם? ומהן הסיבות לכך • דניאל שבקס עושה סדר

בפעם הקודמת סקרנו את המושג המרתק שנקרא 'ראלי סוף שנה', שלרוב מתרחש בשלהי דצמבר לקראת סוף השנה האזרחית, אז, כעת תכירו את 'אפקט ינואר'.

אפקט ינואר זו תופעה מעניינת בה מניב שוק ההון בחודש ינואר תשואת יתר, לעומת שאר החודשים בשנה. תופעה זו מתבטאת בעיקר במניות הקטנות להבדיל מהמניות הגדולות בהם התופעה לא מופיעה כמעט אם בכלל.

ישנם מחקרים רבים אשר מראים שהתופעה אכן מתרחשת, כאשר כבר לפני כ-50 שנה פורסם מחקר המציג נתונים על פני עשרות שנים שהאפקט קיים. עוד נתון מעניין שניתן לשים לב, הוא שבחלק גדול מהמחקרים האפקט מתקיים בעיקר בחציו הראשון של חודש ינואר. ואף במחקרים המאוחרים יותר ניתן לראות שהוא מתנקז ממש לשבוע הראשון.

נשאלת השאלה האם יש הגיון בתופעה והתשובה היא כן.

ישנם מספר הסברים לתופעה הזו.

אחד מההסברים מגיע דווקא מתחום הפסיכולוגיה (כמו הרבה הסברים לתופעות ולהתנהגויות סוחרים בשוק ההון) כאשר לאחר חגי סיום ותחילת השנה וקניות מרובות של התא המשפחתי, אנשים נמצאים במצב רוח מרומם ובתחושה אופטימית, כמו"כ הציבור חוזר לחסוך ולהשקיע את הכסף שנשאר לו "עודף" מהקניות לחגים, ומכניס אותו לשוק ההון.

הסברים נוספים הם דיווחים לציבור ושיקולי מיסוי: הגופים המוסדיים שמנהלים את כספי הציבור צריכים לדווח על הרכב ההשקעות שלהם לקראת סוף השנה, בכדי שהדוחות יראו טובים (כפי שציינתי בטור הקודם), ובשל כך, הגופים מבצעים מכירה בפועל של מניות שהניבו להם הפסדים, ממש בסוף השנה ומיד לאחר מכן בתחילת השנה קונים מחדש ובכך מזרימים כספים לשוק, דבר הגורם לעלייה בעיקר במניות הקטנות והתנודתיות יותר.

שיקולי המס מופיעים גם אצל משקיעים פרטיים אשר רוצים למכור בסוף השנה מניות שהניבו להם הפסדים ובתחילת השנה קונים אותם שוב, סיבה הזו יכולה להסביר מדוע התופעה של אפקט ינואר מתקיימת בעיקר במדדי המניות הקטנות, מאחר והסחירות נמוכה שם והתנודתיות גבוהה וממילא המכירה והקנייה משפיעים בצורה משמעותית.

סיבה נוספת שמכניסה הגיון בתופעה, היא העובדה שישנם כספים נוספים שנכנסים לשווקים בתחילת שנה בזכות בונוסים ו'משכורות 13' שיש עובדים המקבלים אותם.

לאחר בדיקה מעמיקה של הנתונים הגעתי למסקנה שעודף התנודתיות שבעצם מציגה לנו סיכון מוגבר אינה מספיק חזקה כדי להצדיק את התשואה העודפת.

אע"פ שמקובל לטעון שככל וישנו עיוות כל שהוא בשוק ההון שידוע לכל, הוא יחדל מלהתקיים, לא מדובר בעיוות אלא בנבואה המגשימה את עצמה, כי הקניות גורמות לאפקט מוגבר מאחר והרבה אנשים מנסים את כוחם וקונים מניות קטנות בתחילת השנה כדי להנות מהעליות וממילא הם גורמים לעליות בגלל הזרמת הכספים.

לאחר שנים רבות בהם האפקט היה בולט ומובהק, חלה ירידה חדה במובהקות והתשואה העודפת של ינואר נשחקה וכבר לא גבוהה כבשנים עברו.

ההבנה היא שתקופות מסחר כמו 'אפקט ינואר' הולכות ונעלמות, בשל העובדה ששוק ההון נעשה משוכלל יותר ויותר. אם כן אז מדוע עדיין משקיעים רבים ממתינים ומצפים ואף מבצעים פעולות לקראת ינואר? פשוט מאוד האפקט עדיין קיים ברוב השנים אומנם בעיקר במניות קטנות ובעיקר בתחילת ינואר.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד