נכסים והתחייבויות: כלל פשוט שחובה להפנים

חג הפסח ידוע בכינויו "חג החירות", אך ככל שהוא מתקרב והוצאותיו נערמות נהפך החג בעיני רבים להיפך הגמור מחירות כלכלית • לא אם תפנימו את הכלל הזה של רוברט קיוסאקי על נכסים והתחייבויות

אם גם אתם מנצלים את ימי החג וחול המועד לקריאת כתבות מגזין, תוכלו לקרוא לא מעט כתבות על זוכי הלוטו הגדולים בהיסטוריה שהפכו לחדלי פירעון. לקינוח תוכלו למצוא בגוגל עשרות כתבות על ספורטאים אלופים בצעירותם שהפכו לחסרי כל בגיל פרישה. ונשאלת השאלה, מדוע?

התשובה הנפוצה ביותר לשאלה הזו נקשרת ליגיעה עבור הכסף. נהוג לומר שכסף שמגיע בקלות זוכה להערכה נמוכה מדי על ידי הזוכה בו ומשכך הוא מתבזבז תוך תקופה קצרה, כאשר ה"זוכה" נשאר עם הרגליו לחיי פאר ומותרות אך ללא כל תקציב שיממן זאת. וכך נגרר לחובות עצומים שרק הולכים וגדלים.

זה נכון. אבל מעבר לכך ישנה סיבה מהותית בהרבה: חוסר בהבנה פיננסית. לזכייה בלוטו, קריירה זמנית שמניבה לנו הכנסה משמעותית וקבלת ירושה יש מכנה משותף אחד – הם מספקים לנו הכנסה מכובדת, אך לא מוסיפים מאומה לידע הפיננסי שלנו. ואחרי שהכסף אצלנו בחשבון, מי חושב להשקיע מזמנו ללמוד פיננסים? אף אחד כמובן.

תופתעו לשמוע שהבנה פיננסית לא דורשת מאיתנו חכמה מיוחדת, וגם לא קורס ארוך שמסתיים בתעודה או תואר. זה כל כך פשוט, עד שאנו מוותרים על למידת העקרונות כחלק מזלזול ב"טיפ" הפשוט מדי שאפעס לא מתאים לתיאוריה שלנו שכלכלה זה מ-ו-ר-כ-ב.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

מהו "נכס" ומהו "התחייבות"?

רוברט קיוסאקי מדורג היום בצמרת הגורואים בזירה הפיננסית. ספרו רב המכר "אבא עשיר, אבא עני" הפך אותו לשם דבר וכל ציוץ בחשבון הטוויטר שלו מייצר תוך דקות כותרות באתרי הכלכלה הגדולים בעולם.

בספרו הנפוץ מיטיב קיוסאקי להבהיר לנו פרט שנראה בעיני כולם שולי במיוחד, אך הפנמת העיקרון הזה מאפשר לכל אחד מאיתנו להתקדם לעבר עתיד טוב יותר.

המדובר בדיוק ההסתכלות על "נכס" לעומת "התחייבות".

דירת המגורים שלנו לדוגמה, שנחשבת בעינינו כ"נכס" שתורם לשווי הנקי שלנו, היא לשיטת קיוסאקי "התחייבות" לכל דבר.

זה לא אומר שעלינו להתגורר כל חיינו בשכירות חסרת יציבות. וכמובן שיציבות משפיעה באופן ישיר ליכולות הכלכליות שלנו. אבל זה כן אומר שעלינו לחדד את ההסתכלות שלנו על נכסים והתחייבויות.

נכס חייב לייצר לנו ערך, בעוד התחייבות עולה לנו כסף. על הדירה שלנו אנחנו משלמים כל חודש משכנתא וחשבונות שוטפים, ולכן היא התחייבות יותר מנכס. גם הרכב שרכשנו בכסף מלא עולה לנו בתחזוקה שוטפת, תדלוק, רישוי תקופתי ובלאי שמפחית את ערכו.

דירה להשקעה או אחזקה בחברת השכרת רכב לעומת זאת, מייצרת לנו הכנסה. השוכר נושא בעול תשלום הנכס והחשבונות ולעתים גם מייצר לנו רווח פאסיבי מיידי.

למה חשוב כל כך להבין את זה אם ממילא איננו מתכוונים לעבור לגור בשכירות או לוותר על תענוגות הרכב הפרטי? מאחר ואם רק נלמד להסתכל על החיים בצורה הזאת, נפסיק לשערך מחדש כל תקופה את שווי ה"נכסים" שלנו על מנת להצדיק הוצאה מיותרת נוספת. במקום זאת, נמשיך לנתב את כספנו לעבר אפיקים מניבים שיניבו לנו את התשואה שתאפשר לנו לשדרג את איכות חיינו.

במקום לרכוש דירת פאר למגורים, מתוך הבנה ש"נשאר לנו נכס ביד", נרכוש דירה פשוטה יותר שעולה חצי מזה – ונרוויח כל חודש אלפי שקלים פאסיביים מדירה להשקעה שנרכוש עם יתרת התקציב. במקום רכב יוקרתי שזולל מאיתנו אלפי שקלים בחודש, נתמקד בדגם עממי יותר – ואת הכסף שיישאר נפקיד באפיק מניב אחר.

ברגע שנפסיק להתייחס להתחייבויות שלנו כאל "נכסים", נוכל סוף סוף להשקיע בנכסים שבאמת מניבים לנו תשואה. אתם יודעים מי היה הראשון להסביר לנו שהדירה שלנו היא נכס? הבנק. כי עבורו זה אכן נכס. המשכנתא שלנו מניבה לו תשואה.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
שיתוף |
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד