מהעולם הגדול לכפר גלובלי קטן

"ילדי השוק" משחקים בו בלי סוף, חסידי "ניתוח טכני" מוכרים וקונים בו שוב ושוב ו"תעודות סל" מגבירות את קצב התנודתיות שלו. אבל זה ממש לא הכל • בכתבה האחרונה בסדרה מספק דניאל שבקס הסבר רביעי לכך שהתנודתיות הפכה ל-DNA של שוק ההון
"הכפר הגלובלי" הוא אולי מונח שהשימוש בו גבר בעשור האחרון בגלל ההתקדמות הטכנולוגית, אבל הוא כבר הומצא בשנת 1959 על ידי חוקר התקשורת מרשל מקלוהן.

מקלוהן טבע את המונח כדי להגדיר את האופן בו משפיעה תקשורת ההמונים על תחומי עניינם ועל אופן התייחסותם של בני-אדם זה לזה, בהופכה אנשים רחוקים ומנותקים זה מזה ברחבי העולם שותפים בתחומי העניין והצריכה החדשותית שלהם בזכות כלי תקשורת ההמונים המעבירים בו זמנית או בתוך זמן קצר מידע, חדשות ובידור לציבור רחב ברחבי העולם.

הגירסה העדכנית של הכפר הגלובלי, כבר משודרגת בהרבה מזו שהמציא מקלוהן – ויש לה כמובן השלכות כלכליות רבות.

עוד כתבות בסדרה:

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

איך משפיעה הגלובליזציה על שוק ההון?

נוסף לכל גורמי התנודתיות בשוק ההון, עליהם הרחבתי בכתבות הקודמות בסדרה, חשוב לציין גם את השינוי שעבר כדור הארץ בעשורים האחרונים, בדגש לעשור שחלף.

העולם שפעם היה כדור ארץ אחד עם מדינות ואזורים גיאוגרפיים שונים ומשונים, בעלי תרבויות שונות ומרחק שנות אור אחד מהשני, הפך בעשורים האחרונים בחסות ההתקדמות הטכנולוגית לכפר גלובלי קטן. הכל קרוב ואפשר להשגה, גם אם מדובר ברכישה מחנות אוסטרלית או פגישה עסקית לשיתוף פעולה עם ארגון במזרח הרחוק.

הנגשת כלל השירותים והאפשרויות מסביב לגלובוס אל כף ידינו משפיעה כמובן על הכלכלה העולמית בכל עת, מרחיבה את הסחר בין מדינות והופכת את הייבוא והייצוא לאל"ף בי"ת של כלכלה בריאה. למעשה, כיום לא מציאותי לנהל מדינה שמנותקת מהמערכות העולמיות. די בכך לראות את המשבר הכלכלי שפרץ ברוסיה ובאיראן רגע לאחר הכרזת הסנקציות של המערב נגדן.

אלא שבאותה מידה שהעולם נהנה מהפיכתו לכפר גלובלי והגברת המסחר בין מדינות ותאגידים בעולם, הוא גם תלותי בו. משבר מקומי עלול תוך שעות ספורות להיגרר לכזה שיש לו השלכות על העולם כולו. הרגשנו את זה עם פרוץ נגיף הקורונה (ששוב, התפשט לכל העולם בגלל אותה נגישות) ואנו מרגישים את זה גם כעת, בעקבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה.

וניחשתם נכון, הפסקת אש של פוטין או סיום ווריאנט הקורונה האחרון לא באמת משאיר לנו שוק יציב.

לסיכום: בסדרת הכתבות הזו ניתחתי שורה של סיבות לשינוי ברמת התנודתיות בבורסה, אך המכנה המשותף לכולן הוא גם שהתנודתיות מורגשת אך ורק בטווח הקצר. אז נכון שהתנודתיות כאן כדי להישאר, וסיכוי לא נמוך שאפילו להתגבר, אבל בטווח הארוך זה לא מורגש – ושוק ההון הוא המקום (בעיקר) רק למשקיעים לטווח הארוך.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד