היום יום הולדת: הטיפים של וורן באפט

האורקל מאומהה חוגג היום את יום הולדתו ה-92, כשהוא עדיין מכהן כיו"ר ומנכ"ל קונצרן האחזקות שלו ברקשייר האת'וויי • זה מה שיש לחתן יום ההולדת להציע לכם בשנת אינפלציה

עם הון מוערך בשווי של מעל 100 מיליארד דולר, כשהוא מדורג שביעי בדירוג העשירים היוקרתי של מגזין פורבס, האורקל מאומהה וורן באפט הוא עדיין השם החם ביותר בשוק ההון. למרות גילו המופלג, הוא עדיין מנהל את תאגיד השקעות הענק שלו ברקשייר האת'וויי עם שותפו הוותיק צ'ארלי מאנגר, שאף מבוגר ממנו ומתקרב לגיל 100.

באפט, שחוגג היום את יום הולדתו ה-92, מציין בימים אלה את שנתו ה-81 בשוק ההון (!), לאחר שכבר בגיל 11 התחיל לרכוש מניות על מנת להנות בגיל מוקדם ככל הניתן מאפקט ה"ריבית דריבית". המימדים ההיסטריים של שיטת ההשקעות ארוכת הטווח שלו נחשפו, כאשר גילה לטוני רובינס שלמעלה מ-99% מהונו הוא צבר אחרי גיל 50, תודות לאפקט הריבית דריבית.

כתלמידו המובהק של מייסד תחום השקעות הערך, הכלכלן היהודי-אמריקאי בנג'מין גראהם, וכמי שליווה באופן אישי הכי הרבה משברים כלכליים בוול סטריט ועודנו בשיא העשייה, באפט הוא ללא ספק שם דבר בשוק ההון והכרישים הגדולים ביותר מוכנים לשלם עשרות מיליוני דולרים בשביל שעת ייעוץ איתו.

בחודש יוני האחרון דווח כי הזוכה במכרז האחרון לארוחה עם וורן באפט שילם לא פחות מ-19 מיליון דולר עבור הזכות הזאת. תשלום שהועבר כתרומה לארגוני צדקה. מדובר בסכום שיא, גבוה מפי 4 מזה ששולם עד כה עבור ה"זכות" לשבת לארוחה עם האורקל מאומהה, כאשר השיא האחרון עמד על 4.6 מיליון דולר "בלבד". זאת, בשל הודעתו של באפט כי זו הארוחה האחרונה שנמכרת במכירה הפומבית המסורתית.

לכבוד יום הולדתו, אספנו עבורכם את הטיפים הרלוונטיים ביותר של וורן באפט על השקעה בתקופות אינפלציה, כראוי לשנה אינפלציונית כמו 2022. הדימוי המדהים בין הטיפ שהעניק לנו באפט באינפלציה של שנות ה-80 לטיפ שהעניק לנו השנה באותו נושא, רק מוכיח עד כמה מדובר בשיטה מוכחת ששווה להקשיב לה ואף ליישם אותה.

באפט, שחתום על הציטוטים הנפוצים ביותר בוול סטריט, כמו "כלל ראשון בהשקעות – לא להפסיד" ו-"צריך לעשות מעט מאוד דברים 'נכון' בחיים, כל עוד עושים מעט מאוד טעויות", התייחס במכתב ששיגר למשקיעי ברקשייר האת'וויי בשנת 1981 לסטגפלציה הקשה באותה שנה והסביר כיצד בכוונתו להתמודד עם המשבר.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

לפי באפט, הדרך הנכונה ביותר לצלוח משברים אינפלציוניים, ועל אחת כמה וכמה כשהם מלווים בחששות ממיתון, היא להשקיע בחברות שלא נפגעות מאינפלציה מאחר והצרכנים ימשיכו לצרוך את מוצריהם ושירותיהם בכל מקרה. ההשקעות המועדפות יותר, הן חברות כאלה שבנוסף לכך גם זוכות להערכה יתירה של הצרכן, שיהיה מוכן לשלם יותר על המוצר או השירות גם במקרה של העלאת מחירים חריגה. בנוסף, לחברה צריך להיות כיס עמוק מספיק בשביל לצלוח את המשבר ללא תלות בגופים חיצוניים. אם מצאתם מניה שעונה לשלושת הכללים האלו, היא ללא ספק ההשקעה הנכונה ביותר לשיטת באפט.

אם לדייק, באפט ממליץ ללקוחותיו להשקיע במניות של חברות עם כיסים עמוקים מספיק כדי לצמוח גם באופן לא אורגני, וכאלה שהלקוחות שלהן יהנהנו לכל התייקרות ולא יפתחו במרד צרכנים. 

זו בדיוק הסיבה לכך ששלושת החברות התופסות את הנתח הגדול ביותר בתיק ההשקעות של ברקשייר האת'וויי הן קוקה קולה עם יותר מ-400 מיליון מניות בשווי 25.1 מיליארד דולר, אפל המהווה 40% מתיק ההשקעות של ברקשייר האת'וויי, ואמריקן אקספרס שהיא האחזקה השלישית בגובהה של חברת ההשקעות שמנהל באפט, עם מעל 151.6 מיליון מניות בשווי 23.4 מיליארד דולר.

מחירה של פחית קולה מלכתחילה "שווה לכל נפש" וכמעט ולא יימצא הצרכן שיסרב לשלם עליו יותר מאשר המחיר של התחליפים המתחרים. צרכני אפל מוכנים לשלם גם הם אלפי דולרים יותר עבור מכשיר זהה עם כמה פיצ'רים חדשים, למרות שמחירו של השיאומי אפסי לעומתו. וכל זה עוד לפני שדיברנו על אמריקן אקספרס, שבכל מקרה גוזרת את הרווחיות מעמלות הנגזרות לפי אחוזים מכל סליקת אשראי – ובהתאם לכך חשופה באופן המזערי ביותר לאינפלציה. אמריקן אקספרס נתפסת גם כחברת פרימיום יותר מאשר חברות האשראי העממיות, וזה בדיוק מה שאיפשר לה לייקר דרמטית (26%) את מחיר מנוי הפרימיום שלה לפני מספר חודשים.

40 שנה חלפו מאז העניק באפט את שלושת כללי הברזל האלה (כיס עמוק, מיתוג יקר ממחיר המוצר ומינימום פגיעה בהכנסות בשנת אינפלציה) ובאפט הבהיר כי הכללים לא השתנו. באסיפה השנתית שקיים בחודש מאי אמר האורקל מאומהה למשקיעים כי האינפלציה "מרמה את האדם ששומר את הכסף שלו מתחת למזרן, היא מרמה כמעט את כולם", כשהוא מבהיר שזה ממש לא הזמן למכור מניות – אלא דווקא לקנות.

באפט חזר בדבריו על כללי הברזל לבחירת מניות בעתות אינפלציה, תוך שהוא מסביר ש"זה לא משנה מה קורה למחירים, אנשים עדיין ירצו לשלם עבור מוצר שהם אוהבים". יצרנית מוצרים שנמצאים בביקוש תמידי ואינם תלויים בערך הדולר או בתנודות השוק, וגם במומחיות ובכישרון, חסינה אפילו לאינפלציה, בניגוד למטבע.

ואם אתם מחפשים לגוון את התיק קצת יותר מאשר בחירה בשלושת המניות האהובות על באפט, ייתכן ששווה לכם לחשוב על מניית גוגל. בדומה לשלישייה של ברקשייר האת'וויי , גם גוגל היא חברה ענקית עם כיס עמוק, גם לה יש ערך מיתוגי ותדמיתי גבוה בהרבה ממתחרותיה – והצרכן לא בדיוק יכול בלעדיה. טרם נמצא האיש שיוותר על גיבוי כל מסמכיו היקרים והאלבומים המשפחתיים בגלל עלות חודשית גבוהה בכמה דולרים.

גם אם אין לכם הון נזיל להשקעות, או שאתם פחות בקטע של השקעה בשוק תנודתי, יש לבאפט טיפ בשבילכם לשנת אינפלציה – להשקיע בעצמכם, לחדד כישורים ולהיות המוביל בתחום עיסוקכם. "הדבר הטוב ביותר שביכולתך לעשות הוא להיות טוב בצורה יוצאת דופן בדבר מסוים", אמר באפט. "לא משנה אילו יכולות יש לך, לא ניתן לקחת אותן ממך. בניגוד לאינפלציה, כישוריך לא יכולים לאבד את ערכם. ההשקעה הטובה ביותר היא כל דבר שמפתח את עצמך, וזה לא חייב במס כלל".

הגעת עד לכאן? כנראה שזה בול בשבילך!
מלאו את הטופס לקבלת הצעת מחיר
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד