מודל העונתיות: כך תדעו מתי לקנות ולמכור מניות

משקיעים רבים מנסים להכות את השוק באמצעות תזמון שוק. האסטרטגיה שלהם נראית ברורה ומבטיחה, ולמרות זאת הם נוטים להיכשל יותר מלהצליח • דניאל שבקס מציע אסטרטגיית השקעה הגיונית יותר: מודל העונתיות

משקיעי שוק ההון נחלקים לשתי קבוצות מרכזיות. משקיעים אקטיביים ומשקיעים פסיביים. אסטרטגיות ההשקעה של שתי הקבוצות שונות לחלוטין. בעוד הקבוצה הראשונה מחפשת כל דרך להגדלת התשואות ורוכשת לרוב ניירות ערך לטווח קצר, הקבוצה השניה מתמקדת בעיקר ברכישת מדדים לפרקי זמן ארוכים. 

למרות שמול כל מקרה של תשואה גבוהה יותר בתיק האקטיבי, יש לפחות מקרה אחד של תשואה נמוכה מתשואת השוק – משקיעים פאסיביים רבים חושקים לתשואה גבוהה זו. 

בעקבות הטור שפרסמתי על רוטציה בין ענפים קיבלתי מספר שיחות מלקוחות שביקשו להתאים את התיק לאסטרטגיה זו. לאחר ניתוח מטרות ההשקעה שלהם הגיתי פתרון מתאים יותר לאופי ההשקעה שלהם. הכירו את מודל העונתיות.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

מודל העונתיות

מודל העונתיות מהווה אסטרטגיית השקעה למשקיעים לטווח הקצר עד בינוני, שמבקשים להכות על השוק ולנצל את התנודתיות לטובתם.

בדומה לאסטרטגיות השקעה אחרות המתאפיינות בתזמון שוק, גם מודל העונתיות כרוך בסיכון גבוה משמעותית מאשר השקעה פאסיבית במדד כזה או אחר. אבל בשונה מרוב אסטרטגיות ההשקעה של מתזמני השוק, למודל העונתיות היגיון כלכלי מוכח היסטורית.

תיק השקעות בנוי מנכסים רבים – מניות, אג"ח ועוד. לרוב, עיקר התשואה נובע מאופן הקצאת הנכסים בתיק (יחס המניות לעומת אג"ח בתיק). אבל אם נשכיל לבחור את המניות הנכונות, אנו עשויים לרשום תשואות גבוהות יותר גם אם שיעור המניות בתיק נותר זהה.

דו"חות החברות הנסחרות בבורסה מושפעות באופן ישיר מהעונתיות, ומניותיהן מגיבות בהתאם. הכנסות חברות האופנה יעלו לרוב לקראת החורף, רשתות המזון ירשמו פידיונות גבוהים דווקא בחודשי החגים, הביקוש לזהב יזנק ביולי אוגוסט בעקבות עונת החתונות בהודו ויצרניות המשקאות הקלים ימכרו יותר בקיץ.

החברות המספקות את חומרי הגלם, ירשמו כמובן את הנתונים החיוביים בתקופה בה היצרניות מצטיידות בסחורה חדשה. 

בהתאם לכך, אם נמצא חברה איכותית ומצליחה שמייצרת חומרי גלם לקוקה קולה ונשקיע בה בחודשי החורף, ואז לקראת הקיץ נמכור את המניות לטובת השקעה בקוקה קולה – קיים סיכוי סביר שנשיג תשואה גבוהה יותר מהמשקיעים שהשקיעו רק באחת מהחברות הללו ונשארו בהשקעה הזו לאורך זמן.

מודל העונתיות מזכיר במידה רבה את אסטרטגיית ההשקעה ברוטציה בין ענפים. אך בשונה מההשקעה ברוטציה המצריכה ידע משמעותי במאקרו-כלכלה כדי לזהות בזמן את השינוי במחזור הכלכלי, מודל העונתיות מאפשר לנו להכות את השוק ללא צורך בחישובים מורכבים מדי.

עונתיות משתנה

למרות שמשתמע כי מודל העונתיות קל ליישום ביחס לאסטרטגיות מסחר אחרות, חשוב לזכור שגם העונתיות עשויה להשתנות. כלומר מה שהשנה מגיע לשיא בחודש יוני, לא בהכרח יהיה בשיא ביוני הבא. הסיבה לכך היא משתנים מקומיים, גלובליים ותקופתיים שמזיזים את העונה. 

דוגמה לכך היא שנה מעוברת, שמזיזה את חגי ניסן בשנה הבאה חודש אחד קדימה. משמעות הדבר שלא יהיה נכון להשוות את הדוחות של רשתות המזון ברבעון הראשון של 2023 לעומת הרבעון הראשון של 2024 (פסח 2023 היה במרץ, פסח 2024 יהיה באפריל).

עונתיות משתנה נוספת, היא העונתיות שמושפעת מאירועים גלובליים. כמו מלחמות שמשפיעות באופן דרמטי על תשואות מניות התעשייה הביטחונית. לדוגמה, מי שהשכיל להשקיע בתעשיות ביטחוניות בתחילת מלחמת רוסיה-אוקראינה השיג תשואה משמעותית לעומת תשואת השוק.

בכל מקרה ולמען הסר ספק, המודל אינו מומלץ למשקיעים מתחילים וקטנים, אלא לכאלה שיש להם הון בהיקף שמאפשר להם ליטול סיכונים משמעותיים הכרוכים בהשקעה לטווח הקצר. מה שמצליח ברוב השנים לא בהכרח יצליח בשוק תנודתי, וחשוב לזכור זאת.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד