זהבה ושלושת הדובים הגיעו לבקר – כיצד נכון לפעול?

טמפרטורת הדייסה באגדה של זהבה ושלושת הדובים משמשת כלכלנים לתיאור מציאות כלכלית פושרת. כזו שאנו עדים לה בתקופה זו. מה זה אומר עבורנו כמשקיעים?

באגדה על זהבה ושלושת הדובים זהבה הסקרנית פולשת לביתם של משפחת דובים. היא רואה לפניה שולחן ערוך ושלושה כיסאות. זהבה בודקת את כל שלושת הכיסאות של הדובים, ובוחרת לבסוף בכיסא של הדוב הבן, אשר אינו קשה מדי ואינו רך מדי. היא טועמת מקערות הדייסה של שלושת הדובים ולבסוף מחליטה לאכול את הדייסה של הדוב הבן, שאינה חמה מדי ואינה קרה מדי – ונרדמת לבסוף על המיטה של הדוב הבן, שמתאימה בדיוק למידותיה.

בשנת 1966 הפכה אגדת העם הזו לתיאור המצב הכלכלי, כאשר פקיד ממשלתי אמריקאי אלמוני הטביע את המונח Goldilocks economy, ובעברית: "כלכלת זהבה ושלושת הדובים". מאז ועד היום משמש ביטוי זה לתיאור תקופות בהן האופק הכלכלי "סביר" ויש שיאמרו "ממוצע" או "פרווה". מציאות כלכלית המוגדרת ככזו הנמצאת בתפר שבין שוק עולה לשוק יורד.

הנתונים הנוכחיים הם בדיוק כאלו שאפשר לתאר כ"כלכלת זהבה ושלושת הדובים". נתוני התעסוקה סבירים, אך קשה לחזות האם הם יתחזקו לאור הצמיחה הגבוהה או שמא יתכווצו בגלל הריבית העולה. והאינפלציה יורדת, אך לא ידוע איזה ברבור שחור אורב לנו בפינה, האם גם האינפלציה הדביקה תיעצר ומה יקרה למדד כשהריבית תתחיל לרדת.

גם דו"חות החברות שפורסמו לאחרונה בבורסה מצביעות על "כלכלת זהבה ושלושת הדובים". מכפילי הרווח סבירים למדי, והמניות לא יקרות מדי, אך גם לא זולות. למעט מניות הטכנולוגיה כמובן, שזינקו לאחרונה יחד עם טרנד הAI.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

בעיני משקיעים רבים, "כלכלת זהבה ושלושת הדובים" מהווה אתגר גדול יותר אפילו מתקופה של ירידות. שכן בעוד בתקופת משבר אנו מודעים להשפעת המשבר על חסכונותינו ולכן יודעים כיצד לפעול למזעור החשיפה לסיכונים אלו – ב"כלכלת זהבה ושלושת הדובים" המציאות עשויה להטעות אותנו. זה בדיוק הרגע שבו חוסכים רבים מצפים שהעליות תמשכנה, אך באותה מידה יכולים דווקא להתגלגל למחזור כלכלי שלילי נוסף.

לרוב, סיטואציה כלכלית כזו, מהווה נימוק משכנע לעצור הפקדות חדשות לאפיקי השקעה וחיסכון המתאפיינים בסיכון גבוה ו/או בהשקעה לטווחים ארוכים יותר. זה בדיוק הזמן שבו אפיקי החיסכון הנזילים לטווח קצר עשויים לשרת אותנו היטב. אם כי בהחלט חשוב לסמן מראש את יעד החיסכון בתאריך מוגדר מראש, ובהתאם להתפתחויות.

משקיעים רבים מאבדים תשואות משמעותיות בדיוק בגלל "כלכלת זהבה ושלושת הדובים". הבחירה בלשבת על מזומן או הפקדה לקרן יציבה שמניבה תשואות בהתאם, עשויה לגלגל את החוסך לאדישות שמונעת ממנו הסטת הכספים לאפיקי חיסכון מניבים. ולאחר שהשוק עולה – מאוחר מדי.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ 360' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד