טריליון סיבות לתשואה פנומנלית תוך זמן קצר

כשגוף ההשקעות הגדול בעולם מורה לנו להיזהר ממניות, עלינו לזכור שביום שהוא יעודד אותנו לעשות זאת - יהיה מאוחר מדי • כשהפתגם של הברון רוטשילד מקבל ביטוי משמעותי בהרבה

האינפלציה שהשתרשה הרבה יותר מכפי שחשבו טובי הכלכלנים לפני שנה, הביאה לכך שריביות הבנקים המרכזיים עלו לשיעורים היסטוריים משמעותיים בהרבה מהתחזיות. תהליך העלאות הריבית מתמשך זמן רב יותר מהצפוי וכך גם משך הזמן שהריבית נשארת גבוהה.

התוצאה הבלתי נמנעת היא חשש למיתון כלכלי במדינות רבות בעולם (והתממשות החשש בחלק מהן), ובכלל זה ארצות הברית. הציפיות ל"נחיתה רכה" נמוגו זה מכבר, ותקוותם של המרכזית היא בעיקר לא לגלות טעויות פיננסיות שההידוק המוניטרי יחשוף. טעויות בסגנון בנקים גדולים ובינלאומיים שקורסים בגלל מינוף-יתר, יחס הלימות הון שגוי או טירוף של ריצה אל הבנק.

נכון לעכשיו, הבנקים הגדולים שקרסו בארצות הברית ובאירופה (קרדיט סוויס, סיליקון וואלי, סיגנצ'ר, סילברגייט ופירסט ריפבליק) חולצו בהצלחה על ידי ממשלות ובנקים יציבים אחרים. אולם בגופי ההשקעות הגדולים, אלה שמנהלים את טריליוני הדולרים של ציבור החוסכים והמשקיעים, צופים משברים נוספים. 

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

לא צריך להיות גאון פיננסי כדי להבין את פרמיית הסיכון הגבוהה שגופי ההשקעות מטילים על שוק המניות. אחרי שנים של כסף זול שאיפשר לכל אחד ואחת לחיות יש מאין לאורך שנים, לנהל נכסים כושלים בלי לפשוט רגל ולקדם אסטרטגיות ההשקעה גרועות במיוחד ועדיין לקצור תשואות נאות – אין ספק שככל שתקופת ההידוק המוניטרי והריביות הגבוהות מתארכת, יותר ויותר גופים כושלים בסכנת קריסה. 

התהליך כשלעצמו נכון ומבריא את הכלכלה, אם כי במהלכו נכנסים לא מעט אנשים וגופים לפאניקה שמשפיעה לרעה גם על ההשקעות הנכונות יותר. די בקריסת כמה חברות נדל"ן ממונפות, כדי להפיל את מניות הסקטור כולו בבורסה. המניות הבריאות יעלו כמובן בחזרה במסגרת ה"תיקון" הבא, אך התנודתיות תגבר.

בהיעדר תחזיות לצמיחה כלכלית משמעותית בשנה שרבים צופים שתסתיים עם מיתון, רואים גופי ההשקעות בשוק המניות כנטל גדול מאשר התועלת. כלומר תנודתיות משמעותית שעשויה להוביל להפסדים, לצד סיכוי נמוך לצמיחה גבוהה. ולכן החליטו רבים מהם לתמחר את השוק הזה בחסר. כלומר להשקיע בו פחות מהממוצע.

ביטוי משמעותי מרכזי לכך קיבלנו בדו"ח בן 97 עמודים ששיגר בלאקרוק למשקיעיו לקראת השנה הנוכחית. "זה הזמן לספר חוקים חדש בשוק ההון", הבהירו מנהלי הגוף האסטרונומי למשקיעים. הגוף שמנהל את ההון הגדול ביותר בעולם, קרוב ל-10 טריליון דולר, בחר להוציא סכומי עתק משוק המניות לטובת השקעות אלטרנטיביות והשקעות נזילות קצרי-טווח. המשקיעים שצפו במסמך ההמלצות הזה הגיבו באופן דומה. ובלאקרוק כמובן לא הגוף היחיד שהמליץ כך למשקיעיו.

מה יעשו טריליוני דולרים להשקעה שלכם?

למרות הכבוד הרב שאני רוחש לגוף עצום ומשמעותי כמו בלאקרוק. במקרה הזה פעלתי בדיוק הפוך מההמלצות שנחתו בתיבת הדוא"ל שלי. דווקא ההנחיה שלהם למשוך, היא זו שגרמה לי להפקיד. בהמלצתם למשוך את השקעותיי בשוק המניות הם למעשה גילו לי שכספים רבים המנוהלים על ידם הוצאו מהשוק באופן זמני "עד יעבור זעם". וזו כמובן הזדמנות נדירה.

כשהון רב כל כך נמשך לתקופה זמנית, יש לכך השפעה דרמטית על השוק. המשיכה מובילה לצניחת שוויין של מניות רבות ללא קשר למצבן הפיננסי ומייצרת הזדמנויות השקעה חדשות. אך מעבר לכך, היא בעיקר מאפשרת לנו להשקיע בשוק שבוודאות יזנק ביום שבו כלכלני הגופים הללו יורידו את פרמיית הסיכון.

דמיינו היפותטית מה יקרה למניית אפל כשטריליון דולר יושקעו בה. היא תזנק ב-38.5% תוך יום אחד (שווי שוק אפל נכון להיום 2.6 טריליון דולר). הזינוק הזה כמובן יעיר את המשקיעים הרבים ובתי השקעות נוספים אשר יושבים על הגדר והתוצאה תהיה רצף של ימים בודדים שיתאפיינו בראלי מטורף שימחק את כל הפסדי ההון מהשנים האחרונות ואף יניב למשקיעים תשואה פנומנלית. היסטורית אגב, הוכח שרוב העליות בשוק נמשכים ימים בודדים בשנה.

כשהברון פיליפ דה רוטשילד אמר "כשהדם זורם ברחובות – זה הזמן לקנות מניות", הוא אולי התכוון לזמן שבו שוק ההון נמצא בתחתית. אבל בעיני, גם כשאנו רחוקים כ-10% מהתחתית, זה מדויק – כל עוד הגופים הגדולים נוקטים בגישה שנמנעת מרכישת מניות באופן זמני.

אני כבר יצאתי לשופינג. מה איתכם?

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
שיתוף |
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד