גב' ג'נט ילן, אולי כדאי שתקשיבי לפרופ' פישר?

ג'נט ילן, יושבת ראש הבנק המרכזי של ארצות הברית הכריזה כי "לא סביר שנראה בימי חיינו עוד משבר כפי שפרץ בשנת 2008". באמת? אין סיכוי למשבר? ההיסטוריה מוכיחה כי האופטימיות הזו מתדלקת בועות ומביאה משברים

אתמול בערב (שלישי), במהלך נאום שנשאה יושבת ראש הבנק המרכזי של ארצות הברית, הפדרל ריזרב, אמרה ג'נט ילן שמערכת הבנקאות האמריקאית הרבה יותר חזקה מבעבר, וכי "לא סביר שנראה בימי חיינו עוד משבר כפי שהתפרץ בשנת 2008".

האמת, הופתעתי. למרות שדבריה של ג'נט ילן הגיעו בעקבות הצלחות הבנקים במבחנים בלי לחץ, בשבוע שעבר עברו הבנקים בארה"ב את הסבב הראשון של מבחני הלחץ שערך הבנק הפדראלי. מטרת המבחנים לבדוק כיצד הבנקים מתפקדים במגוון מצבים לא פשוטים כמו אבטלה של עשרה אחוזים, בעיות בשוק הנדל"ן וכדומה.

"אני חושבת שהציבור יכול לראות שמצב ההון של הבנקים הגדולים הרבה יותר חזק השנה", אמרה ילן והוסיפה: "כל החברות עברו את החלקים הכמותיים של מבחני הלחץ"… אז מדוע הופתעתי? משום שהקשבתי גם לדברים שאמר סגנה של ילן, הפרופ' סטנלי פישר. (כן. אותו אחד שהיה בעבר נגיד בנק ישראל). פישר אמר כי מחובתו של הבנק הפדרלי להמשיך ולבחון את הסיכונים שעומדים בפני היציבות הפיננסית.

"אמנם נעשתה התקדמות משמעותית בשנים האחרונות לקראת הפיכתה של המערכת הפיננסית ליציבה ועמידה יותר, אבל אל לנו להיות שאננים", אמר פישר בפני אורחי כנס של קרן המטבע הבינלאומית. אין ספק שגם סטנלי פישר וגם ג'נט ילן רואים שיפור גדול בחוסנם של הבנקים, אבל כמו שפישר אמר, איננו יכולים להיות שאננים…

אומנם מכל משבר ומשבר המערכת לומדת דברים חדשים ומצליחה ליצור הגנה טובה יותר אבל משברים לא ניתן למנוע לגמרי. אולי ניתן להתמודד איתם בצורה טובה יותר במקרה אחד או לגלות שהמשבר מגיע בצורה אחרת.

ניסיון העבר לימד אותנו שלא ניתן למנוע משברים בשוק ההון. אולי ניתן לדחות אותם או להחליף אותם באחרים… וזו הסיבה שהופתעתי. כי ניתוח פשוט של ההיסטוריה הקרובה בשוק ההון מצביע על חוסר ההיגיון בדבריה של ג'נט ילן.

האופטימיות הזו שהיא שידרה בתפקידה החשוב והאחראי, היא בדיוק מה שמנפח בועות וגורם למשברים פיננסיים. וכל מי שקורא עיתונות כלכלית יכול להצביע על דוגמאות רבות של אופטימיות שביטאו כלכלנים מומחים זמן קצר לפני שהמציאות הכתה בפניהם.

אם כן, השאלה היא האם הגב' ג'נט ילן באמת כל-כך אופטימית ומאמינה שהבנקים חסינים או שמא צריך לדייק בדבריה ולהסיק מהם שאולי לא נראה עוד משבר כמו ב-2008, אבל משבר מסוג אחר דווקא כן… ימים יגידו.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד