ביטוח רעידת אדמה בביטוח דירה

מדינת ישראל שוכנת באזור רגיש מאוד מבחינת פעילות סייסמית, אשר ידע כבר מספר רעידות אדמה קטלניות בהיסטוריה - אך המדינה נמנעת מלבטח גם את הרעידות הקטלניות ביותר • הכל על "ביטוח רעידת אדמה"

ביטוח מבנה רגיל אינו מכסה נזק שנוצר למבנה במהלך רעידת אדמה, ובשונה מנזקי מלחמה בהן המדינה מפצה את התושבים על פי חוקי מס רכוש – במקרה של רעידת אדמה אנו עלולים לאבד לחלוטין את הנכס היקר ביותר עבורנו.

כפי שפירטנו בהרחבה במאמר שמסביר מה זה ביטוח משכנתא, ביטוח מבנה הדירה הבסיסי מכסה כנגד נזקים שכיחים, כגון: נזקי אש (כולל דליקה שמקורה מחוץ לדירה), פיצוץ בדירה, פריצה וגניבה, וגם כנגד נזקים שכיחים פחות, כמו נפילת כלי טיס על הדירה, נפילת חפצים מתוך כלי טיס על הדירה, פגיעת ברק (כולל גם פגיעת ברק בעץ שקרס כתוצאה מכך על הבניין), רעד (בום) על קולי הנגרם על ידי כלי טיס, וגם התנגשות של כלי רכב במבנה.

עם זאת, ביטוח מבנה הדירה הבסיסי אינו כולל כיסוי למספר סיכונים אחרים, שהם לרוב בדרגת שכיחות נמוכה יחסית, אך יכולים להסב נזקים כבדים. לסיכונים אלו ניתן לרכוש בדרך כלל הרחבות ביטוחיות שמתווספות לפוליסת ביטוח המבנה, על מנת שהביטוח יכלול גם כיסוי לתרחישים מהסוג הזה. רעידת אדמה היא אחת מהסיכונים האלו.

רעידת האדמה הקטלנית לא רחוקה מאיתנו

מדינת ישראל שוכנת על השבר הסורי-אפריקני, אזור רגיש מאוד מבחינת פעילות סייסמית, אשר ידע כבר מספר רעידות אדמה קטלניות בהיסטוריה. כל המומחים בתחום מתריעים שוב ושוב מפני רעידת אדמה חמורה הצפויה להתרחש באזור בעתיד הלא רחוק, ויש להיערך לכך בהתאם.

המודעות לביטוח רעידות אדמה זינקה בעת האחרונה, ואיתה גם זינק משמעותית הביקוש לרכישת הביטוח. זאת, בשל סדרה של רעידות אדמה שהורגשו בחודשים האחרונים בישראל, כאשר לעתים מדובר היה במספר רעשי אדמה רצופים שהורגשו בזה אחר זה בתוך שבוע אחד.

מומחים גיאולוגיים מצביעים על כך שבממוצע התרחשה בישראל לפחות רעידת אדמה קטלנית אחת בכל מאה, וכי רצף רעידות האדמה שהורגשו לאחרונה מעידות על התקרבותה של רעש קטלני נוסף לאזורנו.

באתר 'פיקוד העורף' מוסבר בהרחבה, כי מקור הסיכון העיקרי לרעידות אדמה בישראל הוא מערכת העתקי ים המלח, המוכרים בשם "השבר הסורי-אפריקאי". העתקים אלו מהווים גבול בין שני לוחות, הנעים אחד אל מול השני: הלוח הערבי (שעליו נמצאת רבת עמון והשטח שממזרח לירדן), שנע צפונה יחסית ללוח של סיני-ישראל (שעליו נמצאים ירושלים והשטח ממערב לירדן). גבול לוחות זה עובר בחלקה המזרחי של ישראל לאורך מפרץ אילת, הערבה, ים המלח, בקעת הירדן ואצבע הגליל. קצב התנועה הממוצע שבין הלוחות הוא כ-5 מ"מ בשנה.

עדויות היסטוריות, ארכיאולוגיות וגיאולוגיות רבות מלמדות כי מערכת העתקי ים המלח הביאו לאורך ההיסטוריה, להישנות של רעידות אדמה הרסניות וקטלניות, וגרמו לקורבנות והרס בכל היישובים בארץ ישראל וסביבתה.

העתקי ים המלח בנויים מקטעים וקצב התרחשות רעידות אדמה שונה ממקום למקום. לאורך גבול הלוחות, שאורכו כ-1,000 ק"מ, יש מקטעים שלא נעו כבר למעלה מ-500 שנים. עם זאת, דווקא העובדה שלא הייתה רעידת אדמה חזקה מזה זמן רב, מגדילה בחלק מהמקרים את הסיכוי שמקטעי העתק אלה ייצרו רעידת אדמה חזקה נוספת, שכן מקטעים אלו צוברים במהלך השנים אנרגיה רבה, שסופה להשתחרר ברעידת אדמה.

העתק משמעותי נוסף בישראל הוא העתק הכרמל (שבר יגור), הנצפה דרומית ליוקנעם ועד למפרץ חיפה. מיקומו בסמוך לאזורים עירוניים צפופים ואזורי תעשיה כבדה, עלול ליצור סיכון משמעותי במקרה של רעידת אדמה.

כמה עולה ביטוח רעידת אדמה?

ביטוח רעידות אדמה הינו הרחבה ביטוחית לפוליסת ביטוח המבנה, הנרכש בנפרד בתמורה לפרמיה נוספת. מחיר ביטוח רעידות אדמה משתנה בהתאם לשיעור ההשתתפות העצמית בעת מימוש הביטוח.

הגעת עד לכאן? כנראה שהדירה שלך חייבת כיסוי מושלם!
מלאו את הטופס לקבלת הצעת מחיר
*המאמרים באתר 'הירשוביץ פתרונות' לא מפרטים את כל התנאים, הסייגים וההוראות החלים על המוצרים והשירותים נשואי המאמרים והם מוצגים באופן כללי בלבד, ובהתאם למידע שהתקבל מהגופים המוסדיים נכון למועד פרסום המאמר. אין להסתמך על המידע באתר בעת קבלת החלטה או ביצוע פעולה, מבלי לאמת את נכונות המידע מול נציג מורשה מטעם 'הירשוביץ פתרונות'.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד