החזר מס שבח ממכירת נדל"ן

אם מכרתם באחת משש השנים האחרונות נכסי מקרקעין ושילמתם מס שבח ייתכן מאוד שאתם זכאים להחזר מס שבח בסכום מצטבר של עשרות עד מאות אלפי שקלים

משה (שם בדוי) הוא הבעלים של 6 דירות שרכש במהלך השנים למטרת השקעה. את הדירות משכיר משה כאשר מדי חודש הוא נהנה מתשואות הנגזרות מדמי השכירות. מאחר ואף שוכר לא חשב לדרוש חשבונית על דמי השכירות חשב משה שאין צורך לדווח למס הכנסה – ואז הם פתאום הופיעו בדלת.

מבחינת מס הכנסה, כל עוד אין תיעוד מפורט של ההכנסות משכירות, השומה שהאזרח יקבל הוא לפי החישוב הגבוה ביותר שיכול להיות. משה נלחץ ומיהר לבקש עזרה מיועץ המס שעובד איתנו.

מה התברר? לא רק שהוא לא חייב שקל למס הכנסה, אלא אפילו מגיע לו החזר מס הכנסה משמעותי במיוחד. במקום לשלם קנס של מאות אלפי שקלים, הוא קיבל החזר בשווי דומה מהמדינה.

וכל זה בגלל דירה שמכר במהלך השנים האחרונות ובגינה הוא חויב לשלם מס שבח בשיעור גבוה משמעותית ממה שהיה אמור לשלם אילו היה ממש את זכויותיו ברשויות המס.

מחשבון החזר מס אונליין של 'הירשוביץ פתרונות'

על מנת להקל את תהליך בדיקת הזכאות להחזר מס הכנסה, פיתחנו מחשבון ייעודי לבדיקת זכאות להחזר מס אונליין.

מחשבון בדיקת זכאות להחזר מס אונליין של 'הירשוביץ פתרונות' הוא קל לשימוש ואינו נדרש הקלדה ידנית של מידע, מלבד מענה על תשובות ב"כן" ו"לא", לצד בחירה באפשרות אחת מתוך רשימה.

שימו לב כי המחשבון נועד אך ורק למי שהכנסתו החייבת במס גבוהה מ- 96,000 שקל ברוטו בשנה (מעל 8,000 שקל ברוטו בחודש ממוצע). אם הכנסתכם נמוכה מסכום זה, או שאינכם משלמים מס הכנסה – אין סיבה למלא את השאלון מאחר ולא מגיע לכם החזר מס.

יצוין כי המחשבון אינו משקלל את כלל הפרמטרים המזכים בהחזר מס, אותם תוכלו לחשב באמצעות מומחה מיסוי לאחר שהבדיקה הראשונית של המחשבון תספק את האינדיקציה לכך שקיים בסיס לבחינת הזכאות המורחבת.

יכול להיות שמגיע לך כסף

כבר בדקת? אולי מגיע לך החזר מס?

החזר מס הכנסה באמצעות 'הירשוביץ פתרונות'

אנו מאמינים שמגיע לכם ליהנות מהטוב ביותר בכל נושא כלכלי, ולכן צירפנו לשורותינו את מיטב המומחים בענייני המס, להם ניסיון רב במימוש זכויות שכירים ועצמאים ברשויות המס בישראל.

מחלקת מימוש הזכויות של 'הירשוביץ פתרונות' משלימה את שאר המחלקות ומספקת ללקוחות 'הירשוביץ פתרונות' מעטפת מלאה הכוללת את מיצוי הזכויות ברשויות המס לצד מיצוי הזכויות בחברות הביטוח ומיטוב ביצועי פוליסות החיסכון וההשקעה.

כמי שמלווים למעלה מ- 30,000 לקוחות מכל הסקטורים, החל מגופים וחברות גדולות ועד ללקוח הפרטי הקטן, אנו רואים בסוגיית המיסוי כקריטית להצלחתם הכלכלית של לקוחותינו. שילובם של מומחי מיסוי בחטיבה הפיננסית שלנו מסייעת לחוסכים ולמשקיעים שאנו מלווים לבחור את המוצר הנכון ביותר עבורם ובכך להזניק את שיעור התשואה נטו לאחר הוצאות. כאשר במקביל אנו דואגים להחזרי מס של אלפי שקלים ללקוחות רבים נוספים.

פעמים רבות נישומים ניגשים לבצע החזר מס בעצמם ומתברר שהם חייבים במס. במקרה זה לא תוכלו לחזור בכם ולטעון שאתם לא רוצים כעת החזר מס, אלא תאלצו לשלם את חבות המס שנוצרה לכם בשנת מס מסוימת. לכן, חשוב מאוד להגיש את הבקשה להחזר מס באמצעות המומחים שלנו ולא באופן עצמאי.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

החזר מס שבח – החזר מס נדל"ן

מה זה מס שבח?

כאשר אדם מוכר זכות במקרקעין בסכום גבוה מהסכום אותו שילם עבורה ונוצר לו רווח ריאלי (כלומר, רווח לאחר ניכוי הוצאות כגון שיפוצים, הוצאות מכירה וכדומה), הוא נדרש לשלם מס בגין הרווח שנוצר.

לכן, חשוב לדעת כי קיימות עסקאות מכר המזכות בפטור מתשלום מס שבח, וכן אפשרויות לדחיית תשלום המס או חישובו בפריסה לכמה שנים באופן שמקטין את הסכום לתשלום.

מס שבח משולם בתוך 60 ימים מיום החתימה על החוזה למכירת הדירה, אלא במקרים המצדיקים דחיית תשלום המס, כאשר חלק מהמס משולם על ידי רוכש הדירה, על חשבון התמורה.

אם מתברר בדיעבד שאדם שילם סכום גבוה מהסכום אותו היה חייב לשלם, הוא זכאי להחזר מס.

איך מחשבים את מס השבח?

מס השבח מחושב כ-25% מתוך השבח הריאלי שנוצר למוכר במכירת הדירה.

השבח הריאלי מחושב כהפרש שבין הסכום בו הדירה נרכשה לסכום בו נמכרה, בניכוי הוצאות מוכרות, כגון שיפוצים, עלויות מכירה וכדומה.

המוכר מגיש למס השבח שומה עצמית כאשר הוא מצהיר על המכירה, אשר נבדקת על ידי רשות המסים. לאחר מכן נשלח אל המוכר שובר לתשלום המס.

מה המשמעות של פריסת מס שבח?

קיימת אפשרות לבקש להכיר בשבח כהכנסה על פני כמה שנים, לפי פקודת מס ההכנסה.

ניתן לפרוס את השבח לתקופה של 4 שנים, או לתקופה בה המוכר מחזיק את הדירה, לפי התקופה הקצרה מבין השתיים.

המשמעות עשויה להיות הפחתת אחוזי המס על השבח בהתאם לנתונים של המוכר במס הכנסה.

הפריסה משתלמת במיוחד לאוכלוסיות שזכאיות לתשלום מס הכנסה מופחת, כגון קשישים, אנשים עם נכות וכל מי שיש לו נקודות זיכוי ממס הכנסה בהיקף שעולה על סכום המס שנדרש לשלם במסגרת תלוש השכר שלו.

לצורך פריסת מס שבח יש יש לצרף להצהרה על רמכירת הזכות במקרקעין טופס 7003 – בקשה לפריסת מס שבח מקרקעין.

דחיית אירוע המס לשנה הבאה

מס השבח משולם בתוך 60 ימים מחתימת החוזה.

כאשר יש פער זמנים משמעותי בין מועד חתימת החוזה לבין מועד ביצוע העסקה בפועל (העברת התשלום והבעלות בדירה), ניתן לדחות את תשלום מס השבח עד שהעסקה מתחילה להתבצע בפועל.

בהתאם לכך, במקרים מסוימים יהיה נכון לציין בחוזה כי העסקה בפועל תתקיים רק בשנה הבאה (ככל ויש פער זמנים משמעותי ממועד החתימה) וכך למקסם יותר את זכויות המס.

פטור מתשלום מס שבח

על מנת לזכות בפטור מתשלום מס שבח על הדירה הנמכרת להיות "דירת מגורים מזכה" כהגדרת החוק.

"דירת מגורים מזכה" היא דירה שעונה על כל התנאים הבאים:

  • הבנייה שלה הושלמה.
  • היא בבעלות פרטית ולא בבעלות של חברה או תאגיד.
  • מעל 50% (מחצית) משטח הדירה שימש למגורים באחת מהתקופות הבאות:
  • ב-4 השנים שלפני המכירה או ב-80% מהתקופה שבשלה מחושב השבח.

בהקשר הזה, יש לציין כיח דירה אשר שימשה להפעלת גן ילדים או בית כנסת, יכולה עדיין להיחשב כדירת מגורים מזכה גם אם לא שימשה למגורים בפועל.

המבחן האם דירה משמשת למגורים הוא מבחן אובייקטיבי, הבוחן את ייעודה של הדירה והמתקנים הקיימים בה (או היכולת להתקין אותם בקלות ובעלות סבירה), ולאו דווקא את השימוש שנעשה בה בפועל.

מי שמוכר דירת מגורים מזכה שהיא דירתו היחידה והיתה בבעלותו לפחות 18 חודשים לפני המכירה, זכאי לפטור מלא ממס שבח.

אם רשומה דירה נוספת על שם בן/בת הזוג של המוכר או על שם מי מילדיו הקטינים, המוכר לא ייחשב כמי שבבעלותו דירה יחידה.

הפטור ניתן עבור דירה עד שווי מקסימלי בסך של 4,603,000 ש”ח (מעודכן לשנת 2022), כאשר החלק היחסי מעל שווי זה יהיה חייב במס.

כאשר מדובר בדירה שנרכשת כדי להחליף דירה קיימת, ניתן לקבל פטור מתשלום המס כל עוד המוכר מכר את הדירה הראשונה בתוך 18 חודשים מהמועד בו רכש את הדירה החלופית, או בתוך שנה מהמסירה אם מדובר בדירה שנרכשה מקבלן.

פטור ממס שבח במכירת דירה שניה

אדם המוכר דירת מגורים מזכה, ויש לו דירה נוספת בבעלותו, באופן מלא או חלקי, זכאי לפטור ממס שבח על דירה שניה באחד מהמקרים הבאים:

  1. אם חלקו של המוכר בדירה הנוספת לא עולה על 33% (שליש) מהזכויות בדירה הנוספת.
  2. אם הדירה הנוספת שבבעלות המוכר הושכרה למגורים בשכירות מוגנת לפני יום 01.01.1997.
  3. אם הדירה הנוספת נרכשה כתחליף לדירה הנמכרת ב- 18 החודשים לפני או אחרי המכירה (כלומר, המוכר החזיק בשתי הדירות בו-זמנית למשך תקופה של לא יותר מ-18 חודשים) או שנה מהמסירה, אם הדירה נרכשה מקבלן, לפי המאוחר.
  4. אם הדירה הנוספת התקבלה בירושה, וחלקו של המוכר בה לא עולה על 50% (מחצית) מהזכויות מדירת הירושה.
  5. אם הדירה הנוספת התקבלה בירושה וחלקו של המוכר עולה על 50%, ניתן לקבל פטור במכירת הדירה המזכה (לא דירת הירושה), בהתקיים כל התנאים הבאים: היורש הוא בן זוג, ילד/ה או נכד/ה של המוריש, או שהוא בן זוג של אחד מאלה. בעת פטירתו היה המוריש בעלה של דירת מגורים אחת בלבד.

מס שבח על העברת זכויות מקרקעין בגירושין

העברת חלק מדירה עקב גירושין, בין אם בתמורה ובין ללא תמורה, לא מהווה עסקה מבחינת מס ולא מחייבת את בן הזוג המעביר בתשלום מס שבח.

עם זאת, כאשר בן הזוג שקיבל או רכש את הדירה ימכור אותה, והוא אינו זכאי לפטור ממס שבח, הוא יחוייב בתשלום מס שבח גם על התקופה שהדירה היתה בבעלות בן הזוג לשעבר.

מס שבח בהתחדשות עירונית – תמ"א 38 והתחדשות עירונית

מבחינת היבטי מס, תוכנית תמ"א 38 או תוכנית פינוי-בינוי, היא למעשה עסקת מכר במסגרתה מוכרים בעלי הדירות בבניין זכויות בנייה לקבלן, בתמורה לשירותי בניה ו"שדרוג" הנכס המקורי, ולכן מחייבות בתשלום מס שבח.

עם זאת, אם התוכניות מבוצעות בהתאם לתנאים מסוימים הקבועים בחוק, לא תהיה חובת תשלום מס שבח.

פטור ממס שבח במכירת דירה שניתנה במתנה

כאשר אדם נותן במתנה זכות במקרקעין לקרוב משפחה (בן זוג, הורה, הורי הורה, צאצא, צאצאי בן זוג ובני זוגם של כל אחד מאלה), הוא פטור מתשלום מס שבח, והמס ישולם כאשר מקבל המתנה ימכור את הזכות.

מי שקיבל דירת מגורים מזכה במתנה יכול למכור אותה בפטור ממס שבח לאחר "תקופת צינון" של 3 שנים במהלכם התגורר בדירה, כבעליה – או 4 שנים אם לא התגורר בה.

אם מקבל המתנה הוא קטין, תקופת הצינון תיספר רק בהגיעו לגיל 18 שנה, בין אם הוא מתגורר בדירה ובין אם לא.

אם במהלך 3 השנים לפני שנרכשה הדירה, מקבל המתנה קיבל 50% או יותר ממחיר הדירה, הדבר ייחשב כדירה שהתקבלה במתנה, גם אם לא ניתנה זכות בדירה עצמה אלא רק סכום כסף (למשל, הורים שעוזרים לבנם לרכוש דירה).

החזר מס שבח

תכל'ס, למי מגיע החזר מס שבח?

אם קראתם עד לכאן, כנראה שהבנתם עד כמה מורכב נושא מס השבח ועל כך שפקודת מס הכנסה מאפשרת לנו לתכנן את המס באופן שנהנה באופן חלקי או מלא מלפחות אחד מהפטורים האלה.

גם אם לא מגיע לנו שום פטור ממס שבח, נוכל תמיד להגיש בצורה נכונה יותר חשבוניות רבות של הוצאות מוכרות ששילמנו בעקבות מכירת הדירה – ובדרך כלל זה מצטבר למאות אלפי שקלים שבגינם מגיע לנו החזר מס שבח (הוצאות הרכישה והשבחת הנכס, שכר טרחת עורך דין קניית דירה, שכר טרחה למתווך, מס רכישה, שיפוץ הדירה, משכנתא, פחת, אגרות ומיסים שונים – וכמובן האינפלציה שמפחיתה מהשווי הריאלי של הרווח).

זכאים נוספים להחזר מס שבח הם:

  • בני זוג שמחלקים את תשלום מס השבח ביניהם
  • אנשים המבצעים פריסת שבח תוך ניצול מדרגות מס או נקודות זיכוי
  • בעלי יכולת לניצול הטבות מס שונות שניתנו להם ביחס לרכישה או מכירת דירה בתקופות ספציפיות
  • בעלי יכולת לניצול שיעורי מס היסטוריים
  • אנשים שקיבלו שומה הכוללת טעויות באופן שבו חושב מס השבח על ידי רשות המסים

החזר מס למשלמי משכנתא

יש לכם משכנתא? אתם זכאים להחזר מס. ויש לזה כמובן קשר ישיר לביטוח המשכנתא שלכם.

בעת רכישת דירה באמצעות הלוואה לדיור מהבנק, מעוניין הבנק להבטיח לעצמו את תשלום יתרת ההלוואה גם אם חלילה יקרה לנו אסון ולכן הוא מאלץ אותנו לרכוש ביטוח משכנתא – פוליסת ביטוח שכוללת שני חלקים – ביטוח חיים שמשלם את יתרת ההלוואה במקרה פטירה חלילה, וביטוח מבנה שיכסה על נזק שעשוי לפגוע בערך הנכס המשועבד להלוואה.

מאחר וביטוח המשכנתא כולל בין היתר ביטוח חיים, פרמיות הביטוח שנשלם עבורו מזכות אותנו בהחזר מס בגין ביטוח חיים.

מדובר בהטבת מס שהמדינה נותנת לשכירים ועצמאים כאחד, המאפשרת לנו לקבל החזר מס בשיעור של 25% מתשלומי הפרמיה ששילמנו לביטוח חיים עבור כל אחד מבני המשפחה שלנו, וזאת עד לתקרה של 34,000 שקלים לשנת מס. בהתאם לכך, נוכל לקבל החזר מס של עד 8,500 שקלים לשנה עבור תשלומי הפרמיות לביטוח חיים.

נוכל להגיש בקשה להחזר מס בגין ביטוח חיים למשך 6 שנים רטרואקטיבית, מה שעשוי להחזיר לנו תשלומי מסים בשווי מצטבר של עשרות אלפי שקלים.

יכול להיות שמגיע לך כסף

כבר בדקת? אולי מגיע לך החזר מס?

35 מקרים נוספים המזכים בהחזר מס הכנסה

הגעת עד לכאן? כנראה שזה בול בשבילך!
מלאו את הטופס לקבלת הצעת מחיר
*המאמרים באתר 'הירשוביץ פתרונות' לא מפרטים את כל התנאים, הסייגים וההוראות החלים על המוצרים והשירותים נשואי המאמרים והם מוצגים באופן כללי בלבד, ובהתאם למידע שהתקבל מהגופים המוסדיים נכון למועד פרסום המאמר. אין להסתמך על המידע באתר בעת קבלת החלטה או ביצוע פעולה, מבלי לאמת את נכונות המידע מול נציג מורשה מטעם 'הירשוביץ פתרונות'.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד