נס פך השמן: כך ננגיש זאת בצורה הכי נכונה לילדים שלנו

כל אחד מאיתנו מחפש הזדמנויות השקעה. אבל מה לגבי השקעה בעתיד הפיננסי של הילדים שלנו? • "מוסיף והולך": וורן באפט, נס פך השמן וחוויה משפחתית מרתקת • מומלץ בחום

חג החנוכה הוא האהוב עלי, וכנראה שגם עליכם. הוא דורש הכי מעט, ומעניק הכי הרבה. זה החג השלישי בשנה שאורכו שמונה ימים (אחרי פסח וסוכות), אך בשונה מהשניים האחרים לא דורש מאיתנו משימות מורכבות כמו מטבח פסח או בניית סוכה.

חנוכה הוא חג ייחודי. מדי ערב אנו מדליקים נרות ויושבים יחד לארוחה משפחתית המלווה בתחושה נעלה וטהורה. מי שעובד ביום יום – ולפי הלמ"ס זה כנראה כמעט כל קוראי הטור הזה – מנצל את הימים הללו לשעות איכות רבות עם הילדים ובני המשפחה. שעות שפחות יש לנו בימים כתיקונם.

בדומה להזדמנויות רבות אחרות שעולם ההשקעות מציע לנו ועלינו לדעת לתפוס אותן, החג הזה הוא בהחלט הזדמנות השקעה. ההזדמנות הזו היא בעיני בעלת הערך הגבוה ביותר, ולא בגלל התשואה שהיא תספק לנו אישית. זוהי הזדמנות מיוחדת להעניק לילדינו את הכלים לעתיד טוב יותר. כלים שהם ההבדל בין התמודדות עם חובות להנאה מתשואות.

"חינוך פיננסי" מהווה חלק מרכזי מהערכים שאנו נדרשים כהורים להעניק לילדינו. ולמרות חשיבות הנושא, אנו נוטים לדחות זאת מטעמי מורכבות ונוחות. חינוך פיננסי נכון דורש מאיתנו זמן איכות ממושכת עם ילדינו, כאשר הילד רואה את הכסף לנגד עיניו. לרבים מאיתנו אין זמן כזה בלו"ז, והמפסידים הם הילדים שישלמו על כך בגילאי ההתבגרות.

כשהילד עסוק עם דמי החנוכה שקיבל ויקבל במהלך החג. בזמן שאנו יושבים מול נרות החנוכה למשך לפחות חצי שעה במהלכה אנו ממילא לא עושים שום דבר אחר. באפשרותנו לנצל הזדמנות יקרה מפז זו ולהעניק לילדינו שיעור חשוב לחיים שכותרתו "מוסיף והולך".

נסביר לילדינו את חשיבות החיסכון, מדוע השווי הריאלי של הכסף נשחק (אינפלציה), מה "המחיר" של הכסף (הריבית) ואת ההבדל העצום בין מי שבוחר לחסוך את הכסף לבין מי שלא יכול להתאפק ומשתמש בהם לצורך הנאה אישית וחד פעמית. נחדד לקטנטנים שלנו שגם דמי החנוכה שקיבלו יכולים לצמוח ולהספיק להרבה יותר. בדיוק כמו נס פך השמן בימי החשמונאים. ובשביל זה הם בסך הכל צריכים לשמור את דמי החנוכה במכשיר סולידי שיניב להם תשואה.

זה מרתק, מחבר, מקשר את כולם לחג – ואפילו נותן ערך אמיתי. מניסיון, זה שווה מאוד. זו הזדמנות יקרה מפז להעניק לילדים שלנו כלים לעצמאות כלכלית בעתיד.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

נס פך השמן בחיסכון האישי

את הרעיון להשתמש בחג החנוכה כהזדמנות לחינוך פיננסי בריא לילדים הגיתי לפני כמה שנים. על מנת להמחיש לילדי עד כמה נכון לחסוך באפיק מניב תשואה במקום לבזבז מיד את דמי החנוכה, השתמשתי בסיפורו של המשקיע האגדי וורן באפט.

בספרו מסביר באפט את החלטתו לחסוך בגיל צעיר ומדגיש כי לא וויתר על מאום. רק דחה סיפוקים. בכך הוא נהנה מתשואות שהכפילו את החיסכון בגלל אפקט ה"ריבית דריבית". הסברתי לילדי שאם רק ימתינו שנה ויותר למימוש דמי החנוכה, יהיה באפשרותם לקנות יותר עם אותו סכום.

הקסם עבד. והאמת שהרבה יותר ממה שחשבתי. עד היום מתנהלת תחרות בין הילדים בבית למי יש "צבירה" גדולה יותר בקופת החיסכון ומי הראשון ב"טבלת התשואות".

על מנת שלא לסכן את החיסכון שלהם, בחרתי במסלול הבטוחות של 'טריא'. ההשקעה אמנם אפשרית רק אחרי גיל 21, אבל כהורה ניתן לפתוח במערכת חשבונות משנה (Zones). לכל ילד הקמתי חשבון משנה משלו ואת החסכונות שלהם אני מעביר לחשבונות הייעודיים אחת לתקופה.

השיעור החשוב שהילדים למדו בחנוכה הוביל גם לייזום יצירתי להגדלת החיסכון, כמו לדוגמה מיחזור בקבוקי הפיקדון כאשר התמורה מופקדת לחשבונות החיסכון שלהם. 

מדובר בדברים פשוטים יחסית שכל אחד מאיתנו למד בגיל מבוגר יותר. כאשר תהליך הלמידה שלנו היה לרוב בדרך הקשה, לאחר אינספור טעויות בהתנהלות הכלכלית. 

בהנגשת הידע הפיננסי בצורה הנכונה ביותר וברוח החג שמוסיף והולך, נוכל לספק לילדינו כלים אמיתיים שישמשו אותם לאורך כל החיים. בגיל ההתבגרות זה יהיה מאוחר מדי. הם לא ישאלו אותנו מה לעשות אם "בא להם" משהו. אבל את מה שילמדו כעת, הם יאמצו גם לשלבים הבאים בחיים שלהם.

מינוף נכון של ההזדמנות החינוכית הזאת ישאיר את ילדינו ב"אורות" כל חייהם. חג אורים שמח!

עוד בנושא:

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ פתרונות' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד